Sv: Nu har första ungen kommit. Hjälp!!!
Nu har vi äntligen kommit hem.
Jo så här var det....
I natt då vid 01 tiden så såg jag ju en blåsa, men ingen unge.. Väntade lite (ca en kvart) och ringde sen distriktvet i Mora (jag bor i Äppelbo ca 10 mil bort). Förklarade hur det var och vad tror ni jag får till svar??? Jo "Vad ska man göra då då?".. Ja varför tror du att jag ringer en vet för????
S**t sur blev jag och ringde distriktsvet i Borlänge istället (ca 13 mil bort). Där fick jag till svar att hon bara jobbade med boskap och hästar.. Och hur i
kan man ta jour då???
Så det blev till att ringa till Strömsholm. Pratade med dom och efter ett tag så kom vi fram till att vi skulle åka ner (ca 25 mil bort)..
Sagt o gjort. Packade in ungar och katter i bilen. Brände ner dit och naturligtvis så blev det snitt. Den ungen som inte kom ut låg helt fel. Trodde naturligtvis inte att några ungar skulle leva (förutom den som redan kommit) men döm om vår förvåning när dom kom o sa att dom plockat ut 2 levande ungar.
Den vars blåsa gått sönder vid halv två tiden LEVDE!!! Mamma katt var mycket groggy naturligtvis, men ungarna var desto piggare.
Efter att hon återhämtat sej så fick vi åka hem. Under resan så märkte vi att den ena ungen inte diade som han skulle. Och han var mycket svag. Madicken (mamman) reste sej hela tiden när han skulle dia. Han fick ligga där men inte äta.
det var bara till att åka en omväg hem på ca 12 mil för att komma till ett apotek som var öppet på en söndag och som hade ersättning. Men vad gör man inte för de små liven.
Så nu har vi ganska nyss kommit hem och alla ungarna mår bra. Den ena matar vi dock med spruta (han tar INTE nappen än) varannan timme och ska så göra i en vecka.
Men jag hoppas att Madicken tar honom till sej när han blir lite starkare. Hon tvättar honom hela tiden, men han kommer inte åt nån tutte. Nästan som att han inte hittar. Och när vi försöker hjälpa honom så tar han en tutte (efter mycket om och men) men släpper den nästan direkt. Så därför gör vi så här.
Jaha vad kan man lära sej av detta då?? Jo: BO FÖR
INTE PÅ LANDET NÄR KATTEN SKA HA UNGAR.