Nu har jag nog bestämt mig..

Ela

Trådstartare
Det blir en American Akita! Bara svårt att veta vilken kull man ska välja.
Jag vill ha en valp ganska omgående, då jag kommer att vara hemma fram till jul.
Det som är aktuellt är i såfall en kull som idag är 9 veckor och leveransklara nu. (nackdelen är att vi i slutet på sommaren ska på semester visst är det inga större problem att ha med hunden eftersom vi har med de andra hundarna, men när vi ska på kolmården känns det inte som man kan lämna en valp i bilen, alternativt ställa in semestern till just kolmården, men barnen vill så gärna dit och del är betalt och klart)
Den kullen har mycket bra föräldrar de är utställningschampion i både USA och Sverige samt HD och AD fria. Samt gjort bra mentalbeskrivningar.
Nästa kull är en kull som är leveransklara i slutet av aug, vilket skulle vara bättre i tiden för oss, men där är föräldrarna inte röntgade och bara utställningsmeriterade.
Sen är det inte någon kennel som ska ha valpar på länge...

Hur ska man göra???? Nån som har något tips??
Nån som har erfarenhet av att ta äldre valpar typ 16 veckor?? Vad går man miste om?? Är det negativt??

Sv: Nu har jag nog bestämt mig..

Jag skulle tingat en valp från kullen som är leverensklar ju omedelbums! Jag vet många som har problemm med sina Akitor. Vet du att föräldrarna är mentalt stabila ska du satsa på dem. Inget konstigt med äldre valp.

Vad är det för problem de haft med sina akita?

Hoppas du är väl påläst om rasen för det är inga lätta hundar att ha. tikarna är ju enklare än hanarna. Det är en hund "utan kroppspråk", och en del tycker dom är "värre" än pitbullar.

Det kanske är det som Scabban menar..

Jag tror att jag är påläst om rasen. Ska träffa modern och fadern till hundarna innan jag bestämmer mig. Jag ska skaffa en tik.
Jag har tidigare erfarenhet från doberman, rottisar och amstaff, så jag har haft hund tidigare.
Men vill gärna höra de negativa erfarenheterna folk har från akita innan jag bestämmer mig.

Och hurdå värre än en pitbull?? Enligt mig är pittbullen en underbar hund hos en bra ägare.....

Jag menar i "skarphet" ...Akitan är TUFF och saknar ibland kroppsspråk..deras psyke är tufft, och dom är ganska så "oavlade" och nära urhunden...snygga som få :love:

Den amerikanska polisen t ex skjuter hellre en akita än att fånga in den...dom kan låtsas som det regnar och sen smäller det, dom har HÖG intregitet och har ett långt minne. man bråkar inte med en akita.
Det är också lite katt över dom, dom gör som dom vill...

Har en kompis som hade 2 st, en tik o en hane, tiken var "vek" o följsam, hanen var som gjord av stål...trevlig, snygg och en utstrålning som jag knappt sett hos ett hunddjur ( han var kritvit) Men stenhård. Han visade ALDRIG underkastelse, rädsla, lycka...han var "iskall"..Han ÄGDE ...........Han har en hel del djurliv på sitt samvete......

Vad är det för kennel? Du kan PM:a om du inte vill skriva här!

Jag var förr inne på Akita Inu, men var på en kennel där de hade både Inu och Amerikansk. De hade fantasktisk trevliga hundar

Precis som Martha skrev är det inte världens enklaste hund att ha o göra med. De jag vet med Akita har i stort sett bara haft problem, de närsmta grannarnas hund fick avlivas (som jag trodde var jättesnäll) för att den plötsligt gav sig på en tik i området (med ägare hängandes efter i koppel) och försökte döda henne. Detta hände två gånger+ en del annat som hade en betydelde med i spelet.

Jag hade aldrig köpt en Akita utan MH-testade föräldrar som varit aktiva och verkligen fått visa vad de duger till.

Av de 3 som passerat i mitt liv har 2 fått avlivas och den tredje är inget stjärnexemplar heller: opålitliga, skarpa som en tickande bomb att leva med....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 510
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 511
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Hundavel & Ras Jag står inför ett litet dilemma; jag har tingat en tikvalp och nu har jag två kullar att välja mellan, båda kullarna födda nu i veckan...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 475
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar