nu har vi snart provat allt...

A

Aquira

jaha.. här kommer en "travare"-tråd igen.. :p..

Vi har ett 6-årigt varmblod som vi försöker lära lite vett å etikett om man säger så :P..
Han har aldrig gått på banan, mer än något provlopp..
Han har blivit jättefin o verkligen stabil i både skritt å trav hos oss.. Han rör sig som en gud i traven.
Han är tävlad upp till 110 i hoppning, men då i slängtrav av förra ägaren :s..
Vi vill såklart fixa en bra galopp innan vi åker ut å hoppar honom.
Men problemet är galoppen. Det har blivit ett riktigt problem.
Så fort vi lägger på galoppskänkeln så slår han bakut. Vi har provat både i paddock o ute på en stor äng. Vi gör de mest tydliga fattningarna man kan göra.
Vi har oxå longerat honom och lärt honom ordet galopp o då funkar det utmärkt.
Provade idag när jag red att bara luta mig lite framåt o säga galopp , å då kom den största bakuten han nånsin har gjort. Så jag flög verkligen av. :mad:
Han har inte något fel på ryggen, det är kollat.
Om det bara är någon trots han är inne i, det vet vi inte.
Vi löshoppade för några dagar sen, å då hoppade han så fint i galopp (något han ej har gjort med förra ägaren, då travade han bara ).
Någon som kan komma med råd o tips??
:confused:
 
Sv: nu har vi snart provat allt...

Kolla att sadeln passar! Om du är säker på att den passar försök avdramatisera galoppen. Det kan räcka att du tänker galopp, han " tänker " galopp och du berömmer- ge långa tyglar skritt där han får gå med näsan nere...

Strunta i galoppskänkel utan säg tydligt galopp som han lyder vid longeringen, bryt mjukt av och låt honom stressa av med långa tyglar...
 
Sv: nu har vi snart provat allt...

Han kanske inte gillar den tydliga skänkeln?

Om han kan ordet galopp så använd det samtidig som du lägger till en mjuk och liten skänkel...det kanske räcker.
Har du provat att inte luta dig framåt i fattningen?
Det kanske är en störning för honom...
När du lutar dig framåt så blir ni i framvikt...vilket man inte vill ha...sitt kvar i din sits.
Du ger honom också en chans att sparka bakut när du lättar.

Allt detta förutsatt att han inte har ont någonstans och att all utrustning verkligen passar.......det är A och O.
 
Sv: nu har vi snart provat allt...

HÅller med om att ni kanske borde avdramatisera galoppen, gör den i en situation där det är lättare för hästen att fatta galoppen..
På ridbanan, i ett hörn, eller över litet hinder.
Ute, kanske i uppförslut?

Undrar också HUR ni kollat ryggen o vet att han inte har ont? Vill också poängtera att det inte behöver vara ryggen som krånglar...
Kanske ta ut en duktig Euqiterapeut om det inte är gjort redan, eller ta ut en annan, för en andra åsikt, så att säga...
 
Sv: nu har vi snart provat allt...

Förstår hästen vad galoppskänkeln är...och är hästen förberedd för galopp? Av det jag kan utläsa av din text kan det vara så att hästen blir överumplad av galoppskänkeln...ren gissning;)...och slår ifrån.

Jobba hästen vid marken och lär in galoppkommandot (röst). Uppsuttet tränar ni öppna och sluta i volt samt på rakspår och förvänt i skritt och trav. Stärk sidorna på hästen och få kontroll på bakdelen.

Sen när hästen är följsam där ber ni lugnt om galopp samtidigt som röstkommandot. Inga hårda skänklar utan lätt. Ta om ifall det inte funkar...börja om med ovanstående om hästen slår ifrån.

Försök aldrig rusa in i galopp!

Undran...varför lutar du dig framåt i fattningen??? Hur förväntar du dig att hästen ska kunna få upp sin framdel då?
 
Sv: nu har vi snart provat allt...

Jag har redan hittat lösningen för länge sen.
tack ändå!!!
 
Sv: nu har vi snart provat allt...

är också nyfiken!
sen är väl "för länge sen" lite att ta i, du skrev ju tråden för 4 dagar sen ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
648
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp