Nu ska ni få hjälpa mig lite..

Glimten

Trådstartare
Jag har en häst utlånad på foder. Vi har skrivit kontraktet till 28 maj men har sagt att vi ska förlänge det utifrån det sen fram till 1:a augusti då jag tar hem henne igen.
För 1½ månad sen sträckte hon sig i hagen och vilade i 4 veckor, hon sattes igång och blev sedan sparkad på ett framben ovanför knät (insidan). Vi åkte med henne till ATG (jag följde med dit då det bara är 5 mil mellan mig och fodervärden) där vi inte kunde se någon spricka, men hon har stått på box med en penicilin-kur i två veckor på tisdag. Då ska vi åka tillbaks med henne och se hur det ser ut och även röntga igen för att kunna utesluta en spricka.
Vet. sa att hon var halt på vänster fram, trots att hon blev sparkad på höger fram så det oroar mig lite, men förhoppningsvis märks inte det av nu på tisdag då vi inte har märkt av det nångång tidigare.

Hur som helst. Det jag funderar på är om det ens är värt det för dom att ha henne under de tre månader som återstår efter 28 maj?
Tanken var att hon skulle tävla, men hinner hon ens bygga upp henne igen för att kunna åka och hopptävla nånging?
Jag skulle nästan hellre vilja sätta igång henne själv, men det känns lite trist för mig också att stå och betala eventuella fortsatta kostnader om jag måste tillbaka med henne pga något som har med den här sparken att göra.
Skadan uppstod ju ändå hos dom, men jag vet inte.

Som det är nu står dom för alla veterinärkostnader, jag står bara för att betala själva försäkringen.

Förstår ni vad jag menar och hur jag tänker? Det blir luddigt men jag är luddig i huvudet nu så hjälp mig gärna!

Sv: Nu ska ni få hjälpa mig lite..

Hästen kommer ju inte att hinna få tävlingskondition innan du ska ta hem henne, men det kan ju tänkas att f-v vill ha henne kvar ändå.
Hur kunnig är f-v? Kan du lita på att denne vet hur hon/han ska göra när hästen sätts igång igen? Isåfall hade jag låtit hästen stå kvar där. Känner du dig det minsta tveksam på den punkten så tycker jag att du ska ta hem din häst när kontraktstiden går ut.

Det är just det, jag känner mig inte hundra på om jag verkligen kan lita på henne när det gäller att ta det lugnt och sätta igång henne på rätt sätt.
Säger jag att hon inte kommer hinna få tävlingskondition vet jag faktiskt inte hur hon vill ha det, men jag ska ta upp det med henne på tisdag och hoppas på att vi kommer fram till en bra lösning.

Men vad säger ni om kostnader och så, tycker ni att jag ska ta alla kostnaderna för henne själv om jag tar hem henne eller kan jag be dom betala runt hälften av stallplats osv? Med tanke på att skadan uppkom hos dom. Jag känner mig lite elak såkalrt också om jag gör det, men det är ändå ett billigare sätt för dom också än om dom skulle ha henne själva.

Vad jag förstår så finns det bara kontrakt fram till 28/5 "på papper"? Jag tycker inte att du kan begära att fodervärden ska stå för kostnader om du tar hem hästen efter det datumet.

Att en häst kan bli skadad när den är utlånad är ju ngt man får ha med i beräkningen, det hade ju kunnat hända hemma också.

Ja det är sant, men vi hade sagt att vi skulle förlänga två månader efter det datumet, ifall dom inte sa till mig 2 månader i förväg vilket dom inte har gjort.

Äh, det är nog lika bra att ta hem henne och ha henne alldeles ensam, det blir alltid lättast så! Även om det blir tidigare än vad jag planerat.
Jag hoppas hon förstår mig bara, för hon verkar tro att hon ska kunna tävla om en månad. Tycker så synd om tjejen som hade sett fram emot det här så mycket.. Men ja det är väl så, shit happens :(

Tillägg; oj, såg nu, ja, på papper finns det bara fram till 28:e.

Senast ändrad:

Glimten skrev:
Men vad säger ni om kostnader och så, tycker ni att jag ska ta alla kostnaderna för henne själv om jag tar hem henne eller kan jag be dom betala runt hälften av stallplats osv? Med tanke på att skadan uppkom hos dom.

Tar du hem henne kan du inte begära att f-v ska stå för dina kostnader. Det är ju isåfall ditt beslut att ta hem hästen.
Jag tycker det kan vara rimligt att f-v står för en del/alla kostnader om skadan orsakats av vanvård el. felaktig hantering, men det verkar inte vara så i ditt fall.
Att ta hem hästen och begära ersättning från f-v är ju som att vilja äta kakan och ändå ha den kvar.
Antar att det kan vara värt utgifterna att veta att hästen sätts igång på det sätt du vill.

Vet inte hur ditt kontrakt är utformat, men det är ju brukligt att fodervärden har ansvaret för alla kostnader kring skador somsker i fodervärdens vård. Det gör verkligheten så krass att fodervärden är skyldig att betala för vård fram tills dess att skadan är läkt och hästen friskförklarad även om det sträcker sig över tiden för kontraktet.
Det verkar inte så troligt att hästen hinner bli frisk innan augusti, men samtidigt får du nog lita till fodervärdens omdömme om du redan förlängt kontraktet och inte har en uppsägningsklausul som medger uppsägning. Man kan ju inte anklaga fodervärden att ha misskött hästen när skadan beror på en olycka i hagen.

Jag misstänker att hältan på motsatt ben i förhållande till det skadade är en belastningshälta. Det är ju inte helt ovanligt att våra fyrbenta älsklingar väger över på motsatt ben när de är skadade. Vi kan tycka att de står på alla fyra, men de väljer att omfördela tyngden lite.
Men jag är inte veterinär så det är bara en ren spekulation baserad på lite erfarenhet ;)

Apo

Vi har ännu inte förlängt kontraktet, det ska vi ta om två veckor var det tänkt.
Jag ska ringa tjejen nu och prata lite med henne och förklara att hon inte kommer kunna tävla något innan jag tar hem henne. I vilket fall som helst skulle jag inte tillåta henne att göra det även om hon inte visar hälta, då jag gärna ser att man tar det extra lugnt vid igångsättningen, om ni förstår hur jag menar?

Belastningshälta hoppas jag också på, det verkar vara det enda logiska men vi får se på tisdag. Angående betalning så tänkte jag att jag kan ta hem henne 28 maj, och inte begära att dom ska stå för några kostnader, det är nog så synd om tjejen ändå känner jag. Nu hoppas jag bara att det här löser sig på ett bra sätt både för mig, hästen och fodervärden..

Tack för era svar!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
808
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka