Nu har vi en häst med Diabetes. All info mottages tacksamt.

TwiggyM

Trådstartare
Efter massor av besök hos diverse veterinärer för behandling av ett ycket långvarigt fång fick vi slutligen beskedet att vår ena häst har Diabetes. det känns skönt att ha en vettig diagnos och något man kan börja behandla.

Men vi vet i princip ingenting om sjukdomen. Är det någon på forumet som har egna erfarenheter så tar jag tacksamt emot dem.

Sv: Nu har vi en häst med Diabetes. All info mottages tacksamt.

Det var väl en artikel om just det i senaste Ridsport

Ja den har jag. Veterinären hade även en artikel på engelska hon skulle skicka men vill såklart veta allt jag kan.

Vad konstigt! Jag tycker jag har hört att hästar inte kan få det utan bara någon slags sort av insulinresistens ,är det det du menar eller kan hästar få Diabetes ändå?

samma här. det liknar diabetes men är inte riktigt samma sak.

men dom kanske upptäckt att hästar kan få det ändå??

ts; du ska vara väldigt försiktig med socker och stärkelse. dvs foderstaten bör bestå av enbart hö, lusern (utan melass!), olja eller liknande fodermedel. se upp med gräset nu på vintern, frost och sol ger skyhög fruktan(=socker)halt

Va skönt att ni äntligen fått svar.
Om du söker på IR & Laminitis så får du upp mängder med information idag, värre var det för flera år sedan. Då fanns inte ens sjukdomen på våra svenska hästar enl. många vet.

Det finns ett stort utbud av melassfritt sortiment utspritt lite här och där hos oss.

Hoppas hon nu blir så bra hon kan!

Senast ändrad:

Hon hade diabetes? Misstänkte det eftersom våran grannes häst hade liknande symton som din. Vad skönt att ni äntligen fick svar!!
Jag vet att grannens häst får medicin varje dag..i tablettform!

till alla:

Denna sjukdom är som sagt helt ny för mig. Det veterinären sagt är att det är diabetes. Hon kommer få medicin som hon i bästa fall bara behöver äta för en period och i värsta fall får gå på hela livet. Hon skall ha tillgång till hö hela tiden. dck får höt inte ha för höga energivärden. Hon får inte äta något klraftfoder el. betfor, morötter el. äplen. Däremot får hon lite lucern för att få i sig mineraler och medicinen.

Så långt vet vi än så länge. Tydligen kan fång ofta orsaka diabetes och tvärtom. En diabeteshäst mår bäst av att hållas igång ordentligt men stoet har alldeles för ont av fånget än så länge och får bara stå på box. Just nu är det alltså en aningens knepig situation. Men som sagt skönt att få en diagnos tillslut så man kan börja jobba på att få henen frisk!

till alla:

Denna sjukdom är som sagt helt ny för mig. Det veterinären sagt är att det är diabetes. Hon kommer få medicin som hon i bästa fall bara behöver äta för en period och i värsta fall får gå på hela livet. Hon skall ha tillgång till hö hela tiden. dck får höt inte ha för höga energivärden. Hon får inte äta något klraftfoder el. betfor, morötter el. äplen. Däremot får hon lite lucern för att få i sig mineraler och medicinen.

Så långt vet vi än så länge. Tydligen kan fång ofta orsaka diabetes och tvärtom. En diabeteshäst mår bäst av att hållas igång ordentligt men stoet har alldeles för ont av fånget än så länge och får bara stå på box. Just nu är det alltså en aningens knepig situation. Men som sagt skönt att få en diagnos tillslut så man kan börja jobba på att få henen frisk!

Jag är inte så insatt i hästdiabetes heller förutom det jag vet från våra grannar. Deras häst rids som vanligt och får medicin varje dag och kommer få äta det resten av sitt liv. Dom är också väldigt noga med höt och dess värden!
Hoppas att det löser sig föe er! Lycka till!

Jag är fortfarande tveksam till om det är ngt annat än insulinresistens. jag har svarat dig i den andra tråden.
Jag har läst en hel del om insulinresistens då jag tror att min häst har anlag för att få det. Jag har inte förstått det som att fång kan ge IR men däremot så finns det ett ganska säkert samband på motsatsen dvs att insulinresistens kan orsaka fång.

Håller med du.
Antagligen har Vet. förenklat förklaringen av diagnosen o benämnt den som Diabetes.
Så står det nog inte på Vet. fakturan.

TS vilken medicin får den?

till båda ovan:
Mycket troligt att ni har rätt detta är som sagt nytt för mig. Vi fick informationen via telefon idag då detta test tog ett par veckor på sig att bli klart. Medicinen kommer förhoppningsvis på recept med morgondagens post så vi får se vad den heter då. Återkommer när jag har recept samt mer skriftlig info så vi kan se vad det egentligen benämns som.

Så tråkigt, men vad skönt med en diagnos ändå.

Glöm inte att det kan vara melass i mineralerna också. Tror det finns nåt pulver som är utan det bindemedlet.
Det finns sockerfri betfor som jag tycker är jättebra om man vill ha nåt annat att blanda mineralerna i.
Endast 5% socker tror jag det är i den. Det är ju bra för magen också och ett "fångfoder".

Jag tycker att linfrökaka är bra iom att det är mkt bra för magen, päls o hov samt högt proteinvärde.

Dangrönts lucerne innehåller inte melass. Har kollat upp detta då jag har en som blir lös i magen av sött i maten.

Det är typ 2 diabetes som drabbar hästar. Med det menas, att det insulin som hästen producerar, inte räcker till hästens kroppshydda, och den andra varianten, att hästens ämnesomsättning inte är mottaglig för insulinet.

Människor kan få både typ 2 och typ 1. Vid typ 1 diabetes förstörs bukspottkörteln och kan ej producera något insulin, vid typ två, så produceras insulin, men det räcker inte till, eller också, så är kroppen inte mottagligt för insulinet.

Jag är fortfarande tveksam till om det är ngt annat än insulinresistens. jag har svarat dig i den andra tråden.
Jag har läst en hel del om insulinresistens då jag tror att min häst har anlag för att få det. Jag har inte förstått det som att fång kan ge IR men däremot så finns det ett ganska säkert samband på motsatsen dvs att insulinresistens kan orsaka fång.

insulinresistens, är detsamma som typ 2 diabetes, så det är diabetes hästen har!

vad läskigt det verkar som att detta upptäcks mer och mer på hästar....hur behandlar man det på hästar för man kan väl inte ge dem medicin och sprutor osv?

insulinresistens, är detsamma som typ 2 diabetes, så det är diabetes hästen har!

Det är mkt möjligt jag är varken läkare eller veterinär. Men en häst kan producera mkt mer insulin än vad en människa kan. Det innebär att om blodsockerhalten höjs så producerar den mer insulin och kan på det sättet delvis få ner den höga sockernivån. Detta mer eller mindre beroende hur pass mkt IR hästen är.Därför går det tex inte bara att ta ett vanligt blodsockertest på en häst utan det blir lite mer komplicerat än på människor. Sedan har den antagligen en annan fördelning av de olika typerna av glukostransportörerna än vad vi har.
Jag har därför antagit att det är två liknande sjukdomar men med lite olika förlopp och att man därför har olika namn på dem. Men att man kanske ofta pratar om IR som diabetes för att förenkla det. För hästägaren spelar det inte så stor roll. Det blir ju samma resonemang med hästfodret som med människomaten.

Men än en gång. Detta är som jag har förstått det,

Senast ändrad:

Vad hade h*n för värden på provet?

Min pålle är oxå insulinresistent men jag
fick ingen info alls om någon medicin.
Ska bli intressant och höra vad det är för medicin!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka