Nu har vi ringorm i stallet...

Cyllene

Trådstartare
Så nu har jag lite frågor. Jag har läst gamla trådar men hittar inget om karens för tävling!?

Om jag förstår saken rätt så smittar det bara vid hudkontakt? En kompis ringde distriktsveterinären som tyckte de kunde åka bara de inte hälsade på andra hästar förutsatt att det inte syntes att hästen var smittad. (De var alltså inte säkra på att den var det...)

Min häst visar fortfarande inget och hon går på bete med tre andra som inte heller är smittade än. Jag kommer ha henne inne så lite som möjligt så får vi se.

Det jag reagerar på är att alla skriver här att allt måste tvättas noga. Stallar, transporter, staket osv. Här har de på sin höjd tvättat hästarna och schabraken! :confused:

Kom gärna med tips. Imaverol är jag van att använda mot svamp på hästar i Tyskland så det ska inhandlas.

/C

Enligt hästägarförsäkran skall hästen inte ha vistats i ett stall eller på annan plats med smitta, 14 dagar före tävling. Kan man skriva på en sådan är det ok att tävla, däremot är det ingen sjukdom som påverkar hästen för tävling så därför finns ingen karens i den bemärkelsen.

Även hästar utan synliga symtom kan vara smittbärare, därför är det lite lynnigt med just denna hudåkomma.

Säger som Robin1 : Det är verkligen jätte smittsammt!
Mina hästar fick ringorm genom en sadel som var smittad som jag lånade :mad:
När mina hästar fick det (vintertid) så såg vi till att tvätta av dem med varmvatten med Imaverol i (svampade av dem) samt spraya allt de kunde tänkas gnugga sig emot.Täcken,shabrak, träns, grimmor ja precis allt som varit i kontakt med hästen behöver tvättas.
Ringorm kan ju även smitta människor så det gäller att om man har haft kontakt med hästen att tvätta kläder och duscha noga så man inte smittar andra också

Även om inte hästen är i någon direkt kontakt med andra hästar på en tävling så har ju ryttaren bakterierna på sig eftersom denne handskas med hästen.

Det är korrekt att allt ska tvättas och hållas rent. Ett tips är att ha särskilda borstar till varje häst och att efter varje rykt bada borstarna i en hink med virkonvatten.

En annan salva som också är bra mot ringorm är Pevaryl.

Har själv fått ringorm av en häst och det var ett rent helvete att få bort. Har man dessutom djur hemma så är risken stor att dom också får det. Om man inte är extremt noggrann med att tvätta sig, vill säga.

I november förra året flyttade jag och en kompis våra hästar till ett stall (med ca 30 hästar) där de hade ringorm. Av alla dessa 30 hästar var det bara 5-6 st som hade fått ringorm. Våra klarade sig utan. Min har visserligen haft ringorm som unghäst och vad jag har hört blir de mer resistenta då.
Det var bara hästar och schabrak som tvättades, inte stall och redskap.

Även om inte hästen är i någon direkt kontakt med andra hästar på en tävling så har ju ryttaren bakterierna på sig eftersom denne handskas med hästen.

Ja det är tom så att man själv kan bli smittad, så man är inte bara smittspridare.

Det är korrekt att allt ska tvättas och hållas rent. Ett tips är att ha särskilda borstar till varje häst och att efter varje rykt bada borstarna i en hink med virkonvatten.

Ja för de hästar som inte har synbara symtom, men de hästar som har symtom skall inte borstas då man riskerar att sprida smittan över större delar av kroppen.

Tre av 20 hästar där jag förut stod fick ringorm.
Enligt veterinär var det ok att åka och tävla.

En häst var rejält "prickig", han smittade de andra två.
De som smittades var dels en häst han delade hage med, den andra en som gick i hagen bredvid, och de nådde att pilla på varandra över stängslet.
De två som smittades fick ett par "prickar" var bara.

Inga andra hästar smittades, min ena var boxgranne med en av dem med bara ett par "prickar".

Enligt veterinär så var det onödig hysteri när det gäller ringorm, det smittade inte alls så lätt som "alla säger".
Veterinären tyckte dessutom att den mkt "prickiga" hästen kunde gå sina lektioner (det var på en ridskola), men det var inte praktiskt genomförbart.
Det för att vissa instruktörer (läs jag...) vägrade ta i hästen... :smirk:

Stallet städades inte värst noga, lite vatten med descifiktionsmedel "skvättes" på den mest drabbade hästens boxväggar.
Inte ens bädden östes ut helt när hästen flyttades.
Det pga slarvig personal.

Det har inte förekommit ringorm i det stallet ngt mera.

Jag fick åka och träna för mina tränare på deras anläggningar.
Den ena fick jag tom göra i ordning på stallgången hos, det för att de i det stallet har mkt erfarenhet av ringorm, och den tränare sa att eftersom jag åkte på vintern, där det var en 10 grader kallt, så överlevde ingen ringorm det.

Staketstolp och annat stängsel kan visst smitta med ringorm också.

Ok, tack för svaren!

Det är en stor anläggning med ett 20-tal tävlingshästar och ca 20 ridskolehästar, så det är ganska svårorganiserat att få alla att göra rent allt osv.

Den smittbärande hästen (en direktimporterad ponny) står inte i samma stall som min så har jag tur så klarar vi oss. De har inte heller gått i samma hage. En kompis hästar har dock fått det men hon vet att hon pillat rätt mycket på den första ponnyn. Det tog vet många veckor och prover för att få fram att det den led av var ringorm.

Jag fattar dock inte att de inte isolerade den direkt... :crazy:

Det jag funderar på är detta med ringorm och andra svampsjukdomar i huden. I Tyskland är det "standard" att unghästarna får svamp när de tas in på stall efter att de gått ute hela sommaren. Vi tog in 12 stycken 2,5 års-hingstar nu i somras och inom en vecka så var alla "skorviga" och hade tydliga ringar på huvud och hals. Några kliade av man och svans. Men det var ingen hysteri alls utan de tvättades men Imaverol och hade sina egna borstar och träns - annars inget. Och detta i ett stall med 7 godkända hingstar och många tävlingshästar. Men detta ansågs vara normalt när man tog in unghästar och beblandade detta med tävlingshästar.

Sen borde det väl vara bra med sol och luft mot svamp? Än om man jämför med fukt och täcken? Fast minus 10 grader låter ju också bra! :)

Lite tankar så här mitt i allt!?

Enligt veterinär så var det onödig hysteri när det gäller ringorm, det smittade inte alls så lätt som "alla säger".
Veterinären tyckte dessutom att den mkt "prickiga" hästen kunde gå sina lektioner (det var på en ridskola), men det var inte praktiskt genomförbart.
Det för att vissa instruktörer (läs jag...) vägrade ta i hästen...

Det var en korkad vet, och förståndiga instruktörer. Fast man kan ju inte sluta hantera en häst bara för att den blir sjuk, däremot är hygien väldigt viktig i sådana sammanhang. Sen smittar ringorma mellan häst och människa, vilket kunde innebära att lektionselever blev smittade och överför detta även på andra hästar. :devil:

Korkad veterinär eller inte, det är ju de som ger startförbud på en tävling. :smirk:

Min enda "koppling" till ridskolan i fråga var att mina hästar var uppstallade där, och att jag hade lektioner en kväll i veckan.
Jag var inte anställd. Därför så ville jag inte ta risken att smitta mig eller mina hästar med ringorm.
Inte mitt ansvar att sköta hästen i fråga, och jag erbjöd mig inte heller att göra det.

Likaså så skulle jag acceptera att få sköta min häst själv om den fick ringorm och inte personalen ville ta i den.

Lite fakta om smitta och immunitet:

Spridning av svampen sker mot periferin, därav de karakteristiska ringformade lesionerna som gett sjukdomen dess namn. Sekundärt kan bl.a. bakteriella infektioner utvecklas i huden.
Graden av angrepp varierar mellan symtomlösa smittbärare till djur med förändringar på i princip hela kroppen. Yngre och nedsatta individer drabbas i allmänhet hårdare.

Vid kontakt med dermatofyter är det flera faktorer som avgör huruvida infektion med påföljande symtom inträffar eller inte. Intakt hud är i sig ett försvar, dermatofyten kan även konkurreras ut av den normala floran på pälsen/huden. Fettet i pälsen är ytterligare en försvarslinje som dermatofyten ska passera.

Klarar svampen dessa prövningar tränger den ner i keratinlagret och växer ner längs hårrötterna vilket ger håravfall. Man räknar med viss immunitet efter genomgången infektion.

Korkad veterinär eller inte, det är ju de som ger startförbud på en tävling.

Nja det var ju inte riktigt rätt, hade en häst kommit med synbara symtom hade den fått startförbud. Men sanningen är ju den att redan i hästägarförsäkran blir det ju startförbud, eftersom hästen kommer från ett stall med smitta om än utan symtom så får den således startförbud pga det.

Ja det är tom så att man själv kan bli smittad, så man är inte bara smittspridare.

Exakt! Och det är verkligen ingen höjdare :crazy:.

Ja för de hästar som inte har synbara symtom, men de hästar som har symtom skall inte borstas då man riskerar att sprida smittan över större delar av kroppen.

Så sant, så sant... :)

Ja har den synbar ringorm, då är man ju inte välkommen, det är ju solklart.

Men veterinären i fråga sa att hästen kunde starta trots att jag påpekade om hästägarförsäkran.
H*n påstod att eftersom ringorm inte räknades dit, och hade man hästen i ett stall där ringorm konstaterats, så kunde man åka och tävla ändå.

Det är inte JAG som påstått det, men veterinären gav stallet de direktiven.

Så ska jag även tillägga för att slippa tjafsa som förra gången detta var på tal, personligen så varken har jag, eller kan tänka mig att åka och tävla med symtomfri häst som står i stall med ringorm.

Så ska jag även tillägga för att slippa tjafsa som förra gången detta var på tal, personligen så varken har jag, eller kan tänka mig att åka och tävla med symtomfri häst som står i stall med ringorm.

Nej även om du har begripit det, så är det tyvärr inte alltid budskapet går fram till andra.

Men veterinären i fråga sa att hästen kunde starta trots att jag påpekade om hästägarförsäkran.

Ur hälsosynpunkt är det ok, eftersom ringorm inte ger hästen fysiska problem om angreppet inte sitter på vitala områden.

Däremot finns ju TR som reglerar hästägarförsäkran, på våra tävlingar som lyder under FIPO tillämpas även där hästägarförsäkran. En häst som kommer från smittat stall, är diskvalifiserad iom att den har vistats i en smittad miljö. Och det är ju precis det man intygar på en sådan försäkran, att hästen INTE har gjort så de närmaste 14 dagarna innan.

I vårat fall kommer vi ju ofta till andra stallar också, här stallar vi in våra hästar. Kanske är det så även för andra grenar, det känner jag inte till. Men i varje fall skulle en normal stallägare skrika stopp, om någon pålle kom från ett stall med ringorm även om den själv inte har symtom.

Jag har för mig att det inte anses utläkt förrens 8 veckor efter att sista hästen i stallet är frisk.
Sånt förfarande var det när våra trettio hästar fick.
Det smittar lätt som bara den.

Och gör man inte rent i stall och utrustning då lever svampen i flera år, den övervintrar utomhus. Så Virkon och Imaverol är att rekomendera.

Marita

Jag vet en klubb som har en smittad häst i stallet med ringorm. Och de ska ha en tävling där nu.
Hur stor risk är det att min ponny blir smittad ?
Klubben har ingen information om att de har smittan i stallet. :confused:
Ska man åka på en sån tävling?

Om du inte går in i stallet, inte klappar ngn annan häst, inte låter ngn klappa din, samt inte pillar på ställen där stallets hästar kommer åt (tex staket), så ska det inte vara ngn fara.

Ngn veterinär har ju gett klartecken att ha tävlingen, då anses ju inte chansen stor att det ska vara ngn smittorisk.

Sv: Re: Nu har vi ringorm i stallet...

vi hade ringorm för flera år sen och vårat stall med27 hästar fick vi stänga..alla va tvugna att tvätta allt i stallet..boxar täcken hästar..byta kläder osv..det gjorde med jämna mellanrum...tävlingsförbud va det också...det här va några år sen så det kan ju ha ändrats

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästvård jag är nu näst intill säker på att mitt nyaste sto har fått ringorm då min sambo fått liknande symtom.. han har inte rört hästen men har...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: CurlySue
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 449
Senast: Mirre
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka