Nu står min älskling på Helsingsborgs Djursjukhus

Halifaxen

Trådstartare
Kom ut i stallet på morgonen och skulle släppa ut alla hästarna så vi upptäckte att Halifax inte mådde bra. Vi sa direkt KOLIK. Så vi ringde veterinären och hon kunde komma efter två timmar snakca om att det var TVÅ låååånga timmar men hon kom sen iaf och då gick hon in och kollade honom i tarmarna och lite sånt sedan fick har sond genom näsan och de var Parafinolja han fick då. Sedan så fick han två sprutor med b vitamin och två sprutor muskelavslappnande. Sen skulle han stå inne i någon timme och återhämta sig lite så vi gick in och käkade lite å så. Sen när vi skulle släppa ut honom i hagen som vet sa att vi kunde så var han dålig igen men inte lika mycket så vi gick med honom men han blev sämmre och sämmre. Så Mamma ringde veterinären som var ut på förmiddagen och hon sa att det är nog bäst att vi åker ner till helsingborgs Djursjukhus med honom så han får stå på dropp och liknande för hon trodde att de kan ha kommit av att han var jätte svettig igår efter hoppträningen som var relativt hård på en oklippt häst. Och då kom vi hm sent och han fick kvälls mat och kvälls hö med en gång och då drack han inget för att han var hungrig så då prioriterade han maten före vatten.... Han hade liksom inte rört något utav vatten spannen han har i boxen. Så när mamma ringt till veterinären så ringde hon direkt till HBG för att säga att vi kommer. Så mamma pappa och syrran åkte i väg med en hängig halifax i transporten och jag och Lille brossan min fick vara hemma och ta hand om hunden och alla katter och hästar. Fick ett telefon samtal fö nån halvimme sen från mamma och hon berättade att Halifax fick stanna kvar i HBG över natten så dom kunde ha lite uppsigt över honom sen skulle han få stå där några dagar till så dom kunde se så att han ha tagit till sig behandlingen.

Skriver mer sen när jag vet hur han mår å så.. Pratade inte så länge med Mamma när hon ringde men hon sa att nu står våran egsliga lilla bäbis ponny aldelsen ensamen där nere. Ucha blotta tanken på de får mig att gråta. Halifax du måste bli bra.

Är det någon annan som har haft sin häst nere i HBG på uppstallning eller vad mans ka säga?

Senast ändrad:
Sv: Nu står min älskling på Helsingsborgs Djursjukhus

Har egentligen "bara" en elak kommentar, varför ens låta hästen äta grovfoder så snart? Mina tävlingshästar brukar jag låta börja äta efter knappt 2 timmar, men då har de å andra sidan redan stått med fri tillgång från dagens morgon. Och då ska jag tillägga att mina hästar har FRI tillgång på strå, oavsett träning eller tävling. Hästar är födda att springa med mat i magen, det är inget som hindrar dem, som många här föreställt sig, däremot bör man försäkra sig om att hästen är van vid den mängd grovfoder som utfodras, ombyte av varesig grovfoder eller kraftfoder är ju att föredra vid tävling eller träning.

Jag har haft häst i Hbg för kolik. Hon tyckte inte om höet som vi hade då och käkade halm för glatta livet vilket resulterade i en rejäl förstoppning. Jag lastade hästan och åkte direkt till Hbg och tog inte ut distriktaren. Distriktaren är ganska begränsad hur mycket de kan göra och jag vill hellre ha hästen på klinik där den kan få akut hjälp om läget försämras hastigt.
Hon stod där i ca fem dagar och det gick loss på typ 10.000:-. Tur att man har försäkrat!

Du akn ju ta reda på fakta innan du hackar ännu mer. Han fick maten en timme efter att jag kommit hem med den andra hästen dvs halv tio. Fick inte kvälls meten förrens kl: 22.15. Lite senare än vanligt. Han hade tillgång till bara vatten i en timme så du kan ta och lägga ner.

Okej. Men hade din häst krafit kolik då?? Eller hur "stor" var den?
Oj då. 10 000 :- Ja det är tur att de mesta gå på försäkringen.. Hur mycket betalade du själv??

Hoppas han kryar på sig!

Jo, jag har haft mitt sto pga fång på Hbg i ca 1v i två omgångar. Hon tyckte det var helt ok ;)

Jag har en fast självrisk på 2000:-, så det var inte så farligt. De behöver inte vara så allvarligt för att komma upp i 10.000:-, en spruta har och lite dropp där blir ganska mycket pengar i slutändan.
Hennes förstoppning var ungefär stor som ett lår enl. vet...

Okej. Men självrisekn beror inte den på hur mycket man har hästen försäkrad i eller hur är det? Jag är inte så van vid sånt då det är mina föräldrar som brukar sköta sådant. Men veterinären dom hade till min bäbis nu sa att hans kulle kunne få komma hem på söndag kasnke. Men det var inte säkert.

Halifaxen skrev:
Du akn ju ta reda på fakta innan du hackar ännu mer. Han fick maten en timme efter att jag kommit hem med den andra hästen dvs halv tio. Fick inte kvälls meten förrens kl: 22.15. Lite senare än vanligt. Han hade tillgång till bara vatten i en timme så du kan ta och lägga ner.

Fast du skrev ju...

Halifaxen skrev:
Och då kom vi hm sent och han fick kvälls mat och kvälls hö med en gång och då drack han inget för att han var hungrig så då prioriterade han maten före vatten.... Han hade liksom inte rört något utav vatten spannen han har i boxen.

Självrisken beror nog på vilket bolag du har. Vet att Folksam har en fast självrisk på 2000:- oavsett, men Agria har bara den fasta på den utökade vet.vården.

Hur går det för dinn lille pålle? Hade min i Helsingborg för 3 år sedan och jag är jättenöjd med alla därnere. Min häst stog där i 4 dagar, han hade nåt virus så han hade jättehög feber och slutade dricka!

Men gumman:(

Som du vet var vi stamkunder där med Missy:crazy:
Hon stog där även några dagar och det har alltid varit bra och trevligt. Dom är jätte duktiga och vet verkligen vad dom ska göra!

håller tummarna!

TAck så mycket för alla uppmuntrande svar.

Kan meddela nu att han är hemma igen och mår bra. Dom trodde att det var kolik men det kunde även ha varit att Mjälten hade flyttat på sig så det var nära att dom fick gå in och rätta till det men det rättade till sig själv. Så nu står han här hemma igen och mår prima. Nu känner man verkligen igen honom.

Dom var verkligen jätte travliga och trg jätte bra hand om honom.

Tack så mycket :idea:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 071
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 762
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar