Nu har vi en häst med Diabetes. All info mottages tacksamt.

Sv: Nu har vi en häst med Diabetes. All info mottages tacksamt.

till alla:

Idag kom receptet och hon skall äta 11 tabletter 2ggr/dag av " Glucophage" (om jag läser texten rätt.) Står att det är emot Insulinresistens precis som ett par skrev. Gissar att det och diabetes är två ord för samma sak.

Angående värdet på provet så fick jag höra allt i andra hand då jag inte talade med vet. direkt. Om jag inte minns helt tokigt hade hon 180 och det normala låg på 30 medan en sjuk häst hade minst 60. (rätta mig om jag har fel). Lät som hon hade det rejält med andra ord.

Då är det vanlig diabetesmedicin hon fått. Som man ger till människor i första hand istället för insulinspruta.

Metformin kan vara något billigare om din veterinär kan skriva ut det istället, samma läkemedel

11 tabletter 2 ggr/dag? :eek: eller har jag missuppfattat?

Det stämmer att normalt ska dom ha 30,men det där med 60 har jag inte hört,men det kan säkert vara så.

Min hade 170 på sitt prov,funderar på varför inte min vet sa något om medicin. Eller kan det vara så nytt? Tveksam till det iof..

Jo det stämmer att det är 11 tabletter 2ggr/dag....om nu inte veterinären skrivit fel förståss! Det är tabletter som eg. är till för människor antagligen därför det blir så väldigt många.

Tja, men det kan nog bli så! Man ger 15 mg/kg 2 ggr dagligen, och tabl som är lämpliga är på 1000 mg el 800 mg (?). Detta innebär att för en stor häst á 600 kg ska ha 9 tabl 1000 mg eller 11 tabl 800 mg 2 ggr dagligen. Ja, stora djur kräver mer medicin.....:idea:

Jaha,då förstår jag mängden:D
Hur får man i hästen så många?
Krossar dom?

Vad har din häst haft för symtom?
Nyfiken för att det är en häst i stallet som vi har funderat på om den kunde ha något liknande.

En människas blodsocker skall ligga mellan 4 och 8, en hästs skall ligga mellan 30 och 60, så nog var blodsockret högt på pålle..Så det stämmer nog att hon ska äta så många tabletter..

Jaha,då förstår jag mängden:D
Hur får man i hästen så många?
Krossar dom?

Hon är rätt matglad så de första fem åt hon rätt ur handen :D Resten hamnar i uppblött lucern.

Vad har din häst haft för symtom?
Nyfiken för att det är en häst i stallet som vi har funderat på om den kunde ha något liknande.

I min andra tråd skrev jag detta om hennes symptom:

"Bakgrund:
Stoet skickades på betäckning för 2 år sedan och fick där riktigt kraftig fång. Vi tog hem henne, behandlade och fick henne frisk. För flera månader sedan fick hon plötsligt ett återfall (hon har inte gått på gräs). Vi har behandlat så mycket det bara går, hon har haft boxvila och fått specialskoning + smärtlindring under långa perioder nu.

Hon blev bättre och fick gå ut i hagen, såg fin ut och vi började försiktigt sätta igång. Då blev hon halt igen. Hon är så öm i hovarna att hon knappt stapplar fram.

Vi har åkt in igen och röntgat och röntgenplåtarna ser fina ut. Det har absolut blivit bättre enligt dem men hästen mår dåligt.

Stoet står nu på box men började häromkvällen svettas kraftigt. Det är inte för varmt i stallet och hon hade ingen feber. Äter och är på gott humör som vanligt."

Oj,det var inte dåligt o äta ur handen:D

Ska hon äta under en period eller jämt?

Är det någon som vet om man kan ta vanliga glukosstickor (För att pröva glukos i urinen)för människor på hästar??

Hästens blodsocker ska ligga på ungefär samma nivå som männsikor. Det är INSULINHALTEN som ska ligga på högst 30. Ibland om man nyss ätit, kan hästen ligga på gränsen utan att vara insulinresistent. Men de flesta hästar som är insulinresistenta ligger på över 60. Ett värde över 100 är rejält högt.

11 tabletter 2 ggr/dag? :eek: eller har jag missuppfattat?

Det stämmer att normalt ska dom ha 30,men det där med 60 har jag inte hört,men det kan säkert vara så.

Min hade 170 på sitt prov,funderar på varför inte min vet sa något om medicin. Eller kan det vara så nytt? Tveksam till det iof..

medicinen som iza använder är relativt nytt till hästar, det är hitills endast ca hundra hästar som man använt medicinen på.

hur tyckte din veterinär att du skulle behandla?

Min vet tyckte att jag skulle lägga om foderstaten,så han först
o främst gick ner i vikt. Var lite överviktig.
Sen har jag uteslutit socker osv i foderstaten.

Ska nog ta ett nytt prov och se om det har blivit
bättre/sämre och beroende på vad det visar så
ska jag höra om medicinering.

Har medicinen funkat på dom man använt den på?
Vet man det?

Twiggy: Togs Glukosprov oxå?

Det är ju precis som med människor med diabetes typ 2. Med rätt vikt, kost och mycket motion så kan symtomen helt försvinna och medicinering behövs inte.

Fast problemet är ju också om hästen har akutiserad fång, kan man inte motionera den, vilket är det bästa sättet att komma till rätta med problemet. Då kan man en period behöva behandla hästen med medicin, och när fången ärbättre, med motion. Dieten är också viktig. Ibland kan man då sluta medicineringen när hästen kommit i bättre form, och ibland kan man behöva ha kvar medicineringen.... Allt är individuellt.

Okej!
Tänkte om hon haft liknande symtom som på människor, typ trötthet & överdriven törst. (fast det kanske inte är typiska symtom)

F-låt skrev fel, det är precis som du skriver...men människans blodsocker skall ligga mellan 4 och 8...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka