NU TYCKER JAG

B

**BORTTAGEN**

att det är dags för lagar om krav på hagar till stall i Sverige! (och överallt)
Blir så trött på dessa tusen ridskolor där hästarna står i spiltorna hela dagen och bara kommer ut på sommarbetet!
hur skulle ni känna om ni stod i ett litet utrymma, uppbundna i över 300 dagar om året? :mad:

Jag skulle MYCKET hellre stå inne 300 dagar om året och bli borstad, utfodrad, ompysslade och motionerad varenda dag än jag skulle halka runt i lera, äta ur en storbal med dyblött hö (eller leta strån i leran), inte ha vatten vissa dagar när ingen fyllde på, få mina sår obehandlade och i ur och skur stå ute.

Just ridskolehästar tycker jag inte är så mycket att yla om just för de står inne mycket, de får betydligt mer motion och ompyssling än de flesta privathästar. Däremot skulle jag vilja ha ett förbud mot SPILTOR annat än för korttidsuppstallning. Dvs jag skulle vilja se alla hästar - ridskole som privat i BOX iaf nattetid.

Men det finns hästar som går ute och har det mycket sämre än ridskolehästarna.

Ja du är inte häst så det räknas inte vad du skulle föredra :angel:.

Sedan finns det inga likhetstecken mellan att vara inne mycket och bli ompysslad respektive vara ute mycket och dålig skötsel och inget pyssel. Var har du fått det ifrån? Om jag var häst skulle jag personligen hellere vara ute mycket och bli ordentligt omskött, få sår omsedda mm än att stå uppstallad och varken få sköttsel, motion, mockat eller se dagens ljus.

Spiltan vara eller inte vara har debatterats mycket, men faktum är att det är väldigt olika vad som fungerar bäst för en viss häst. Går hästarna mycket ute så spelar det dessutom ingen större roll och en box är definitivt ingen ursäkt för att inte låta hästen komma ut i hagen och "vara häst".

Nu jämför du väl äpplen och päron?
'Är det bättre för en häst att stå inne än att bli vanvårdad' :crazy:

Jag tror nog att det kommer, det fanns ju med i propositionen härom sistens och de flesta tycker ju som du (vi). Men det är en ganska omfattande lagändring och jag tror att "de som bestämmer" behöver några år till på sig för att våga komma så långt.

det borde ju helt klart finnas lag om minst några timmars utevistelse varje dag!!!!!!! Och gärna lag om box också!

Det kommer inte att komma ngn sådan lag, så länge som lagstiftaren själv, dvs staten, håller sig med hästar på ställen där hagar är en omöjlighet!
Jag tänker på polishästar, kungens hästar och sådana.

En sådan jämförelse kan man väl inte göra! Jag hade hellre låtit min häst gå ute i en lerig hage (väl omskött såklart) än låtit den stå inne 300 dagar om året! Man måste låta hästarna vara hästar och hur normalt är det att låta sin häst stå inne i en spilta året runt?

Just ridskolehästar tycker jag inte är så mycket att yla om just för de står inne mycket, de får betydligt mer motion och ompyssling än de flesta privathästar.

...vilket strider totalt mot deras natur och är något som de ALDRIG skulle välja själva.

Det finns ingen motsättning mellan utevistelse och bra omvårdnad. Tvärtom.

mandalaki

Ja, men det vet du väl kopparberg om en sådan lag skulle bli verklighet så kan man ju alltid fixa till dispenser. :crazy: Kolla bara alla mjölkossor som står inne, uppbundna året om trots lag om utevistelse i alla fall sommarhalvåret.

Det finns faktiskt i princip inga såna kvar (tror inte det är ngn?). Samma sak med burhönsförbudet, nu finns iofs de nya burarna men de är iaf bättre än de gamla. Alla dispenser går ut nu vid nyår och inga nya utfärdas.

Det _tar_ ofta lång tid med sådana här förändringar, för den skull ska man inte tycka att de inte är nödvändiga. För att en lag ska fungera måste man ta hänsyn även till de praktiskt omständigheterna, annars fyller inte lagen sin funktion.

Kan ni inte se vad Alexandra verkar mena? Jag tor inte hon språkar för att hästar skall stå inne i spilta utan hon verkar mer vilja lyfta fram det faktum att ridskolehästar boendes i spilta ofta får både bra mat och omvårdnad OCH stimulans till skillnad från tusentals privathästar som kanske visserligen går ute hela dagarna i en lerig hage men dessvärre inte blir varken ompysslade och eller ridna mer än några dagar i månaden.

I ideal världen skulle vi ej heller finna krig och svält, men vi lever inte i en idealisk värld och då får man göra det bästa man kan för både människor och djur.

Visst, jag ser vad hon menar, men jag frågar mig ändå vad som är bäst och naturligtast för hästen? Vem borstar och pysslar med en häst i vilt tillstånd?

Om jag förstått dig rätt vad DU menar så undrar jag då, har du själv häst och i sådana fall använder du dem till något eller går de på lösdrift och lever hästliv?? Det naturliga för hästen är garanterat inte att gå omkring och släpa på oss människor!

Jag har fyra hästar. Två av dem tävlas och lever inte hästliv, nej. Dock får de gå ut i hage. De andra två är ett sto med föl som lever hästliv, ja. Om det nu är intressant att veta i sammanhanget.

Jag tror inte Alexandras hästar mår dåligt heller, däremot tycker jag liksom flera andra att det är fel att sätta utegång kontra "ompyssling", för det är inte det bästa _för hästen_. Och nu är det djurskyddslagen vi diskuterar, vilken utgår från djurens bästa.

För övrigt jobbar jag som djurskyddsinspektör och hanterar lagen dagligen.

Jo nog går det att gissa vad hon menar, men budskapet slår otroligt fel och väldigt fördomsfullt och tyder på en attityd till hästar och hästhållning som jag inte sympatiserar med, det är det mitt svar grundar sig på. Men du, med all respekt, låt Alexandra ta detbatten om vad hon verkligen menar själv ingen av oss vet ju egentligen vad hon tycker.

Det finns väl lagar... eller?

Ivfsh. så byggde min ridskola om hela stallet för att det skulle följa bestämmelserna...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Adventskalendertråden 2024
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur