Nu ska hon kastreras

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare java
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 176
J

java

Nu har jag bestämt mig, och samlat mod. Idag ringde jag till veterinären och beställde tid för kastrering av min honkatt. På måndag ska vi till djursjukhuset.. Jag har aldrig tidigare haft ångest över att kastrera mina katter, har visserligen bara haft två "egna" katter tidigare.
Men, jag måste tänka med hjärnan och stänga av hjärtat lite, för det är ju bäst för henne med kastrering, och jag bestämde mig att inte skaffa kattungar. Det finns ju så många katter som ingen vill ha ändå.. Fast, jag känner mig så sorgsen och orolig! Tänk om det händer något under operationen!

Något som jag glömde fråga, var om jag skall ge henne p-piller som vanligt fram till operationen, eller ska jag sluta med dem? Någon som vet?
Hur länge kommer hon att vara konvalecent? Finns det risk för komplikationer? Vilka?
Kan jag ha katterna ihop, eller måste de vara separerade så länge hon har stygnen kvar?

Det ska bli intressant att se hur min andra katt klarar att vara utan henne under dagen - de har inte varit utan varandra en enda dag sedan jag fick henne i somras.. :cry:

Sv: Nu ska hon kastreras

Smart val, jag gjorde det med min katta och ångrar inte en sekund.
Risken att det händer någon under operationen är minimal. Jag pratade med min veterinär och han sa att på 5 år, så har två katter dött under operation. Dessa har obducerats efteråt, och det har visat sig att de hade fel på hjärtat båda två.
De hade kunnat dö hemma i hallen lika gärna.

Jag gav min hona p-piller fram till operationsdagen, hon fick 3 dagar innan. Detta för att inte sätta igång löp lagom till operationen.
Tipex var slö och loj de första två dagarna, plus kastrationsdagen naturligtvis. Hon låg mest och sov, fick smärtstillande och åt kokt torsk på sängkanten. :angel: Man måste ju skämma bort de små liven....

Hankatten var hemma hos min mamma tills vi tagit bort stygnen. Det var lugnast så för de var så vilda tillsammans. Ville inte riskera att stygnen skulle gå upp.
Egentligen hade jag kunnat ta hem honom på 4:e eller 5:e dagen, för då såg såret jättefint ut, och så får man ju hålla koll. Vissa delar inte alls på sina katter.... beror nog mycket på hur de är mot varandra i vanliga fall.

Min katt blev skendräktig efter kastrationen..... bara en lite varning. Börjar hon yla, bädda, sno strumpor och gosedjur och bädda ner i sängen, då kan ni börja fundera.
Hon hade så kraftiga löp, så hormonomställningen blev enorm för henne. Hon hade till och med mjölk!!! Det droppade när hon låg i sängen.

När vi tog stygnen hos veterinären så fick hon en spruta som avbröt beteendet, det ingick i priset......

Lycka till med kissen, det kommer gå så bra så!

Tack för de lugnande orden, man är ju en hönsmamma.. :angel:
Jag tror inte att rinsken att hankatten ska busa alltför hårt med henne är så stor, däremot att han skall slicka på hennes operationsärr. De brukar alltid ligga och tvätta varandra. Kanske ska sätta tratt på honom också?! Fast, det blir nog inte så populärt.. :cool:

Lät inte kul med skendräktigheten. Leia verkar också ha mycket hormoner - trots p-piller har hon lite löp-beteende, lyfter på svansen, stryker baken mot folk :o .. Får hålla tummarna att det inte blir så för henne!

Bra val !
Fortsätt med p-piller, annars blir det kanske så att hon går i löp bara några dagar innan. Så gjorde jag med Yoga iaf.
Låt dom vara ihop, men håll koll. Yoga hade ju fortfarande Abbie hemma som diade och ändå höll stygnen. Funkar det inte, så funkar det inte, men testa iaf.

Jo, det känns faktiskt bra att ha tagit det beslutet, trots allt.

Jag tror att jag ska försöka ha dem ihop så mycket som möjligt. De är ju så otroligt "tighta", så jag tror de bara blir oroliga om de inte får vara tillsammans. Särskilt Leia som aldrig varit "ensamkatt" är väldigt beroende av storebror. Bara han går och lägger sig på någon undangömd plats går hon och letar och piper övergivet.. ´

Senast ändrad av en moderator:

Jag var lika mycket hönsmamma jag. Satt som på nålar hela dagen. Inte blev det bättre av att jag lämnade in hankatten samtidigt för sövning och tandstensskrapning.. Två att oroa sig för.... Men helt i onödan naturligtvis.

Blir han för "tvättig" på såret kan du klippa av ärmen på en tröja och trä som en tub på honan. Då kommer varken han eller hon åt stygnen och du behöver inte ha tratt.

Tipex hade väldigt kraftiga löp. Ibland löpte hon igenom p-pillrena. Veterinären trodde att hon haft en kull, för hennes livmoder var så tjock. Den brukar vara som en blyertspenna i tjocklek, men hennes var som en karls pekfinger. Nu har jag haft henne sen hon var liten, så jag vet att hon inte haft någon kull. Men det var ett tecken på att hon löpte väldigt kraftigt och därav den stora hormonomställningen som ledde till skendräktighet.

Gud, så smart med tröjärmen!! Skall genast ta fram saxen! :idea:

Nu har jag kommit hem från veterinären med min nykastrerade katt. Hon är ju jättepigg!! Vill INTE ligga och vila, hoppade upp direkt när jag lade henne i korgen. Nu går hon mest omkring och är riktigt sur för att hon har tratt på sig. Hon är ju en rätt speciell katt och allting ska vara på hennes villkor. Så ni kan tänka er hur kränkt hon känner sig nu! Jag hade tom ordnat en liten "utställnings-kattlåda" i sovrummet, så hon skulle slippa kliva över kanterna på den vanliga lådan men det ratar hon, klättrade i den vanliga direkt. Jag behöver inte ens åka på återbesök om såret läker som det ska. Det är ju helt fantastiskt, lite skillnad mot när jag kastrerade min andra honkatt för 10 år sedan.. :banana: :banana:

Jag kommer nog att ta av tratten snart, så hon blir lite gladare. Men, nu vill hon in under sängen, och tratten stoppar henne effektivt. Jag vill inte att hon ska ligga där nu, vill ju ha lite koll på henne nu i början.
Måste erkänna att kameran redan åkt fram.. Hon ser ju för eländig ut med plåster på örat (id- märkningen) och tratt kring halsen. :smirk:

Precis så såg Fia ut, all stolthet bara rinner ur dom.
Jag hatar att ha tratt på mina katter, så i mesta möjliga mån får dom vara utan. Hittills har det funkat bra, inte alla veterinärer som skickar med tratt ens. Så du kan säkert ta av den och håll koll på att hon inte slickar för mycket.

Fråga - hur gjorde du med dina andra katter när du inte var hemma? Mina tvättar jämt varandra, och hankatten har redan försökt slicka på hennes sår. Tratt på honom också kanske?! :D

Ok, det kanske bara är nu i början han vill "undersöka" lite..
Tack för alla experttips och lugnande ord! Buke är bra att ha!

Hon luktar ju annorlunda, så det kan mycket väl tänkas. Om nått dygn är hon kanske inte riktigt lika intressant ur det perspektivet.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
333
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
776
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: Elbe92
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
753
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur