Nu när snön snart kommer undrar ja ;P

H

HorsePower_95

Nu har jag haft min underbara islandshäst i snart 8 månader. Jag skulle gärna vilja testa sån där när man åker pulka bakom hästen.

Är det tidigt att börja. För min häst är huuuuur lungt som helst man kan t.e.x dansa med prasliga påsar framför honom utan att han reagerar, OBS! jag har inte gjort det men det var ett t.e.x :smirk: men eftersom detta är min första häst så skulle jag varar tacksam för svar . !

Sv: Nu när snön snart kommer undrar ja ;P

Hmm jag har aldrig provat åka pulka, däremot har jag tolkat med miniskidor. Det viktigaste är väl att ta det lugnt och inte göra något dumt som kan skada hästar och pulkaåkare. Man kan köpa en tolksele eller göra en själv mha en sadelgjord vid bringan och ett rep/rem över manken. Tänk på att det är jobbigt för hästen att pulsa i snön så ta det lugnt och håll inte på länge.

Det kan gå väldigt illa med en häst som inte är inkörd att ha en pulka hängande bakom sig, så jag skulle rekommendera att ta det väldigt lugnt och inte sätta fast pulkan direkt i hästen om ni nu bestämmer er för att göra det. Låt den som sitter i pulkan hålla rep som sitter fast på båda sidorna i selen, och ryttaren som sitter på måste känna att den har koll på situationen. Det får ju inte bli en skräckupplevelse för hästen utan något roligt.

Verkar hästen orolig ska man hellre strunta i det än att riskera något. man är rätt oskyddad när man sitter i en pulka bakom hästen.

Med en inkörd häst brukar det gå bra att tolka, är inte hästen det får ni vänja den långsamt vid att dra något bakom sig, inte bara sätta fast en pulka hux flux och åka.

en annan sak som kan vara bra att ta reda på innan ni provar med pulkan, är att se hur han reagerar på när något låter i snön strax bakom honom (en pulka kan ju ge ifrån sig en hel del ljud ibland), så att han inte blir skrämd när det låter och har sig när han rör sig framåt.
(borde ju dock inte vara nåt problem om h*n är inkörd, men man kan väl nästan aldrig vara nog försiktig?)

Min islandshäst är också lugn och fin och vi provade att åka pulka efter honom med en såndär tolksele, och det gick skitbra!

Det man kan behva vänja de vid är vikten att dra en människa i pulka, det är ju lite annorlunda och ljudet av snön under pulkan. :)

Lycka till!

Tolkade min islänning för första gången i vintras, och det gick jätte bra, hon märkte knappt att hon drog nåt efter sej. ;)
Testade med pulka, miniskidor och snowracer. Jag förderar snowracer för den är mkt stadigare än pulkan.

Nu har jag haft min underbara islandshäst i snart 8 månader. Jag skulle gärna vilja testa sån där när man åker pulka bakom hästen.

Är det tidigt att börja. För min häst är huuuuur lungt som helst man kan t.e.x dansa med prasliga påsar framför honom utan att han reagerar, OBS! jag har inte gjort det men det var ett t.e.x :smirk: men eftersom detta är min första häst så skulle jag varar tacksam för svar . !

varför inte börja träna redan nu genom att dra ett däck bakom hästen :idea:
det är inte samma tyngd som när någon sitter i en pulka men det låter bakom hästen

Var bara väldigt noga med säkerheten. Se till att risken att hästen trasslar in sig i linor och sånt minimeras :bow:

Tack för alla frågor allt verkar bra:) Man kanske kan vänja honom med en pulka utan att man sitter på eller bara gå med en pulka bakom han. Glad för mer svar ! :D

Ja det är jättebra. Vänj honom redan nu, som någon annan sa går det bra med däck eller liknande. Sätt inte fast det han ska dra i honom från början utan låt någon dra det runt honom innan han får göra det. Blir han rädd och det läskiga sitter fast i honom leder det snabbt till panik, och då kanske det aldrig går att få honom att dra något sedan.

Aa precis, om han får panik kanske han aldrig mer gör det. men vet någon om man kan göra ngt annat mysigt på vintern, vi har en ovalbana, ridhus, paddock och en rundpadd, och fina skogsturer ngt kul man mer kuden göra skulle vara glad för svar !

/ HP

Svara gärna också på den riktiga tråden :P

Hmm.. vart är den riktiga tråden då? Vad heter den?

Rida i djup snö är jätebra träning över huvud taget. Men då måste man ta det jätteförsiktigt för det är otroligt jobbigt med ryttare på ryggen och tungt att gå. Men jag brukar trava i djup snö några ggr i veckan när det finns det. Men bara korta sträckor åt gången.

När vägarna är isiga är det jättebra underlag att rida på. På med isbroddarna bara!

Okkkeeeej, synd att snön inte har kommmit ;P Den riktiga tråden var hur jag kunde träna hästen för sån där pulka .

/ HP

Du kan tömköra eller leda och dra en pulka bredvid/bakom.Tänk också på att pulkan kan låta olika om det tex kommer grus under.Om jag vore dig så skulle jag börja med någon på miniskidor bakom. Lycka till.

Liknande trådar

Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 377
Senast: HannaZ
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 973
Senast: Lotus
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar