Nu vet jag vilka problem vi har....

A

Arracsbullen

På senaste träningen så fick vi (jag & min medryttare) klura ut hur han går med baken....
Går han rakt på rak linje...? Om inte åt vilket håll brar han isf...?
HUR påverkar de olika bakbenen gången..? mm mm mm.....

OJJJ va nyttigt det var..iaf för mig... nu vet man hur och vilket ben som behöver tränas och framför allt VARFÖR...

Min underbara tränare gjorde en liknelse som är bra...

"-Tänk ett flygplan med motorer på båda vingarna.
Går båda motorerna med samma kraft så går planet RAKT fram.
Har hö motor MER kraft än vä går planet åt vänster och då om vä motor har mer kraft går planet åt hö.."

Vi kom fram till att min häst har följande problem: :crazy:

-Drar åt hö på rak linje
-Skjuter på med vä bak men bär inte
-Bär något på hö men ej fullt, skjuter på dåligt

På volten blir det följande problem:
- Vä varv svårt att böja ordentligt, öppna blir inte bra
-Hö varv é slutan inte bra men öppnan fast ej godkänd

Så nu é det bara å börja träna på detta... :smirk:
Mkt klättring på diagonalen med vä överst..förböja i vä varv samt raktrikta i hö varv...

Har ni tips så é jag tacksam :bow:

Sv: Nu vet jag vilka problem vi har....

Tror att det är vad som benäms, rakriktad. Att hästen är liksidig.
Ett flygplan kan flyga rakt med bara en moter även om den andra har slutat fungera. Det sitter en pilot som styr. Är piloten outbildad och vinglar omkring så hjälper inte antalet motorer.
Piloten är den som ser till att båda motorena har samma gaspådrag, när han landar så lämnar han in planet på reparation.
Ryttaren styr hästen.
Min underbara tränare gör alla hästar rakriktade direkt. Det är det som är dressyr. Svårigheten är att förstå hur rakriktningen är grunden för en galoppiruett.

hihi låter som om jag kan gissa mig till vem du tränar för :) och är det tränaren jag tror så finns det knappt ord att beskriva hur grym h*n är :love:

LillaMy84
sante
overtyre

NI HAR PM:-)

95johsv du har PM:-)

Lägger ett PM till dig mé..:-)

ÄR DET INGENINGEN SOM KAN GE LITE MER TIPS PÅ OLIKA TRÄNINGSALTERNATIV TILL "MITT PROBLEM"?:confused::bow:

Jobba med att för allt i världen sitta RAKT över hästen (behöver inte betyda rakt i sadeln). Ofta faller man ner på ena sidan, av en eller annan anledning. Var noga med ställningen i nacken och sökningen till handen.

Be din tränare lära dig om hur man rakriktar med sitsen. Du behöver inte hålla på med överböjda slutor hit och dit. Det kollapsar i regel bara sitsen.

OK... :rofl:

Lägger ett PM till dig mé... ;)

Ja för min del har jag mkt mkt att jobba på mé sitsen.
Efter två täta förlossningar så man omusklad och "slapp"..

Min medryttare som nu rider honom har en bra sits enligt tränaren..
Så det mesta jobbet för DERAS del ligger i att jobba honom...

Carmenzita skrev:
Be din tränare lära dig om hur man rakriktar med sitsen. Du behöver inte hålla på med överböjda slutor hit och dit. Det kollapsar i regel bara sitsen.

Det é det vi nu jobbar på.. ;)

Som jag skrev i tidigare inlägg så har min medryttare som nu tränar honom god sits enligt tränaren.. Det är han som behöver stärka sig
i bakbenen och "bli rak"...

Överböja var för att få honom att jobba lite mera med respektive bakben...framför allt i vä varv så vä bakben får "bära" lite mer samt att han är svår att ställa i detta varvet..

I hö varv skall han däremot RAKRIKTAS... då hö bakben behöver mera "påskjut"...

Blir också jättenyfiken. :) Ber supersnällt om ett litet pm. :bow:

:D Lägger ett Pm till dig mé ;)

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·
Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 823
Senast: Mussea
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 748
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar