Nu ska jag trimmas!!

pomelo

Trådstartare
Nu behöver jag tips!

Jag har en häst som hoppar med bra teknik och jag är med bra upp första delen i språnget, andra delen och landningen kommer jag för långt bak och för nära sadeln.

Jag behöver träna på att trampa ifrån ordentligt i stigbyglarna i uppsprången och stå kvar där. Komma upp mer ur sadeln i sprången alltså. Lättast är ju att träna på att hoppa stora hinder där man måste trampa ifrån, men det kan man ju inte göra så ofta, blir ju mest gymnastikhoppning nu mellan tävlingarna.

Så fram med tips och råd på hur man tränar detta bra, alltså stänga höften och blir starkare i lår och rygg. Vill ha råd både vad jag kan träna och tänka på till häst och vanlig träning utan häst.

Sv: Nu ska jag trimmas!!

Tyvärr dåligt med det. Ska se om jag kan vaska fram något. Men strö tips nu så länge.
Jag vet som sagt vad som behöver göras och behöver tänka på det inför varje språng. Det är inte så att det är någon katastrof på något sätt, att jag sitter på honom i sprången, men man hämmar ju alltid hästarna lite när man inte kommer upp riktigt. Och de gånger jag fick till det riktigt bra på träningen igår så hoppar hästen helt fantastiskt. Han hoppar alltid väl och bra, men de där sprången är ju det man strävar efter.

Tycker det mer låter på din beskrivning som att du behöver korta lädren 1-2 hål. Har du för långa läder KAN du inte trampa ifrån och komma ur sadeln oavsett hur stark du är. Men det är ju svårt att säga när man inte sett dig hoppa "live". ;)

//Alice

Har tillräckligt korta läder, men tack för tipset.

Är mer ute efter "övningar" som främjar detta. Det är ingen katastrof på något sätt jag vill bara bli bättre!

Tänk att händerna så upp på öronspätsarna och kolla upp efter fåglarna. Så sa min syster för länge sedan när jag hade samma problem med min ponny;)

Nej men hoppas du får några super bra tips. Kan du inte be din tränare om lite tips?

Tack!
Klart jag fått tips av min tränare som jag ska jobba med och jag vet hur jag ska tänka. Hoppades bara på om någon annan hade andra bra tips och tankar att dela med sig av..

Det var en annan tjej här på buke som hade samma probelm som du. Hon hamnade också jättelångt bak i sadeln i hoppet. Men om det nu beror på att du inte trampar ner ordentligt i stygbyglarna så kanske du kan träna vaderna mest? Man kan ju t.ex. stå på något lite högre och stå vanligt fast bara på den främre delen av foten, och typ gunga upp och ner långsamt, om du fattar :p Det stärker vaden väldigt mycket iaf. Sen kanske du kan träna att stå så som man ska när man hoppar när du rider vanligt, för att stärka både balansen och vaden, vet inte om det funkar haha men man kan ju prova :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur