Ja, man blir ju väldigt samkörda. Det var fantastiskt att få uppleva!
Han var en himla intressant individ som lärde mig väldigt mycket.
Utstrålningen och energin älskar jag. Min var tom som 30-åring en energisk typ. Han tuffade på och reds in i det sista, frisk och kry(stack med andra det lilla aset..
).
Iom rasen du har köpt nu har du ju iaf en god bit större chans att din häst blir en åldring än med halvblod etc.
Ang trickträningen så behöver man ju inte använda godis.
Jag gör inte det annat än i undantagsfall. Med min förra gjorde jag det i läggningen framför allt i början. Men mer så att han fick äta längre stunder än man bara kan få av att ge en godis. Just för att han skulle få vara i den bra känslan längre än bara "glump!". Jag ville betinga ligget med trevliga feelings snabbt iom att han ju var rätt gammal då vi började med det och man ville lite grann ville få snabbare resultat mentalt. Han hade himla mycket flykt i sig i grunden, misshandelshistorik och utdömd för lynnesfel för en massa år sen. Så han var lite extra knepig mentalt och man fick ofta fundera ett varv till med honom jämfört med hur jag gör med andra hästar.
Vi hade ju också en så befäst relation att om han fick godis just vid ligget så påverkade det inte i övrigt.
Annars tycker jag man klarar sig utmärkt utan. Jag vill inte ha den negativa stressen jag upplever kan komma med godis. Så därför använder jag mig inte av det för det mesta. Även om jag som sagt inte säger aldrig.
Det där kan du ju testa och se hur du vill göra med. Det är ju lite en smaksak också.
Och just HUR man använder sig av godiset spelar enormt stor roll.