Intessant att du "tror" jag har fel när jag säger att hästar inte mår bra av att få olika foder. Kanske du skulle ta del av forskning om hästens matsmältning? Och tistlar är knappast oätliga, mina hästar tycker det är en delikatess!
Läs vad jag skrev: "Hästen behöver visst omväxlande foder, givetvis med gräs/hö som bas." Det där med tistlar (obs citationstecknen) var bara en kul kommentar, tänkt mot människosmak.
En häst som utfodras FÅR ALDRIG den kompensationen som vi människor får (om det nu var dan efter eller två dar efter) eftersom de får samma fodergiva eller samma foder dag efter dag.
Jamen, det är ju det jag försöker få fram! Dom behöver också omväxlande diet!
Det är förmodligen så att vi ser helt olika "bilder", när vi tänker utfodring. Absolut BARA ämnat som ett försök att förstå.
Du ser ett stall med ett antal pytsar vid varje box, var och en innehållande en viss mängd av olika ämnen samt en hötuss?
Jag ser en stor hög hö i hagen, aspar, saltsten, granar, buskar som jag inte vet namnet på osv!
Nu menar jag inte en ute/inne konflikt, utan just bara tankebilden. Självklart får våra käk, även när dom står inne för natten.
F ö har jag faktiskt skrivit om "vår utfodring".
Frågorna? Några kommer här:
Du beskyllde mig för att "chansa med fräsh havre som kraftfoder".
Jag undrade var du sett mig säga det?
Så den här som du fått flera gånger:
--------------------------------------------------------------------------------
Som vanligt LIA så rättfärdigar du bara din egen "lathet" eller snålhet (vilket det nu är).
--------------------------------------------------------------------------------
Att du inte gillar min attityd är en sak. Det får stå för dig. Men det ger dig banne mig inte rätt att kalla mig för varken snål eller lat! Du vet ingenting om varken det ena eller andra, och även om det vore sant ........ vad har det med den här tråden att göra?
Tycker du, att andra som retar sig på din attityd, har fritt fram med vilka förolämpningar som helst? Är det på den nivå du vill diskutera på Bukefalos?
Och en till: Sedan undrar jag, varför du förutsätter, att andra (t ex undertecknad) inte skulle se hur hästen mår och utvecklas?
Vore det inte trevligt, om vi kunde hålla oss till sakfrågor framöver? Ha en skön kväll!
LIA