Nu inser jag hur lite jag kan om foder eg!! HJÄLP!

L

Linn_89

Jag har ingen egen häst, men nu har jag börjat fundera över hur lite jag kan om foder egentligen! Jag kan ingenting!!
Det jag typ vet är:

- Betfor ska bötas
- Havre ger energi och innehåller protein
- Korn är bra på hästar som ska hålla hullet
- Vissa pelleterade foder kan innehålla bindningsmedel och orsakar allergiska reakt. Där slutar i princip mina kunskaper!

Så nu vill Jag alltså ha lite grundtips om foder i allmänhet! Några bra tillskott? När behöver man ge tillskott? Vad ger energi? ´Vad behöver hästen för mineraler, vitaminer mm och varför?

Nyfiken i en strut vill jag veta massor!! Så dela med dej av alla dina kunskaper nu!!! Även det som verkar självklart för en kunnig bör en okunnig veta!!! :d Väntar!!

Sv: Nu inser jag hur lite jag kan om foder eg!! HJÄLP!

Det du allra först börjar med ang foder är: Höanalys...därefter kan du ganska snabbt se om det behövs mineraler eller kraftfodertillskott. Starta i den änden.

Håller med mynta2, det är punkt nummer 1 inom foder.
Punkt nummer 2 är enligt mig, det är ett h*****e med foderstat på sommaren, min blir helt koffig och man måste försöka få till en bra kvot utan analys på det gräs hon äter dagarna i ändan.
I övrigt så kan man lätt säga att havre har i sig en bra kvot om man har ett hö/hösilage med lite mycket energi i sig så att kvoten mellan energi och protein sänks. Men kan oxå göra så att vissa hästar blir extra fjosiga, stirriga och mystiska, tillexempel jätte seg i skritten man får sitta å klämma å klämma å klämma, men kommer det en bil som är tillexempel vit så ska man hitta på något och när man kommer till en högra fart så är det som att man får ett bembnedslag att rida + att med havre så är det i princip tvång på att köpa mineraler med mera, vilket man slipper med pelleterat foder OFTAST.
Foderjäst tycker jag e exelent eller annan form utav b-vitamin. Ger bra pälskvalitet och gör så att hästen inte blir trött och slö vid pälsfällning. TYcker även om att ge vitlök.
Seddan så mineraler och kalk med mera får man ju reda på via foderstatsuträkning med hjälp av analys på höet/hösilaget om man behöver ge och vilka mängder och av vilken sort.

Och inte blir det bättre när du kan mer. Då inser du ännu mer att det lilla du kan ryms på ett frimärke. :cry: :crazy: :D

Men ett steg i rätt riktning är ju att inse hur okunnig man är, än att tycka att man kan allt.

soja är inte etiskt el moraliskt att ge! regnskogen huggs ned för att ge plats gör sojaodlingar (en parantes: hur är det med alla sojaprodukter en vegan äter?) Jag som älskar soja, att ge djuren, vid proteinfattigt hö. :cry:

moonlightgarden: koffig, vad är det.

Ja du, igår så skulle hon vägra ta en högre gångart när jag bad henne om det först å främst i från skritt på den avdelningen, men någon enstaka gång i galoppen oxå.
Seddan skulle hon vägra sakta av från specielt galoppen till en lägre gångart. Så försökte hon även att ta bettet stupp i kvarten, men när jag skulle hoppa banna med henne blev jag så less på henne att jag gjorde en volt före första hindret å drev på som jag vet inte vad med sitsen å då skäpte hon till sig (försökte ta bettet hela tiden trots andridning mot hindret, till och med när vi var ett par språng ifrån hindret).
Hon har faktiskt inte bettet sig så där illa på hela sommaren, släppte ju för sig inte på ordentligt bette föräns för ett par veckor seddan, + att det då regnade dagen innan.
Har precis börjat med vetekli nu, så vi får väll se om det räcker eller inte, annars så får det bli lusern å då har man ju nästan köpt kalk i onödan, nästan, tur att amn får ha bädd i stallet :)

:D Inte blev jag klokare av den förklaringen, men lika glad jag ändå är.

Okej, då, om det hjälper så har hon börjat falla ur nu i muskleran = hon får för lite proteiner nu när hon e på bete.

moonlightgarden skrev:
Okej, då, om det hjälper så har hon börjat falla ur nu i muskleran = hon får för lite proteiner nu när hon e på bete.

:confused: och då blir man koffig :D

Någon speciell anledning till att du fodrar m vetekli undrar en nyfiken?

För proteinernas skull..
betet är energirikt och då behöver foderstaten vara proteinrik.. vetekli ingår i stallhyran så vetekli är det som ges :)

Jag hjälper till med Moonlightgardens ponny ;)

koffein = när musklerna jobbar blir man pigg, när man vilar är man slö = koffig

:bow: Nu har jag lärt mig ngt nytt. :D

koffig = koffein = trippig = korta snabba steg = jobbig, vägrar ta långa fina steg, vägrar göra någonting i en lungn takt, snabba steg snabba steg snabba steg, stress, stress, stress

Det inehåller proteiner, det ingår i stall hyran, å det enda man måste köpa till isåfall är kalk, vilket kostar 50 kr för 25 kg, alltså 2 kt kilot å man ger 2 msk per dag, räcker i evigheter :)

Nu antar jag att ni inte ger några mängder men högsta dagsgivan av vetekli per 100 kg kroppsvikt är 0,1-0,2 kg. Å andra sidan är ju ett halvt kg vetekli massor eftersom det inte väger något.

Nej då¨heregud heller, ponnyn går på just nu 225 g = 9 dl (för att göra det enkelt för stallägaren om hon gör i ordning någon dag).
Ökar ju upp lite försiktigt, seddan finns det ju även annat foder där, å stallägaren har sagt att hon kan om vi vill ge hur många fodringar som helst om man ber om det, men det ska ju förhoppningsvis inte behövas...

soja är inte etiskt el moraliskt att ge! regnskogen huggs ned för att ge plats gör sojaodlingar (en parantes: hur är det med alla sojaprodukter en vegan äter?) Jag som älskar soja, att ge djuren, vid proteinfattigt hö. :cry:

Regnskog skövlas också för att ge plats åt mer boskap så då får man väl välja om man vill ha soja eller boskap där.

vart finns det information om att den soja vi ger hästarna här i sverige odlas i brasilien m.fl regnskogar.. vet du någon faktasida man kan kolla på?

silverdraken skrev:
Regnskog skövlas också för att ge plats åt mer boskap

Jamen, jag äter ju kött från min egen gård, så just det där berör inte mig. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 013
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama