nu ska vi välja..

L

Love_energy

Hej!

Det börjar dra ihop sig om vilken fullblodshingst man ska välja, då det ska avlas för galoppsporten.

Jag tänkte utnyttja er som vet mer än mej själv, och har redan fått lite andra svar i annan tråd som handla om nåt annat.

Mit dam Agena e.Be my Cheif u. Amourette ska till 90 % betäckas nu till våren men står i valet och kvalet vem jag ska välja.
Som jag skrivit i en annan tråd så är jag inte så insatt i galopphingstar eller nåt överhuvudtaget inom galopp, men försöker :angel:

Hingstar som jag ungefär listat ut skulle passa är Songline eller Inchrory, för och nackdelar?

Men givetvis måste man ha sålt fölet/unghästen sen, och hur man går tillväga... skulle underlätta, man vill ju inte stå där på bar mark med ett fullblodavkomma lämpad för avel :angel:

Tack på förhand! :D

Sv: nu ska vi välja..

Jag har själv en avkomma e. Inchrory. Det jag hört om dem (och det stämmer på min) är att de blir ganska vassa. Men är stoet mycket bra mentalt är det säkert ok. Ett sto som är lätt i typen är nog också att föredra.
Vilken hingst du skall välja beror ju lite på hur långt du är beredd att åka med ditt sto. Vilka distanser hon tävlade på, så du hittar en hingst som matchar osv.
Själva har vi funderat på Mandrake el mago :d

Hon är väldigt lätt i typen, men psyket enligt en som red henne på jägersro så var hon väldigt instabil, cool ena dagen och pulla hela tiden andra dagen. Min egen erfarenhet av henne är att hon har väldigt bra psyke men jag har ju henne som ridhäst o tävlar hoppning, men får väl tilllägga att första gången man var ute med henne så ångrade man nästan köpet:angel:

Jag bor ju i norra skåne, lite utan skåne kan vi nog köra.
Inchrory står ju så lägligt då det är två mil hemma ifrån:angel:
Men som sagt jag ska ju sälja fölet/unghästen och inte träna alls själv...:D

Hon är en stayer/miler har jag fått höra av dem som kollar på atg.se

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det finns ju ett antal att välja på:angel:
Kolla i hingstkatalogen och åk och titta. En stabil hingst som gått på liknande distanser som ditt sto vore väl bra?
Om du vill få sålt avkomman skall du nog välja antingen en beprövad förärvare eller en "poppishingst" som presterat mycket bra.

Hon är väldigt lätt i typen, men psyket enligt en som red henne på jägersro så var hon väldigt instabil, cool ena dagen och pulla hela tiden andra dagen. Min egen erfarenhet av henne är att hon har väldigt bra psyke men jag har ju henne som ridhäst o tävlar hoppning, men får väl tilllägga att första gången man var ute med henne så ångrade man nästan köpet:angel:

Jag bor ju i norra skåne, lite utan skåne kan vi nog köra.
Inchrory står ju så lägligt då det är två mil hemma ifrån:angel:
Men som sagt jag ska ju sälja fölet/unghästen och inte träna alls själv...:D

Hon är en stayer/miler har jag fått höra av dem som kollar på atg.se

Hej om du ska sälja avkomman så är nog inte Inchory rätt hingst. och har du inte väldigt gott om pengar så låt bli att skicka stoet till Rävdansen stuteri dom saftar på räkningarna mkt bra och de håller alla med om som har skickat ditt ston. Kolla vad Christer schildt har mer för ny hingst i år om den kan vara nått annars är nog dessa argentinska o chilenska hingstarna att rekomendera. Jag sk kolla lite i hingst katalogen så åter kommer jag men personliga hingsten är Heart of Oak och de stallet är mkt bra överhuvudtaget Hingstägaren menar jag.

Ska du betäcka för att sälja så skulle jag välja Songline alla dagar i veckan. Kolla igenom auktionsresultaten från ifjol så får du nog en känsla för vad som är gångbart. På täby auktionen betalades det ingenting för hästar efter Homme D'Honneur och Heart Of Oak. Det fanns inga Inchrory-avkommor på den auktionen men vad jag vet så är det heta och inte alltid så enkla att hantera.

Nästa gång jag betäcker (2008) så ska jag skicka mitt sto till england. Hon fölade i år efter Funambule

Njaa,, gott om pengar är nog fel ord, men vill givetvis ha en bra hingst så det inte blir en massa bonna-avel:D

Jag var själv inne på Songline, och efter ditt argument så lutar det mer åt det hållet nu, som sagt man vill ju inte stå där med en galen ungäst man inte kan sälja. Men han står i sthlm enligt hingstkatalogen 2007. Lite långt att köra från skåne, satan att det är naturlig betäckning...

Senast ändrad av en moderator:

[I]"Kolla vad Christer schildt har mer för ny hingst i år om den kan vara nått annars är nog dessa argentinska o chilenska hingstarna att rekomendera. "[/I]

Christer Schildts nya hingst för i år heter Jeune Homme. Vet bara att han stod för betäckning i Chile förra året.

[I]"Kolla vad Christer schildt har mer för ny hingst i år om den kan vara nått annars är nog dessa argentinska o chilenska hingstarna att rekomendera. "[/I]

Christer Schildts nya hingst för i år heter Jeune Homme. Vet bara att han stod för betäckning i Chile förra året.

Så här står det om honom på isola:

Christer Schildt på Ljungstorps Gård har tagit in avelshingsten Jeune Homme till Sverige. Jeune Homme är född 1990 i USA och efter Nureyev-Alydariel (Alydar). Själv vann hingsten både Grupp 2, Grupp 3 och Listed i Frankrike. I aveln har han lämnat 74 % vinnande avkommor och är far till 23 stakesvinnare i Frankrike och framförallt i Chile. Ljungstorp kommer i vanlig ordning att bjuda på hingstvisning på stuteriet i februari.

Jag TROR att stoet i stallet är betäckt med honom..

Bara så där med vänster hand. Varför har ingen nämnt Nicolotte? Han har lämnat en hel rad med fina vinnare och står i Skåne.

Är det en hingst som passar med min? finns han med i nya hingstkatalogen?

Skrev ett mail till uppfödaren om de kunde rekommendera nåt, får se om jag får svar, redovisar det då här..

"Vi", min kära vän och jag har skickat två till Songline:love: och kommer att ta ett föl var. "Min" har ingea superresultat, men jag gillar mamman och kan mycket väl tänka mig en fälttävlanshäst om den inte löper bra. Efter Malvernico. Det andra stoet är efter Exceller.

Nu håller vi bara tummarna att det blir något också...

Det är ju tyvärr så att det går mode i hingstar åxå. Har en hingst fått en bra första årgång så skyndar sig många dit med sitt sto. Även om just det stoet kanske skulle passa bättre med en annan hingst, så följer många modet. Jag har själv brottats med de tankarna, trots att jag föder upp för att tävla.
Det är ju fortfarande lite grann av köparens marknad där ute, så man får stämma av vad som eftertraktas mest för tillfället. Vissa köpare bryr sig bara om vilken hingst den är efter. Andra är väldigt noga med stolinjen, och sedan är det dom som kollar hela paketet.
Jag är ändå benägen att hålla med Annika ang. Songline. Inte bara för att det är lite på modet med honom, utan stammen på ditt sto ska nog kunna funka med honom. Distansen stämmer bra o.s.v.

I och med att du har den ÖKÄNDA MODERNE bakåt, ("rysning":eek: , vi har haft ett sto med mamman efter honom), finns det lite "hett i kolan" med i bilden. :devil: Nu känner jag ju inte ditt sto, så lycka till.

Du skrev "skickade". Skickade du ditt sto med lastbilstransport?

Hur mycket kostar det isåfall?
*vet inte om damen pallar det psykisk, lång resa från skåne:angel: *

I och med att du har den ÖKÄNDA MODERNE bakåt, ("rysning":eek: , vi har haft ett sto med mamman efter honom), finns det lite "hett i kolan" med i bilden. :devil: Nu känner jag ju inte ditt sto, så lycka till.

Ökända? Rekommendeas att avla på eller?

Min dam är väldigt ostabil i psyket, ena dagen cool andra total galning, men det börjar jämna ut sig...

Den ena åkte lastbil, vet inte vad det kostade för det var intre min plånbok, den jag ska ha körde jag själv.

Men ring runt o kolla för allt i världen, och sök gamla trådar här, har för mig att jag läst om folk som haft bra och DÅLIGA erfarenheter av olika transportörer.

Steepler: Hoppas såklart att jag får en som kan löpa (och löper bra:) ). Stoet i sig har inga vidare resultat, någon vinst, men inte så mycket mer. Jag ska behålla den själv iaf, om jag ville avla för att sälja tror jag inte att det skulle bli så mycket pengar för den. Men som jag sa, jag rider även fälttävlan (o hopp o dress) och det är väldigt trevlig modell på henne.

Kalla det gärna bushavel eller vad ni vill, jag tycker att stoet är värd en chans.

Love_Energy: Med Ökända menar jag att väldigt många avkommor blev väldigt heta. Men det ligger ju längre tillbaka, och tunnas ut mer. Amourette har ju varit dugligt i aveln, så jag ser absolut ingen anledning att inte avla på henne.

Kisse: Alla ston kan vara värda en chans. Det finns många ex. på föräldrar som som inte presterat på banan men istället blir högpresterande i aveln. Hittar du bara rätt "cross" kan det bli hur bra som helst. Som en tränare sa till mig: -Det viktiga är att dom blir bra i sin klass, då kan dom tjäna pengar. Keep up the hope.:)
Själv har vi ett USA sto som är ostartad. På mödernet finns Gr 2 vinnare och pappan har vunnit 5 Gr1, 3 Gr2, 1 Gr3 och placerad 12 ggr i Gr1. Han anses lite misslyckad i aveln och han kostar bara $10.000. Trots att han har en Dubai World Cup vinnare efter sig. Men vi pratar kanske 2-3 avkommor som nått upp till hans standard, av 4-500.
De avkommorna vi har efter henne har inte löpt upp till våra förhoppningar heller, än, men det är sånt man får vänja sig vid i den här branschen. :smirk: ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka