Nu vill martha ha help...

martha

Trådstartare
En bekant till mig har haft problem med orken på sina travare...hon har tagit blodprov och gjort ALLT....nu är det så här att vi kom in på fodret och då har hon hö med 24 i smrb...kommer inte ihåg energin men kvoten blev på 2,96 iallafall......( hon ger ca 5 "krafftmått2 havre också o mineraler)

Jag sa till henne att där har du felet....så jag säger till henne att fixa nytt grovfoder....och det gör hon men sen ringer hon till KRAFFTs rådgivare och dessa säger att 24:a höet är BRA hö :eek: :eek:

Näääe säger jag, det KAN det inte vara...jo, så sa dom....

iallafall så det nya hösilaget(det andra var hö) är värdena så här

TS 66
Smrb 39
MJ 6,1
ca 2,6
p 1,4
mg 0,7
kalium 11,9

Kan nån hjälpa oss med detta( jag lovade lägga ut en tråd här) och ge ett förslag på foderstat på travare i träning.."generell" då hon har ganska många hästar..
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Jag skall gå ut till stallet nu så jag tänker inte räkna men visst ur Kraffts synpunkt är det ett jättebra hö.
Det nya bör man kunna utgå från att bara komplettera med havre. Det vore bra att veta hur mkt energi hästen fått tidigare.
PL
 
Sv: Nu vill martha ha help...

peter_lundin skrev:
Jag skall gå ut till stallet nu så jag tänker inte räkna men visst ur Kraffts synpunkt är det ett jättebra hö.
Det nya bör man kunna utgå från att bara komplettera med havre. Det vore bra att veta hur mkt energi hästen fått tidigare.
PL

Jag vet inte och jag tror inte hon vet heller :D men höet hade iallafall 8,1 MJ ...säg att dom äter 10 kg + havren då som skulle vara fyllig..1 kafftmått fyllig havre vet jag kan väga ca 1.2 kg, så ca 6 kg havre om dan då.....

problemet är ju att hon ingen ork har i hästarna, de hästar hon sålt går som kanoner bara några veckor efter flytten och är t om med på V75 :eek: :eek:
 
Sv: Nu vill martha ha help...

10 kg hö + 6 kg havre är alltså den gamla foderstaten?

Det ger alltså ca 140 MJ.

Återkommer strax! :D
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Förresten, finns det några andra fodermedel som ska vara med? Halm? Betfor?

Får man lägga till något annat foder, eller är det strikt havre som gäller? Ett "lågkvotfoder", typ Krafft Sport kanske passar in?
 
Senast ändrad:
Sv: Nu vill martha ha help...

Hur får du det till 6 kg havre?? 5 krafftmått havre är ca 3kg beroende på vad just hennes havre väger men "vanlig" havre väger ca 600gram per krafftmått.
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Jag räknade inte iofs, jag snodde Marthas uträkning utan att kolla så noga... :o
 
Sv: Nu vill martha ha help...

1 krafftmått är ju ca 1,5 liter..jag har provvägt min havre och med fyllig havre kommit upp till 1,2 kg......
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Jag hinner inte räkna nu.
Men höet med 39g smbp är helt okej att fylla upp med havre på.
Men det brukar vara bra att sätta till något koncentrat av typen Krafft Turbo eller Edel Häst Topp, avsett att blandas med havre.
Detta för att få med flera olika typer av aminosyror i fodret.
Och så Selen, E-vitamin och hela B-vitaminkomplexet då.
Annars så orkar de ingenting.
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Ett vanligt krafftmått är ju 1 liter , iallafall här :confused:
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Men jag menar ett litermått är ju ett litermått och mitt krafft mått rymmer alltså 600g vithavre och 800gram matildahavre och 1.2kg skalfri havre (på den tiden jag hade det) Jag vet inte hur mycket krafft det går i för det har jag aldrig haft :p
 
Sv: Nu vill martha ha help...

Bara nu för det måste jag väga om havren i mitt krafftmått :crazy:
Tänk om den vågen jag använde då visade fel :eek:
Det är ju det jag går efter i min foderstat :crazy:
 
Sv: Nu vill martha ha help...

peter_lundin skrev:
Vårat gamla krafftmått är väl ca 1,5 avsett att rymma ung 1 liter krafft.
PL

1 kg menar du väl ???
Hihi..nu blev det en litertråd istället :D :D

Iallfall så är det ett sånt mått som ser ut som en "båtskopa" med en rak sida på....
 
Sv: Nu vill martha ha help...

peter_lundin skrev:
Har du ett Krafftmått eller ett litermått :confused:
PL

Ett krafftmått som rymmer 1 liter, eller det är meningen iallafall, nu vet jag inte vad jag har längre :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu vill martha ha help...

peter_lundin skrev:
Tror du inte att jag menade ett 1,5 litersmått som rymmer 1 liter? :angel:
PL

Det var det jag oxå reagerade på :D Det var därför jag skrev ett litermått är ett litermått.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp