nu jäklarXD

K

Krulidut

idag tänkte jag arbeta upphöjda bommar (upphöjda på ena sidan.) sagt och gjort så värmde jag upp osv. och tänkte nu travar jag över dem då, ömmh :angel: oj då han tog tvpå i samma veva och snubblade över de två sista :bow: jahop testar igen, halv halt halv halt halv halt ohhhhhhh snabbtrav tar två i samma veva lyfter så gott det går över de två sista och river en av dem :bow:
testar igen jag lägger ner den i början för att jag ska komma in med liggande upphöjd upphöjd upphöjd. testar igen han gasar, halvhalt och lyckas trava över och han lyfte kalas bra på fötterna blev dock galopp innan sista (observera att det var CAVALETTI inga lååånga steg imellan utan vanliga cavaletti med ett tramp imellan :angel: )

lägger ner en i slutet så det är liggande och två upphöjda sedan liggande (byter varv imellan åt med kan jag tillägga.) halvhalter, volter innan lurar han på så att han inte hinner öka fast det ömmh hjälpte ju massor :o

höll på så tills en var upphöjd.

pratade med ägaren och hon sa att när hon köpte in han kunde han inte trava elelr skirtta över cvaletti (även liggandes på marken) utan att vilja galoppera över och ta alla i ett skutt :smirk::love: :bow:

hur ska jag hjälpa han att lungna ner sig?

lägga dem glesare? typ gles gles närmre närmre och i slutet ligger dem som vanliga? har tillgång till massa bommar.
börja med liggandes i guess

Sv: nu jäklarXD

puttar, det jag vill med tråden är råd om hur Ni hade gjort.

Har en häst som är likadan, bommar ska hoppas! Jag brukade lägga cavalettin i ett hörn av ridbanan och rida över den som den inte fanns med halvhalter både innan och efter. Efter ett tag kom hon på att aha(!) man kan gå emellan.

Annars brukar jag lägga upp bommarna på samma sätt och sedan gå på volt i hörnet. A och O är halvhalter alt. trav halt trav (om man har en riktigt pigg häst). Volten ska va så liten som möjligt men ändå förbli rund. Meningen med detta är att hästen hinner inte öka i en liten volt.

Jag tror att om du jobbar mycket med bommar kommer han nog lära sig snart!

När man höjer hinderkombinationer, måste man bredda mellan hindren. Det är samma sak med bommar. Höjer du bommarna i ena änden, är det bra att bredda en pyttebit.

Och varför ska du trava över? Skritta, skritta och skrittta.

Min 23-åriga dam, får spunk när det är bommar på marken och det tar mig oftast 40 minuter att klara av att skritta och trava lugnt över.

Jag brukar använda mig av EN bom vid varje bokstav längs en långsida, då hinner man gott och vläl att göra halt, göra volt eller hitta på något annat emellan, varför inte rida slalom.

Det går också att variera bomarbetet då. Antingen skritta över alla i ett rakt spår, eller skritta första, göra halt, skritta andra, göra en volt och skritta andra en gång till och om det känns OK trava över sista.
Men om hästen försöker dra, gör man HALT framför den tredje och rider sen INTE över den, utan rider upp till andra änden och börjar om.

När det sen går bra att trava över den tredje, ja då byter man bom, som man travar över. Då kanske man skirttar första, travar andra, gör en volt, saktar av till skirtt, skrittar över den andra och skrittar över den tredje.

Man får 'hitta på saker" hela tiden, så hästen inte hinner hetsa upp sig.

Man får aldrig göra likadant, med en häst "med egna idéer". :angel:

Min ena har bestämt för sig att upphöjda bommar passeras i skritt eller galopp! Finns liksom inget mellanläge. :D Ligger det bara på marken är det inga problem att trava.

Min lösning blev att bara lägga upp sista bommen och trava tills hon slutade hoppa över den, och efterhand höjt upp fler och fler. Men hon har fortfarande sina dampdagar när hon är extra taggad och tar dem 2 och 2 som en studsserie... :p

till alla: han ökar i skritt med :rofl: då vill han trava och tycker att han är svårare att göra halvhalter på i skritten (jag jobbar så klart på det.) så då tog jag det MESTA DELS i trav skrittade ju över med.

jag har bara tillågång till gigantus elgrande åker :D :angel:

idag tänkte jag lägga på en raksträcka först långt emelnnan flera steg sedan drar jag ihop dem alt efter som till det är cavaletti bommar (har tillgång till 10 bommar om inte mer så dt räker xD )

sedan lägga volter osv. sen om det går riktogt bra kan man ju rida ex. från andra hållet börja med smalt och när man kommer till breda gör man halt sedan fattar galopp, tanken är att det ska vara galopp cavaletti där det är långt och trav avstånd på det smala

Om du inte reder ut det när du sitter på honom så börja longera och/eller tömköra honom över bommarna på ett runt spår. Lägg dem på lite olika avstånd så att han själv måste fundera lite för att klara av det. I början så låtar du alla ligga på marken och i takt med att hästen passerar dem på ett odramiskt avslappnat sätt så höjer du enstaka bommar.

jag kan kontrolera honom dock är han stark, och lika stark i longeringen :smirk: så longering är uteslutet det gör ägaren för hon känner honom och har vunnit hans respekt :angel:

iallfall gjore jag först LÅÅÅNGT avstånd sedan trav avstånd och dte gick bra klarade till och med att trava över dem :D jag kunde även rida över HELA åkern villket aldrig gått innan :angel: gick as bra sedan red jag (även trav) över dem upphöjda, varannan liggande varannan sned. jätte bra även fast han ville öka

Som du själv sa så hade jag defenetivt börjat med bommarna på marken. Lägg dom i en "fjäder" på voltspåret. Tänk lite svag öppna innan bommarna, sedan ett par steg innan första bommen går du ur öppnan genom att mjukna i innerhanden och förstärka lite med ytterskänkeln. Det brukar få dom i andra tankar och de koncentrerar sig inte bara på att ladda när dom ser bommarna. Mellan travkavalleti och galoppkavaletti skiljer sig avståndet på bommarna så markant att det är svårt att kombinera, "fjädern" blir för tvär. Tänk också på att det är riktigt jobbigt för hästarna att göra denna övningen (om dom går i rätt form) så ha inte för många bommar. Tre stycken tycker jag är lagom att börja med.

Lycka till!!!!

jag har ingen paddock kan jag tillägga och jag måste arbeta MYCKET mer på voltsdpår med att ställa igenom och i kroppen innan jag (framförallt då jag ridit han i 2½ månad och tycker han är stel.) vi jobbar öppnor och slutor så det funkar men just börjda spår :D jobbar på rakt spår nu i börjar och idag gick det ju kalas bra :)

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Träning Hej! Tar det hela från allra första början för att slippa missförstånd. Jag och en kompis blev för ca ett år sen medryttare på två...
2
Svar
30
· Visningar
4 396
Senast: Lajke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar