nu vill jag höra era åsikter!

B

Bobby

låt höra, vad tycker ni? höjdhoppning, är det bra?

jag minns på ridskolan, ibland, hoppade vi "höjdhoppning", d v s hinder som höjder 10 cm om man "kom över dem" och om man stannade fick man titta på. jag minns endast detta med en förfärlig prestasionsångest..

är det så våra barn ska lära sig rida? eller finns det någon positivt med detta? varför?:confused:

Sv: nu vill jag höra era åsikter!

Nej, jag ser inget positivt alls i att hålla på med höjdhoppning. Då syftar jag först och främst på yngre ridelever. Det är mycket viktigare att hoppa många små hinder än att pressa sig själv att hoppa högre och högre. Viktigt att hitta balans och känsla innan man hoppar högre och förlorar självförtroendet.

När det kommer till lite mer hoppvana ryttare som har hoppat lite höjder så tycker jag det kan vara riktigt roligt, om alla är med på det. Men jag tycker inte det är någonting för ryttare som inte är så hoppvan och mest har hoppat lite lägre hinder.

Prestationsångest för vad? Att hoppa högt? Ingen tvingade dig väl?

Vi har haft det några gånger ex på avslutningen på hoppträningen och det har enbart varit en kul grej. Senast iår hade de det som avslutning fast i mer "lekformat".
Alla grupper hade det även de mindre kunniga, bara att de avslutade på en lägre höjd (Vissa hoppade kryss istället) och bara höjde 5 cm /gång istället.

Jag tycker personligen att höjdhoppning är en kul grej som jag gärna är med på. Dock inte på hästen jag har nu :p

Prestationsångesten borde väl vara kopplad till grupptrycket? Att inte vilja framstå som 'feg', men samtidigt vara rädd för höjden?

Vi hade det lite på ponnytiden, jag tyckte det var jättekul, men så var jag i total avsaknad av rädsla på den tiden. IDAG skulle jag inte tycka det var roligt, jag är alldeles för feg numera och börjar få VÄLDIGT mycket knädarr redan vid 1.10. Nu är jag ju vuxen och har inga problem med om 'folk' skulle tycka jag är feg, men när jag var yngre hade jag nog 'tvingat mig själv' att hoppa.. Och då är det ju inte bra.

Samtidigt så är ju grupptryck något som finns hela livet, och som man bör lära sig hantera. Så bara därför anser jag inte det är 'dåligt med höjdhoppning', däremot är det nog VÄLDIGT viktigt hur det läggs fram, formerna kring det etc. Att det ska vara lek och inte allvar, och inte gå så mkt prestige i det. Ett sätt är att om man kör det som 'tävling' om än på skoj, dela ut en massa 'tröstpriser' eller 'tröstutmärkelser'. Dvs någon hoppar högst och 'vinner det', någon annan fick utmärkelse för finaste hopp, bäst kämpat, rakast anridning etc. Så att även de som inte vågade/klarade hoppa så högt ändå framhävs att de gjorde det bra ändå.

:bow:

Det sista du skrev låter väldigt vettigt! Ska se om jag kanske kan göra något sådant för min hoppgrupp på tisdag.

Jag hade varit väldigt tveksam till att släppa ridskoleeleverna med våra hästar på höjdhoppning. Nog för att det kan vara en rolig grej men även de som inte behärskar höjden kan klara sig på tur ett par höjder och sedan händer kanske något riktigt otrevligt som kan förstöra för både häst och ryttare. Svårt som ridlärare att begränsa eleverna i en sådan situation då det blir väldigt utpekande om man stoppar någon elev från att hoppa högre men låter andra fortsätta. Bättre med genomtänkta övningar tycker jag där jag som ridlärare styr höjden för varje enskilt ekipage!

Ser inget positivt med det alls! Det är som att be om att bli rädd för hoppning.

jag är väl lite feg. inte när det gäller hästar, utan jag vågade inte säga till ridläraren om jag inte vågade. nu är det länge sedan jag red på ridskola, jag har gjort det samtidigt som jag har haft häst för några år sedan.

då var det så att typ hälften av gruppen fick avancera varje termin. jag ville inte vara kvar.. jag slutade på den ridskolan, eftersom jag inte har någon som helst tävlingsinstinkt..

Är inte för höjdhoppning, nej.
Tycker bara det är onödigt slitage på hästens ben.

Där känner jag igen mig. Om man inte ville tävla var det tack och hej, lek med käpphäst du. Jag som dessutom inte var ett piss intresserad av hoppning :crazy:

Jag tänker så här om höjdhoppning: Knäppt. Det kan få framförallt yngre ryttare (med en mindre bra tränare (läs min fd ridskola)) att tycka att det sitter i höjden hur duktig man är. På den tiden var det också prestige att ha så stor häst som möjligt. Lyckat för lilla mig, då ca 140 cm hög på en bautahäst på 170-180 cm :crazy: Inte fasen ville man säga ifrån heller, då var man ju en mes som borde rida ponny!
Men om man har en bra tränare, en bra ridskola (vilket vi fick sen bästa någonsin!) då kan man vända det till något kul, en plojgrej. Som Alex_w sa, med tröstpriser till alla! Eller helt enkelt tårta till alla som kom över ett hinder extra bra. Jag, som hoppar som en kratta, fick tårta för min fina hållning :D Men bara ren höjdhoppning.. Nää det lämnar vi till friidrottarna.

Höjdhopp verkar inte som någon vidare kul grej enligt mig. Om man gör det till det ploj som föreslogs Alexandra_w verkar ju kul, men bara tävla om vem som hoppar högst är ju att be om hopprädsla och dålig ridning. Dessutom kan det ju göra att vissa hästar blir illa omtyckta eftesom att de kräver mer eller är små. Bättre då om man anpassar höjden till varje ekipage.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar