De antivaxxare jag "känner" är oftast inte mest kritiska till eventuella kommande biverkningar, utan ännu mer inne på linjen att allt är en bluff, att xxx hittat på alltsammans för att tjäna pengar och kontrollera folket, att där finns chip i sprutan, att covid inte alls är farligt bara man äter D-vitamin osv osv. Vore det enbart rädslan för okända biverkningar kanske det var lättare att förstå.Precis, jag menar att de är mindre benägna att ändra åsikt om de redan har bildat sig en uppfattning och tycker att de är inlästa på ämnet. Inte att de är mindre bra på att hantera fakta om nya saker.
Jag var en av dessa tveksamma som inte lät dottern ta MMR-vaccinet (mässling, påssjuka och röda hund) som en spruta utan hon fick ta dem separat (i England). Så jag var påverkad, då, av diverse teorier, men vaccinerad blev hon ju ändå omän lite mer utdraget. Idag hade jag tänkt annorlunda. Hon fick heller inte svininfluensasprutan ... och fick influensan (efter besök på hästmässan...) men blev tack och lov inte allvarligt sjuk. Igen - idag hade jag nog handlat annorlunda.