nu när vintern nalkas...

D

dama_söt

har hört att man inte ska ha glitter i sin julgran då det kan om katterna äter av glittret, medföra svåra skador på tarmarna..stämmer detta??hoppas någon vet,för är det så då blir det i år en gran med bara en massa roliga kulor som våra små lurviga kan leka med :)

Sv: nu när vintern nalkas...

Japp, har pratat med veterinärer som varit med om flera fall där katterna har ätit glitter som sedan trasslat in sig i tarmarna. Stor operation alt avlivning, Mina vuxna katter brukar dock inte intressera sig för granen el glitter, men det är ju värre med kattungar förstås. Vill du vara säker så bör du avstå.

Tänk på att inte ha julstjärnor (blommorna alltså) hemma heller. DOm är giftiga. Helst inte glaskulor i granen heller, det blir så infernaliskt små bitar om dom går sönder.

Du har hört helt rätt. Snöret i glittret är så pass starkt att katterna inte biter av det så lätt. De tuggar o tuggar, o flera meter glitter slinker då lätt ner i magen där de kan ställa till riktigt stor oreda. Med operation och avlivning som följd i värsta fall.
I min gran, när jag hade någon, så hade jag i stället pappersgirlanger, kulor (inte glas, utan såna som studsar, mycket poppis ) polkagriskäppar, pappersstjärnor i guld och silverpapper. O så stjärnan på toppen, självklart en kisse :angel: Hittade på en djuraffär faktiskt. En katt i tyg, som har en sån hållare som julstjärnan har, som man sätter högst i granen.
Inga julstjärnor, blomman alltså. Som MissFideli skriver är de giftiga. Även hyacinter ska man passa sig för.

Åååh dessa julgranskulor som studsar :crazy: Jag är i färd att flytta och hittade faktiskt en sådan julgranskula, en liten röd, under byrån *säjer kanske något om hur ofta det städats under där :o :o *
Det måste vara min stora katt, Nisse som dratt dit den... gud när jag flyttade hit hade jag en katt och en kanin och två marsvin, nu har jag tre katter, ingen kanin och inga marsvin .. så tiden går :D

Jag hade glitter i min julgran och mina då 6 månader gamla bebisar åt aldrig av det, det hoppade mest från olika saker in i granen tills den välte;)

när jag bodde hemma smet vår kise alltid in och tog det här jäkla glittret.. men han dog inte av det... han levde i måånga år...

fast det är väl onödigt att chansa!

Odie skrev:
Japp, har pratat med veterinärer som varit med om flera fall där katterna har ätit glitter som sedan trasslat in sig i tarmarna. Stor operation alt avlivning.

Det stämmer säkert, men jag undrar varför glitter skulle vara farligare än snöre i allmänhet? Det är väl mer frågan om att man ska akta så att inte katten får i sig snöre, glittrigt eller ej...

Vi har haft glitter i granen i alla år och det har inte varit några problem. Våra katter har fiskat ner massvis av kulor, smällkarameller, garntomtar och annat skoj ur granen, men aldrig varit ute efter glittret. Man kan väl möjligen tänka på att inte sätta glittret i nedre delen av granen utan bara ner till mitten eller så...

Angående julstjärnor, HUR giftiga är de :confused: Vi har alltid haft sådana hemma vid jul också och vad jag vet har ingen katt tuggat på dem, men man kan ju aldrig vara säker...

Stämmer ju tydligen.

Vi har haft 4-5 katter och ingen har intresserat sig för glittret faktiskt. Däremot kulorna :crazy:. Men det har gett med sig efter ett tag, och hittills (peppar, peppar) har ingen vält granen :p

Glitter är ju vassa metallsnören, och ställer antagligen till mer skada än mjukt naturrep. Jag har inte glitter i granen eftersom den lilla damen äter upp allt möjligt och verkligen älskar sina glittervippor. Hon skulle fiska ner allt som glittrar på fem röda (och riva granen från fot till topp). Med bara Hanoo hade jag lugnt haft glitter (men inte lämnat honom ensam med granen).
Ska man ha en aktiv katt och en julgran bör man se till att alla kulor är av plast, inga garn eller tygtomtar finns, inget glitter, och granen fast förankrad i väggen på minst ett ställe. Man får definitivt inte vara rädd om granen, och inte förvara några paket under den. Paketsnören är för övrigt bland det farligaste man kan hitta i trådväg...

Jag ka inte tänka mig att man ska behöva slänga ut alla julstjärnor om man inte har en blomslukande katt?

Jag har en som är galen i allting som är långt smalt och (inte) ätbart. Jag brukar ha sådant där glitter som är som 2 dm långa metall remsor som man kastar över grenarna.
Det slutar alltid med att det hänger sådant ur rumpan på min skyddsling.

Frågan är vad man ska ha i år?
En gran utan glitter är ju bara en halv gran!

/Kat - granfetishist

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 503
Senast: Nixehen
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: MJLee
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 556
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30