Nu har ungstoet åkt iväg till hingsten!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Redan i förrgår fick jag en känsla av att något var på gång och ännu mer igår fm/mitt på dagen. Inget direkt synligt, mest en magkänsla. Men jag rinde hingtägaren och sen åkte vi ner på kvällen, när min man kom hem. Har ju en bit att åka (nästan två timmar) så det blev lite sent innan vi var hemma igen (strax före 23). :o

I eftermiddags fick jag ett mejl från hingstägaren. H*n tror det kan bli betäckning imorgon! Så jag hade inte helt fel i alla fall! :D

Håll nu alla tummar och tår för ett lyckat resultat på första försöket! :)

Är det Cob-stoet ? Vad blir det för hingst ? (det har du bergis sagt redan..)

Hihi... jag har alltid litat på min magkänsla, den brukar stämma ganska bra faktiskt... för jag är inte direkt någon 'Twiggy' precis :rofl:

Tummar & tår är tyvärr upptagna just nu för 'allas' fölningar, men ok.. en bit av lilltån kan jag nog hålla för ungstoet! :D

Spännande!!!

Vi ligger också i startgroparna för att åka iväg! Det lutar nog att vi åker imorgon brunst eller ej! Har också en ca 1,5 timme färd så det är lika bra att ta det säkra före det osäkra!
Lycka till med ditt sto! :rofl:

Hon är ingen cob, hon är welshponny av *cobtyp* (sk sektion C...cobbarna är sektion D)! :D

Det är den godkända halvblodshingsten Hamilton 904, som jag bestämt skrivit i nåt annat inlägg...men vem minns allt man skriver! :)

Hamilton 904 som sagt! :love:

Hingstägaren berättade att Hamme verkar ha koll på att det är en liten mödis. Han pratade visst lite annorlunda och försiktigare med henne. :D

Snällt av dig att ha en liten lilltå över för pållan! :)

Jo, man måste ju lita på sin intuition när de inte vill visa nåt själva. Men jag kunde ju lika gärna varit fel ute, eller brunsten varit över eller nåt. Bara glad att det verkar stämma! :cool:

Ronya är ju en cool liten tjej som inte ens blev rädd när hingsten satte igång att vråla i boxen bredvid! Hingstägaren är imponerad av hennes lugna attityd, att allt är kul och lite av ett äventyr. Kul med positiva hästar! Med tanke på Ronyas oräddhet och framåtanda kanske hon är ett blivande fälttävlansämne själv? Vem vet! :D

Verkar mkt lovande med ett sådant sto i aveln...

... Ron(j)ya rövardotter går inte av 'för hackor' :rofl:

Lycka till!!! :)

Jag bara undrade! Det var INTE någon pik eller syrlig kommentar om renrasig avel och sådnt, även om jag väl annars är känd som motståndare av hit- och ditkorsningar, utan jag UNDRADE helt genuint och utan baktanke.

Ingen fara! Ville bara höra varför du undrade innan jag förklarade! :D

Halvblod-welsh är ju en gångbar korsning, tävlingsmässigt sett. Och welsh + hbl ger bra ridponnyer (med vita papper dock, men ytterligare ett led m godkänd RP-hingst ger gröna!). Det är ju en korsning som förespråkas av ASRP, tillsammans med welsh + arab eller eng fbl.

Mitt sto har hoppstam, hon är orädd o framåt, nyfiken o positiv. Har löshoppats med mycket bra resultat! Hoppar höööögt och är rädd om sig. Hon är däremot ganska liten, mättes till 131 i januari, även om hon hamnade i tillväxt strax efter så tror jag knappast hon blir mer än 134-135 till slut.

Jag hoppas på ett stoföl att fortsätta avla på! Ronya kommer jag troligtvis att låna ut för fortsatt utbildning o helst även tävling, efter ett par föl. :)

Jag tänkte undra om det gick att registrera som ridponny och så sen nämligen, men då vet jag ju det. Får man tävla på vita papper också? (Jag är islandsbrutta, jag kan inte sådant utan till eller alls :D) Är det inte ganska stor risk att det blir en svår förlossning (stort föl i förhållande till stoets kropp) eller att fölet växer över ponnymåttet? Vad gör du då?

Jag är väldigt förtjust i welshponnyer själv. :)

det var väl någon som sade att fölet inte växer mer än vad stoet får plats med? då borde inte fölningen ställa till med problem på så sätt.
sen kan det ju naturligtvis gå fel för det...

Ett halvblodssto jag vet, 145 cm i mkh (fråga mig inte varför hon är så liten, hon har bara stort bakåt) betäcktes med en welsh-hingst på 128 cm och får en avkomma som sist jag hörde nått var 155 cm.
Samma sto betäcks med Electro, halvblodshingst över 160 cm och får en avkomma som knappt går över D-ponnygränsen vad det ser ut som. Vad gör man :confused: :smirk:

Nåja, stannar det sista fölet på C-ponny så är hon ju en synnerligen välstammad sån, Electro-Turban Rose.

Hon ser väldigt rejäl och 'rövarlik' ut, men är ju inte 'färdig' på långa vägar ännu! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30