nu var det min tur...fång!

mataii

Trådstartare
Jaha, det där är något som bara drabbar andras hästar, inte mina! Jag har alltid tyckt att fång=döden, och vidtagit alla försiktighetsåtgärder som bara går. Ponnyn har gått på extremt magert skogsbete (men är ändå rund som ni ser), och för drygt en vecka sedan fick han fång. Katastrof!
Ordinerad metacam i 12 dagar, sista dagen nu på söndag. Veterinären sa att jag skulle gå ut och gå med honom en liten liten bit två gånger om dagen. Har dock inte gjort det efter råd från många andra plus allt jag läst. Vissa säger att man inte ens får ta ut dom ur boxen, så det kändes motsägelsefullt. Det verkar finnas många teorier om hur det ska skötas.
Nåväl, igår kväll tog jag ut honom för att se hur han rörde sig.
Vad tycker expertisen?

Jaha, det där är något som bara drabbar andras hästar, inte mina! Jag har alltid tyckt att fång=döden, och vidtagit alla försiktighetsåtgärder som bara går. Ponnyn har gått på extremt magert skogsbete (men är ändå rund som ni ser), och för drygt en vecka sedan fick han fång. Katastrof!
Ordinerad metacam i 12 dagar, sista dagen nu på söndag. Veterinären sa att jag skulle gå ut och gå med honom en liten liten bit två gånger om dagen. Har dock inte gjort det efter råd från många andra plus allt jag läst. Vissa säger att man inte ens får ta ut dom ur boxen, så det kändes motsägelsefullt. Det verkar finnas många teorier om hur det ska skötas.
Nåväl, igår kväll tog jag ut honom för att se hur han rörde sig.
Vad tycker expertisen?
Rejält halt tyvärr

Tycker också den ser rejält halt ut.

Fång är inte roligt alls. Jag har själv en nordsvensk som ska få vandra vidare nästa vecka på grund av det. Han fick sitt första anfall för fyra år sedan, efter lång boxvila röntgade vi, specialskodde, rehabliterade. I alla år har jag varit superförsiktig med gräs och bete, men i år fick han ett anfall ändå. Han har stått inne större delen av tiden sen slutet på maj utan förbättring, så nu måste jag ge upp.

tack för svar! Ja han ser synnerligen stel ut fram tycker jag, men o andra sidan har han alltid gått lite styltigt så att säga. Små korta ben och tjock kropp, det måste ju resultera i en inte alltför smidig framfart.
Det som fick mig att känna lite hopp är att han inte verkar ha ont. Han rör sig ledigt i boxen och svänger runt på en femöring mellan mat, vatten och gos från någon som går förbi. På filmen rör han sig dessutom oerhört mkt piggare och alertare än vanligt. Han är en riktig såsis annars. Men det kanske beror på ett visst överskott av energi från att ha stått inne så länge nu (gick ute dygnet runt innan)

Hur skulle ni göra? Är det innevistelse som gäller eller skulle han kunna gå ut i en liten hage så småningom? (utan gräs)
Är det stillaståendet i sig som är det viktigaste, eller är det födointaget?

Han är uppenbarligen halt, trots medicinering med metacam och därmed nog svårt att avgöra ngt. Hästar med akut fång har ofta svårt att vända och gör det på ett speciellt sätt vilket naturligtvis bör påverkas av hur många och vilka hovar som är påverkade. Men för att kunna avgöra det så ska de vända betydligt snävare än vad som ses på filmen. Man ska tvinga dem att vända helt om.

Det finns många teorier om hur man ska behandla dem. En del av dem bygger mer på vetenskapliga studier, andra på vad olika människor tycker. Sedan är alla hästar och situationer olika. Under tex en kall vinterdag med massor av snö kan det vara bättre att ta ut hästen i en minihage så att ben och hovar kyls än att låta den stå inne (för att ta ett extremt exempel men jag minns en sådan diskussion här på forumet där veterinären hade tyckt att hästen skulle ut och andra tyckte att det var heltokigt, så småningom visade det sig att den bodde i norrland). Men anledningen till att den ska röra sig så lite som möjligt är ju att vävnaderna i hoven ska läka. Jag har också trott att fång=döden men har insett att det inte behöver vara så. Men vägen tillbaka till en frisk häst med minimal risk för återfall är lång.

Jag tycker att din ponny är rejält tjock med en del av dessa i fångsammanhang farliga fettdepåer tex kring manken (som verkar ha "försvunnit"). Jag vet, av egen erfarenhet, att de hästar som lätt bygger dessa depåer är supersvåra att hålla i lagom hull, speciellt när de väl har börjat lagra fettet. Knepet med att få hästen frisk så fort som möjligt och att förhindra återfall verkar definitivt vara att få bort dessa depåer så snart som möjligt och se till att de inte kommer tillbaka.

Jag hade definitivt haft den inne tills verkan av metacam hade försvunnit och sedan inte släppt ut den förrän den går normalt. Sedan beror det ju på om du tänker röntga den. Om man vill vara säker på att hästen ska bli bra bör man röntga hovarna på klinik och hålla hästen inne en längre tid, det kan vara frågan om veckor, enligt samråd med en veterinär som är väl insatt i rehabilitering av fånghästar.

Silastående är bra för att minska skadorna i hoven , födointaget viktigt för att fånganfallet ska avstanna.

Hästen sätter ner tån före trakten ganska tydligt, det gör hästar när de har ont:(
När de rör på sig med fång så blir risken stor att de får hovbensrotation vilket inte är kul:(
Jag skulle kontakta en annan vet och ställa alla frågor.
Förstår hur det är!:cry:

Har ingen film på en så tvärt vändning mer än denna:

Här vänder han ju betydligt bättre än från början, då han mer satte sig i svängen så att säga...

Röntgen är kanske inte aktuellt i nuläget. Jag får avvakta och se hur det går efter medicineringen. Han får nog fortsätta stå inne, men det känns inte kul i det här vädret. Jag är dock medveten om att alternativet om han skulle bli sämre inte är bättre det... Usch vilken dum sjukdom!
Förmodligen tar jag ut veterinär igen om nån vecka, och då en annan... Tyckte det lät mystiskt med ordinerade promenader, men som sagt så finns det väl många teorier om hur saker och ting ska skötas.

Den ser ut som mitt högdräktiga sto.
Endast halm i en vecka o strikt på box i o m att den är smärtlindrad.

Följ råden i länken ovan.
Lycka till. Det går allt som oftast att få den som innan, men bör bantas.

Herreminje! 15 veckor på box, det är ju inget skäligt hästliv!

Han är väldigt dammkänslig dessutom så innevistelse är ingen höjdare. Jag vattnar dock både bädd och hö för att göra det bästa av saken och han står precis vid dörren. Halm rör han inte för fem öre så tyvärr kan jag inte fodra med det. Det kan ju inte vara bra att totalsvälta dom heller?
Nu får han 2-3 kg av förra årets hö som legat i blöt. Kan man ge mineraler eller är det riskabelt?

NJA.
Först är det 5 v. o då ÅB

Min med måttliga rotationer var då OK o fick gå ute dagtid.
Det är på det stora hela en ganska kort tid som kan ge hästen många många år kvar att leva.
Hästarna vänjer sig att vara inne, men sen när de börjar att få gå ut igen-ny rutin för... hästen - vanedjuret.

Herreminje! 15 veckor på box, det är ju inget skäligt hästliv!

Han är väldigt dammkänslig dessutom så innevistelse är ingen höjdare. Jag vattnar dock både bädd och hö för att göra det bästa av saken och han står precis vid dörren. Halm rör han inte för fem öre så tyvärr kan jag inte fodra med det. Det kan ju inte vara bra att totalsvälta dom heller?
Nu får han 2-3 kg av förra årets hö som legat i blöt. Kan man ge mineraler eller är det riskabelt?

Håller med axel. Några veckor på boxvila är en kort period i ett normallångt hästliv. Mina rehabiliterades under ett år, varav det var många veckor på box och många veckor i boxhage. Men de klarade det kanonbra! Jag tror i många fall att det är ägaren som lider mycket mer än hästen...

Min shettis, som INTE bantar och är i normalhull, äter 3-3,5 kg hö/dygn (går ej på gräs). Du kanske kan dra ner på mängden hö till 1,5 kg - utspritt på många fodringar över dagen - och uppblandat med halm?

NJA.
Först är det 5 v. o då ÅB

Min med måttliga rotationer var då OK o fick gå ute dagtid.
Det är på det stora hela en ganska kort tid som kan ge hästen många många år kvar att leva.
Hästarna vänjer sig att vara inne, men sen när de börjar att få gå ut igen-ny rutin för... hästen - vanedjuret.

Aah jo det är sant, men sen var rekommendationerna utebox vilket jag inte har. Har ju såklart möjlighet att göra en liten hage i den vanliga och strö upp där så det blir mjukt. Då måste han ju dock gå från stall till hage men det kanske är ok. Endast ca 20 meter.

Jovisst kan jag dra ner på höet till ca 1,5 kg. Det är inte farligt att äta så lite gör magens skull då?
Tips på andra saker som inte gör att dom får så fasansfullt tråkigt? Får dom inte ens äta och pilla med ngt finns det inte mkt annat att göra..

Dom äter halm om dom måste, min kompis shettis rör aldrig halm i normala fall men efter fånganfall sa vetten 0,5 kg hö och enbart halm. Jag lovar att han åt till sist när han upptäckte att han inte hade något annat val.
Ponnyn är ju inte fräsch och står ändå på smärtlindring. Vad jag vet ska man inte släppa ut dom eller så förrän dom är fräscha utan smärtlindring.
Hö äter dom för att det är gott. Halm för att enbart stilla hunger men så klart hö (godis) är mer eftertraktat ;)

Minsta mängd grovfoder är 1 kg ts/100 kg häst. Man ska inte ge mindre per dag.
Sedan är det bättre att ge flera ggr och lite varje gång. Jag tror också att den kommer att äta halmen.

Det är tufft med fånghästar och man får försöka hitta så bra lösningar som möjligt. Det viktiga är att den blir helt återställd.

Ojoj ja jag får försöka blanda med halm. Jag hoppas att det är som ni säger att hästägaren lider mest!

Ja självklart är det allra viktigaste att Malte blir bra igen! I alla fall så pass bra att han kommer kunna gå ute och äta liite gräs så småningom. Usch, det är inte lätt det här. Att banta en häst som inte får röra sig mer än på några kvm, men som ändå verkligen behöver gå ner är svårt! Veterinären sa att han borde tappa 50 kg, så det känns som att vägen dit är lång...
Jag känner mig hjälplös:(

Min andra häst är ledsen över att inte ha sin kompis med sig i hagen. Går det här dessutom inte vägen blir även han ett problem. Då måste jag hitta ett nytt sällskap till honom, vilket inte blir det lättaste eftersom han äter andra hästar till frukost sålänge dom inte heter Malte och är en minishettis.... :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka