Nu vill jag höra era tankar och förslag

rock_89

Trådstartare
Jag har en isladshäst på tio år. Hon är väldig fin :angel: :love: fyrgångare, hon har blivit tävlad och jag ska förhoppningsvis tävla framöver, hade tänkt vara med på någon längre ritt i sommar, Men det kan ju vänta... Jag rider henne ca sex dagar i veckan.. Hon ska fortsätta vara 'ridhäst' lr vad man säger.
Har hört från ett par stycken nu att dom tycker jag ska betäcka henne snart. själv har jag funderat på det oxå.. men det kanske är olämplgt läge just nu..?!
Jag har redan fått tips på hingstar från dom som vill se föl efter henne..:) :confused:
Vi har ju en till islandshäst jag rider men det är mer en 'skogshäst' och en shettis jag ska köra in till sommaren.. Jag har ju lite att pyssla med iaf..

Nu till frågan tycker ni det kan vara olämpligt att betäcka henne till våren sommaren?
Om ni tycker det är en bra ide, när på året tycker du att det är bäst tid att betäcka ett sto?

Någon jag ska tänka på? jag vill höra era tankar kring det för jag vet inte hur jag ska göra. Vissa jag har pratat med tycker jag ska vänta och vissa inte
Hjäälp mej

Sv: Nu vill jag höra era tankar och förslag

Men om du vill rida och tävla ditt sto så är det väl inte någon bra idé att betäcka ännu. Bättre att vänta något eller några år till så du hinner göra det du vill göra tillsammans med din pålle. Det är ju din häst, så du bestämmer ju. Dessutom måste du ju tänka på vad det skall bli av den tilltänka avkomman. Säljas? Behållas? Det är inte gratis med betäckningm ultraljud, pass/registering, vaccinationer,unghästbete osv...
Men visst kan du ju betäcka henne i sommar och ändå tävla en bit fram på höstkanten...Låt bara inte någon annan bestämma vad du skall göra med din häst.

Vi ska troligtvis ha kvar avkomman, det var iaf det vi tänkt..

Ne jag låter ingen annan bestämma. Jag bara inte vet hur jag ska göra. Jag vill så gärna ha föl efter henne, men jag vill oxå rida henne..
Om jag ska betäcka henne så är tiden bäst nu till sommaren, om jag inte vill vänta flera år..

:confused:

rock_89 skrev:
Vi ska troligtvis ha kvar avkomman, det var iaf det vi tänkt..

Ne jag låter ingen annan bestämma. Jag bara inte vet hur jag ska göra. Jag vill så gärna ha föl efter henne, men jag vill oxå rida henne..
Om jag ska betäcka henne så är tiden bäst nu till sommaren, om jag inte vill vänta flera år..

:confused:
Varför är det så bråttom med att skaffa föl? Hon är ju inte lastgammal. Alla ston ska tydligen ha föl :confused: Om du hellre vill ha henne som ridhäst nåt år eller två så ha det.

Korven skrev:
Varför är det så bråttom med att skaffa föl? Hon är ju inte lastgammal. Alla ston ska tydligen ha föl :confused: Om du hellre vill ha henne som ridhäst nåt år eller två så ha det.

Måste bara fråga...vadå alla ston ska tydligen ha föl??
Bara jag som inte förstod kanske, men är det så att alla ston helst ska ha för lr?? :)

Jo, alla som jag känner oavsett hur stona ser ut eller beter sig ska ha föl för det är så gulligt med föl!!! Inget genomtänkt vad det gäller eksem spatt mm. Nu har jag ingen som helst aning vad du har för sto så det var bara en fundering, inget personligt.
Det finns en del trådar i detta ämne, så det finns att läsa hela natten.

Jag tänker inte skaffa föl för det är sött och gulligt. Vi ska ha kvar den och ha som ridhäst.. :smirk:

Vad gör du med fölet under dess uppväxt då, har du tillgång till en god flock för bra uppfostran etc? Hur skall den ridas in? Det är ju inte bara stoet och hennes framtid som ger viktiga frågor att besvara - fölet/ unghästen kostar ju också en hel del slantar och tid under sin uppväxt.

Om man ska skaffa föl så har man nog tänkt på följderna oxå.. :smirk:

Om du som du skrev till tävla henne så är det kanske bättre att du betäcker henne kanske efter tävlingssesongen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar