Nu vill jag veta, kan man ge lusernpellets torrt?

RIA

Trådstartare
jag vet att det rekomenderas att blöta pelletsen.

men kan man ge det torrt?

testade att ge min häst det igår och hon ville ha pelletsen men inte uppblött.

hur stor är chansen för foderstrupsförstoppning?

är det någon här som ger det torrt, hur har det funkat för dig?

Sv: Nu vill jag veta, kan man ge lusernpellets torrt?

Du kan nog lungt ge pellets torrt. Men om du är orolig för foderstrupsförstoppnong så kan du altid de grovfoder en stund innan pelletsen så hästen hinner få igång sin egen salivproduktion!

okej.

min häst kastar inte i sig kraftfodret utan tar en tugga, sedan en tugga hö å så håller hon på så (kanske inte alla gånger, jag står inte och glor direkt). hon äter väldigt lugnt i alla fall.

• Gilla
Reactions: Lii

Jag har gett alla mina hästar torr lucernpellets utan några som helst problem! Men, det gäller ju att de inte kastar i sig maten. Om du är orolig kan du ju stå och kolla första gången du ger det torrt. Då kan du ju stoppa det i tid om det skulle gå fel. Men som sagt, om hon äter lugnt, så ska det inte vara några problem!

Ja man kan ge Lusernpellets torrt, men det rekommenderas att den blöts först. Är det kraffts Lusern du ger?

nej, det är det inte.

kommer inte ihåg nu vilken det är bara för det :crazy:
men ska kolla sen, åker till stallet om en liten stund.

Ja man kan, men jag rek det inte.

Ett tag när valacken bara fick 1 dl lucernpellets fick han torrt, han kastar inte i sig maten och det gick utmärkt i närmare ett halvår. Tills han fick foderstrupsförstoppning. Efter att ha stått och sett min häst förtvivlat kämpa för att få bort det, med grön saliv rinnande ur både mun och näsborrar, sett vilken panik han fick, och känt paniken och vanmakten som drabbade mig, så ger jag det aldrig någonsin torrt igen.

Men ok, Jag har alltid blött min men på ridskolan vet jag att dom ger pelletsen torr:eek:
Hur länge ska den egentligen stå i blöt tycker ni?

skulle inte ge torrt, med tanke på att det sväller/löser upp sig skit fort när man häller vatten på det

*kl*

när jag kom till stallet igår så var hennes krubba tom-vilket betyder att hon ätit upp lusernen som jag gett henne kvällen innan.

jag blötte upp lusernen igen. å denna gången åt hon det på en gång. eller, som jag skrivit tidigare, en tugga kraftfoder å sen en tugga hösilage, sen håller hon på så.

så jag tvivlar inte på att krubban är tom idag så jag kan ge henne det uppblött :banana:

sen så kollade jag upp vilken lusern jag köpt.
den heter dangroent-dansk lusern

värderna i den är väl som de flesta:
rå prot: 15%
smältbar RP: 105 g/kg
Växttråd: 29%
Ts: 92%
Energi: 8 MJ/kg

Denna pelletsen är mindre och mindre kompakt än exvis Kvarnbys. Den är jag inte ett dugg rädd för att ge torr.

Det är samma märke som jag ger till mina. De är små porösa pellets o mina äter det torrt

okej!

så då tror du jag kan ge det torrt?

jag ger henne 1 kg nu men tänkte öka upp till 2 kg. tänkte då att jag kan ge henne ½ kg torrt på morgonen samt ½ kg torrt till kvällen å sedan blöta 1 kg till insläppet på eftermiddagen.

Även jag ger lusern av detta fabrikat - men uppblött, då jag noterat att det sväller c:a 1.5 gånger den ursprungliga mängden. Om hon nu äter det blött, varför inte blöta? Det räcker ju med att låta det svälla i en 15 min (går fortare om man använder varmt vatten).

Jag har en häst i stallet som får 3kg av det, torrt, o hon äter lugnt, har inte haft en tendens till foderstrupsförstoppning. Denna hästen gillar inte uppblött mat, dock går det bra med lite betfor om man blandar runt ordentligt med havren, men blöt lusern går inte. Äter inte hack heller.

Lusern är lite bittrare i smaken än hö eller kraftfoder. Därför gillar inte alla hästar det. När det är torrt känns det inte lika tydligt. Har du tur kanske din häst kan lära sej att acceptera det uppblötta lucernet mha tillvänjning. Antingen att du börjar med torrt pellets som du gradvis blöter mer och mer, eller att du i början blandar upp lucernet med annat gott. Ge mindre ransoner i början. Eftersom lucern är så kalciumrikt kan du t ex blanda det med havre som ju är fosforrikt. Då får hon både mycket protein men också mycket mineraler i sej. Tar du betfor så blir det ännu mer kalcium men fortfarande inget fosfor. Eller ta det kraftfoder hon brukar äta annars.

Vad gäller blötläggningstiden så tror jag att det räcker med att blöta lusernet såpass mjukt att man själv vågar ge det utan risk för foderstrupsförstoppning, efter eget tyck och omdöme. T ex kan det räcka med en kvart. Det är ju inga kemiska processer eller någon tillagning som skall ske, utan det ska ju bara mjukna lite lagom. Anledningen till att man rekommenderar minst en timme till betfor är att det annars är lätt att lura sej på det. Men lucern ser man ju med egna ögon om det har mjuknat och det räcker.

Min gamla häst som äter allt som går att tugga på kastade sej över lucernet från första början. Hon tänker något i stil med "här ska ätas och jag har bestämt mej för att det ska vara gott" eller hur hon nu tänker...:d Men typiskt nog så min unghäst som aldrig fått kraftfoder förut var betydligt mer kräsen. Kanske kan det ha lite med ålder och vana att göra.

Jag skulle definitivt blöta det! En häst i mitt stall fick foderstrupsförstoppning i sommras efter att ha ätit pelleterat fodet som ej var uppblött.

jag har bestämt mig för att ge det blött...

jag vågar inte chansa helt enkelt även om hon hellre äter det torrt. hon får tvinga i sig det :p

Jag bestämde mig för att testa hur mycket det faktiskt sväller.
hällde 1 kg luzern pellets i en 10L hink och täckte det sedan med vatten. kollade efter 20 min och då hadde det svällt till dubbel volym.. så nog sväller det allt.. rejält.

jag ger också dangrönt... blöter det men hästen tycker inte det är särskilt gott och lämnar ofta hinken orörd..

vågar man ge det torrt?? det sväller väldigt snabbt i varmvatten, inom några minuter i kallvatten. risken är väl som jag förstått om det sväller innan det kommit tillräckligt långt ned?

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka