Nu slutar jag...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare talåj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 122
T

talåj

.... träna NH några gånger i veckan. Det spelar ingen roll vad jag gör, det går dåligt ändå. Jag är en dålig ledare, det är bara att sluta. Ingen mening. Jag kommer ändå ha samma inställning till NH (bra :)), men jag kommer inte ta ut hästen och träna bara, - Det går ändå bara dåligt.......! :(

Eller kanske snarare: NH tränar man aldrig! NH "ÄR" man och "LEVER" man. :o

Tränar/uppfostrar/utbildar gör man för att uppnå/förbättra något. Kanske en lydigare, mer lätthanterlig, häst?
Det kan man göra på olika sätt. Att göra det på NH-vis, innebär bl a att man lärt sig själv, och använder sig av, hästens naturliga möjligheter att förstå och lära. :d

Tränar/uppfostrar/utbildar sin häst gör man mycket riktigt alltid, så länge man är i närheten av den.

Som sagt, trappa ner och njut av din häst! Börja om och öva på enkla, grundläggande saker, t ex flytta undan för tryck, stå stilla etc.

LIA:s inställning! :angel:

"NH är inte en metod att träna hästen - det är en metod att träna människan".

Det var inte jag som sa det - det var Pat Parelli :)

Tycker också du ska ta en paus, det ska ju vara roligt och en lek och du ska få bättre självförtroende av det inte sämre. Tänk inte så mycket på det så löser det sig säkert av sig själv. :)
Lycka till.

Vad trist att du känner så. Men jag håller med Lia, att jobba med NH som metod gör man ju hela tiden, tycker jag. Det är jobbigt ibland, men så kommer de där ljusglimtarna! Hoppas att det löser sig för dig såsmåningom

Liknande trådar

Ridning En häst har gått på ridskola och trivdes inte med det, lärde sig där att stanna och vägra gå och det slutade med att ryttaren satt av...
Svar
19
· Visningar
1 263
Senast: Grazing
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
563
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 557
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 694
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31