M
moondance
Hästens urin & träck har luktat lite konstigt ett tag, så jag tog ut veterinären som tog prover (ca 1 månad sedan), allt visade sej vara okej, inga konstigheter alls, hästen verkade helt okej för övrigt. Så jag har fortsatt som vanligt. Hästen är konvalecent nu pga en benskada, liten hagvila. Men nu dom senaste 3 veckorna har hästen rasat i vikt & nu har hästen gått ner runt 25 kg & det har börjat att synas väl, så jag har lagt på lusern & dragit bort foderjästen & oljan för en vecka sedan, men ingen skillnad!
Man känner hästens revben väl, hästens form ser lite konstig ut, den har blivit ganska så bukig & tappat massa muskler, den ser nästan lite insjunken ut i flankerna eller vad man ska säga, men med stor mage, magen ser nästan uppsvälld ut, men man ser nästan revbenen ändå.
Någon som har förslag på vad det kan bero på???? Kan det har något med fodret att göra eller konvalecenten eller något annat????
Jag väntar på en hel del provsvar & att veterinären ska komma igen. Men någon som har något förslag????
Foderstaten ser ut som följande:
11 kg hö + 1-1,5 kg halm
800 gr Lusern hack
300 gr Vetekli
300 gr Betfor
60 gr Biomineral
25 ml Chevinal
10 ml Basic e
Hövärden:
Ts 84%
Smrp 40g/kg
MJ 7,0Mj/kg