Nu vill jag veta, kan man ge lusernpellets torrt?

Sv: Nu vill jag veta, kan man ge lusernpellets torrt?

Vi blöter precis innan vi ger Dangroent. Det ramlar omedelbart sönder och blir en gröt. Hade jag inte gett foderjäst i så hade jag nog inte blött alls eftersom det är så små pellets. Har inte haft några problem med det alls. Min unge man fick däremot foderstrupsförstoppning av hackad strå.

Skulle inte våga ge några pellets alls torrt...foderstrupsförstoppning är inte att leka med :eek:
Spelar liksom ingen roll att risken är liten, det räcker att den alls finns.

Jag brukar blöta lucernpellets tillsammans med betfor, då tycker min kräsna häst att det blir rätt gott.

krafft rekomenderar väl av en anldning att blöta just lusernpelletsen...

Jag skulle blöta!

När damen var dräktig försökte jag ge henne uppblött lucern men hon vägrade äta den :mad: Men efter att jag hällt i en skvätt äppeljuice tillsammans med vattnet åt hon det gladeligen :D

Numera ger jag lucern hack och det äter hon gärna.

Mvh Jordgubba :)

KL

Om man blöter det och låter det stå mer än 1 timme så sväller det mkt mer än till dubbel storlek...

Jag ger ensilage och kraftfoderpellets torrt som godis men blöter alltid ALLT kraftfoder (även när de bara får havre) en längre stund (minst 1 timme) innan jag ger. Detta trots att båda mina hästar äter lugnt. Jag ser ingen anledning till att chansa.

Däremot fick min valack foderstrupsförstoppning häromkvällen när han lugnt åt sin uppblötta havre. Tog ett par minuter med stor panik och massivt masserande innan det lossnade och vällde upp genom näsan och genom kraftig hostning.
(Men troligtvis har han fått problem med en tand för han har plötsligt problem med att tugga höet också samt att han lägger huvudet på sned vid ridning så vi ska få tänderna checkade nästa vecka. Kom från ingenstans.)

Men jag tycker därför precis som Alexandra att det är fullkommligt onödigt att chansa trots att de utan problem verkar kunna äta det torrt (gjorde mina hästar också förr). En vacker dag kan olyckan vara framme och när det är så enkelt att förebygga så gör jag gärna det. Men man kan ju ha otur ändå...

gert våran 1-åring torr pellets. går jätte bra :)

Om man blöter det och låter det stå mer än 1 timme så sväller det mkt mer än till dubbel storlek...
Fast det som är intressant är väl egentligen hur mycket det sväller under tiden det tar att tugga och svälja det.
En häst som tuggar sakta hinner blöta upp pelletsen ordentligt medan den tuggas, där är risken liten att pelletsen ska hinna svälla till under passagen i matstrupen och fastna, dessutom när den är uppblött av saliven så glider den bättre genom matstrupen - lite samma effekt som om man blöter pelletsen före utfodring.

Ett bra skäl till att låta bli att blöta upp pelletsen är att hästar faktiskt är gjorda för att tugga sönder maten man ger dem, inte att äta gröt... De till och med behöver tuggandet.

Jag har själv i princip aldrig utfodrat med blöta lusernpellets - enda gången var när min ponny hade en käkfraktur, för att han alls skulle kunna få i sig någon föda dagarna mellan skadan och operationen då käken lappades ihop.

Men samtidigt.. alla hästar har inte god salivutsöndring .Jag är helt med dig om att hästar behöver tugga men deras tänder är inte skapta för att tugga pelleterat foder eller kraftfoder öht för den delen.
så varför chansa? är det inte bättre att se till att hästen får sitt tuggbehov tillgodosett på annat sätt?

jag gav min torra i natt eftersom han slutat äta uppblött. har dom små från dangrønt och hästen lever än:p han är väldigt fin i maten så risken att han slukar dom är nog minimal...

hällde dock olja över för dom dammar.

ger samma lusern som dig och blöter min , men inte så mycket utan bara så det blir smulor av det eller vad man ska säga, min pålla är inte så glad för det får därför bara 4 dl, hon älskar hacken men den är tyvär för dyr för att ge en massa av, får för dagen 2 kg hack oxå

hmm kanske man kan våga sig på blanda med både blöt och torr lusern :idea:

Senast ändrad:

Ett bra skäl till att låta bli att blöta upp pelletsen är att hästar faktiskt är gjorda för att tugga sönder maten man ger dem, inte att äta gröt... De till och med behöver tuggandet.

Tuggbehovet får de ju tillgodosett på övrigt foder ffa grovfodret.

*kl

Min gamling får fri tillgång på torrt lucern (kvarnbyfoder), aldrig haft foderstrupsförstoppning

Däremot har mitt sto som får noga svälld (så det rinner) betfor/ helhavre
haft foderstrupsförstoppning 2 ggr. (tänderna är kollade)
hon är helt enkelt glupsk, har stenar i krubban nu så hon får pilla lite mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka