Nu jädrar ska hallen få sig ett lyft!

Tassetass

Trådstartare
Jag har världens dummaste planlösning när det gäller min hall och har länge funderat på vad fanken jag ska göra med den (hade till och med en tråd om det för ett tag sen).

Nu har jag i alla fall en plan, så vi får se hur det går.

Lite gamla bilder:

http://s91.photobucket.com/albums/k...ce/20080110/?action=view&current=DSC00213.jpg

http://s91.photobucket.com/albums/k... bilder/?action=view&current=200710101103.jpg

Under processen...

Den tidigare tomma väggen har fått en spegel och en liten hylla. Faktiskt min skohylla, den får stå där tills jag hittar något bättre för iden funkar klockrent:

DSC00037.jpg

I hyllan finns tre korgar som härbärgar diverse hårmojs, plattänger och annat:

DSC00038.jpg

Sv: Nu jädrar ska hallen få sig ett lyft!

Lampan i taket:

DSC00040.jpg

På denna vägg, där det tidigare satt en spegel och nå foton, så ska jag göra nåt kul med schabloner och färgerna brun, guld och turkos för att matcha mattan och lampan i taket. Här har jag just spacklat över hålen från spegeln och teststöpplat lite:

DSC00042.jpg

Guld och turkos i närbild (de där två kommer nog målas över, blev inte så snygga), har inte gjort något med den bruna än, den andra blåa som syns blev alldeles för mörk (tur att man köpte flera!):

DSC00043.jpg

En mycket suddig bild på det stökiga speklaklet sett från vardagsrumshållet:

DSC00044.jpg

Om man ser på bilden ovan så hänger det två fransdraperier, på väggen som är "bakom" draperiet till höger har jag just målat första lagret på min seniltavla (målat med griffeltavelfärg). Det är inte det jag målat som är snett, ska jag säga, men däremot är väggen bredvid och jag sned. :D

DSC00045.jpg

*pust*

Får se hur det blir när det är klart. :D

/Jenny

Vilken snygg spegel!! :love: Precis en sån jag skulle vilja ha i min hall, vart har du köpt den?

Köpte den för 50 spänn från en fd granne. :D Väger huuuur mycket som helst, på gott och ont (spegeln alltså, inte grannen).

Hihi, vilket klipp du gjorde!

Men blä... Vet inte alls hur jag ska göra mina schablontryck. Jag är dönöjd med färgerna jag hittat, och schablonen är snygg (kommer nog bara använda den större av de som syns på bild), men jag vet inte hur jag ska genomföra det rent praktiskt.

Någon som har en idé? Det är alltså tre färger som är inblandade, en stycket schablon och en vägg som är ca 170 x 220 cm.

Jag skulle nog låta bli schablonerna och istället fixa lita schysst konst eller tyg att sätta upp på väggen.

Inte ett alternativ, tyvärr. Dels vill jag ha en fondväggskänsla och dels har jag redan nog med tygtavlor. Ska man snacka tavlor så avskyr jag dussinkonst och när det gäller riktig konst så är det mesta jag vill ha för dyrt plus att det hur som helst verkar omöjligt att hitta något i de färgerna jag vill ha.

Senast ändrad:

Det blev ju kanon-bra!
Och lampan är ju helt underbar, vart kommer den ifrån?

Det finns ju såna där vägg-märken som är som schabloner, fast en stor bild då.
Vi har ett rådjur i våran hall till sovrummen :D
Tror sånt finns på inreda.com.

Annars får du ju ta något fin bild och måla!
Alltid enkelt!

Den köpte jag via Ellos för att den var billigast där, men jag har sett den på flera olika lampkedjor, t.ex. Ljusexperten och Elkedjan. :)

Bonzaij; Då detta är en hyresrätt och jag inte vet riktigt hur länge jag ska bo här känner jag inte för att lägga ner så himla mycket pengar (annars vet jag den perfekta Wallien som jag hade kunnat smälla upp där). 150 spänn för färg och schablon är ganska lagom.

Och bara tanken på att jag skulle måla en bild är skrattretande... :D

Det är väl bara att be någon annan måla?
Eller hitta ett motiv på internet?

Grejen är att jag inte vill lägga ner för mycket jobb då det är en hyresrätt.

Har i alla fall börjat nu, och det kommer nog bli riktigt bra!

Turkosa färgen är på:

DSC00047.jpg

Jag tror det blir bra när du väl får ordning på allt! Jag tycker det var en rolig idé att bara måla någon form av mönster på väggen i stället för att smälla upp en hel fondvägg. Och just att allting verkar matcha (matta, lampa, vägg...) gör ju att det blir en slags helhet av det hela, och inte bara en massa plotter. Det blir säkert kanon! :laugh:

Nu är några av de guldiga på också. Ska ta och plita dit några av de bruna innan jag gör klart de guldiga och ska också peta dit någon mer turkos, hade jag tänkt. Det blir MYCKET bättre än vad jag trodde!

DSC00049.jpg

Hoppas kunna fixa lite bättre bilder när allt är klart.

Nu är det typ klart och jag är dundernöjd! För 150 spänn och sammanlagt kanske 2-3 timmars jobb var det lätt värt det. :D

(Ber än en gång om ursäkt för de usla bilderna, min mobilkamera är inte mycket att hänga i granen.)

Snygg fyllevinkel:

DSC00052.jpg

DSC00057.jpg

DSC00058.jpg

DSC00060.jpg

Nu ska jag bara få in nå mattor vid dörren och eventuellt byta hatthylla, sen är det KLART. :bump:

Jättefint!
Lampan var riktigt läcker :)

Tack! Lampan är underbar ja, helt klart värd de 200 kronor den kostade. :D

Liknande trådar

Hemmet Jag har avskytt mitt kök sen dag ett, framförallt pga den "nougat-aktiga" färgen på väggarna som tillsammans med ett brunt plastgolv...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 031
Senast: Tassetass
·
Hemmet Har köpt en ny matta till vardagsrummet och förhoppningsvis ska den vara kattsäker (kattfan har ju massakrerat den handtuftade ullmattan...
Svar
4
· Visningar
1 035
·
Hemmet Jag har länge försökt få ordning på fönstret i vardagsrummet utan att riktigt lyckas. Till slut så gjorde jag som indian_charlie (tror...
Svar
10
· Visningar
1 067
·
Övr. Katt ... då möts man av det här. :love: Fast det där var en ovanligt lugn välkomnstserenad, faktiskt... :angel:
Svar
9
· Visningar
840
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka