Nu har första ungen kommit. Hjälp!!!

K

kickan_g

Hon (för det ser jag) är färdigtvättad och det samma är mamma katt. Nu har värkarna satt igång för nästa.. Ska jag ta undan den första ungen eller ska hon ligga kvar med mamman???

Sv: Nu har första ungen kommit. Hjälp!!!

Nu är väl svaret lite väl sent, men låt ungen ligga kvar. Mamman kommer tvätta och torka den lilla. Kanske kan du lägga fram den vid mammans mage.

Nu kommer det en till.. Ska jag ta undan den lilla medans mamman föder eller ska hon få ligga kvar??

Okey.. men nu har en blåsa varit halvvägs ute ganska länge... hur får man ut den. det verkar som att hon inte har värkar längre...

Lite sent svar, men jag svarar ändå. Är blåsan på väg ut och värkarna avtar måste man få ut ungen. Den kan inte sitta kvar där den sitter och man bör helst inte låta den åka in igen heller eftersom blåsan kan ha spruckit på vägen ut. Man får alltså ta tag i kattungen (med hushållspapper eller något annat som ger fäste) och försöka få ut den.

Nu har vi äntligen kommit hem.

Jo så här var det....
I natt då vid 01 tiden så såg jag ju en blåsa, men ingen unge.. Väntade lite (ca en kvart) och ringde sen distriktvet i Mora (jag bor i Äppelbo ca 10 mil bort). Förklarade hur det var och vad tror ni jag får till svar??? Jo "Vad ska man göra då då?".. Ja varför tror du att jag ringer en vet för????

S**t sur blev jag och ringde distriktsvet i Borlänge istället (ca 13 mil bort). Där fick jag till svar att hon bara jobbade med boskap och hästar.. Och hur i :devil: kan man ta jour då???

Så det blev till att ringa till Strömsholm. Pratade med dom och efter ett tag så kom vi fram till att vi skulle åka ner (ca 25 mil bort)..

Sagt o gjort. Packade in ungar och katter i bilen. Brände ner dit och naturligtvis så blev det snitt. Den ungen som inte kom ut låg helt fel. Trodde naturligtvis inte att några ungar skulle leva (förutom den som redan kommit) men döm om vår förvåning när dom kom o sa att dom plockat ut 2 levande ungar.
Den vars blåsa gått sönder vid halv två tiden LEVDE!!! Mamma katt var mycket groggy naturligtvis, men ungarna var desto piggare.

Efter att hon återhämtat sej så fick vi åka hem. Under resan så märkte vi att den ena ungen inte diade som han skulle. Och han var mycket svag. Madicken (mamman) reste sej hela tiden när han skulle dia. Han fick ligga där men inte äta. :devil:det var bara till att åka en omväg hem på ca 12 mil för att komma till ett apotek som var öppet på en söndag och som hade ersättning. Men vad gör man inte för de små liven.
Så nu har vi ganska nyss kommit hem och alla ungarna mår bra. Den ena matar vi dock med spruta (han tar INTE nappen än) varannan timme och ska så göra i en vecka.
Men jag hoppas att Madicken tar honom till sej när han blir lite starkare. Hon tvättar honom hela tiden, men han kommer inte åt nån tutte. Nästan som att han inte hittar. Och när vi försöker hjälpa honom så tar han en tutte (efter mycket om och men) men släpper den nästan direkt. Så därför gör vi så här.

Jaha vad kan man lära sej av detta då?? Jo: BO FÖR :devil: INTE PÅ LANDET NÄR KATTEN SKA HA UNGAR.

Förresten blev det en Ronja, en Jum-Jum och en Skorpan (dille på Astrid Lindgren). Bilder kommer sen nä'r jag orkat lägga in dom på datorn. Ska vila nu en stund efter att ha varit vaken sen halv nio i går morse:D

Tycker det är lite märkligt att två distriktare inte kunde ge dig några goda råd. Även om man jobbar med hästar och boskap måste man väl kunna tänka sig att det inte är så bra att en kattunge sitter fast och inte kommer ut. Vad skulle de göra om det var en kalv det gällde? Låta det vara eller försöka få ut den?

Skönt att det gick bra till slut iaf. Hoppas den lille som matas tar sig.

Så nu har vi ganska nyss kommit hem och alla ungarna mår bra. Den ena matar vi dock med spruta (han tar INTE nappen än) varannan timme och ska så göra i en vecka.
Men jag hoppas att Madicken tar honom till sej när han blir lite starkare. Hon tvättar honom hela tiden, men han kommer inte åt nån tutte. Nästan som att han inte hittar. Och när vi försöker hjälpa honom så tar han en tutte (efter mycket om och men) men släpper den nästan direkt. Så därför gör vi så här.

Det låter precis som vår lilla Frasse som hade gomspalt. Försök titta i munnen på ungen och se om h*n är öppen i gommen.

Grattis till ungarna och väl kämpat!

//julia

Fast efter ett kejsarsnitt är det inte alls anmärkningsvärt att alla eller några av kattungarna har svårt att komma igång och äta. Dels kan de vara försvagade pga. en svår förlossning. Sedan påverkas de av narkosen mamman får också. Det är dock absolut ett bra råd att kolla gommen. Det bör man göra på ALLA kattungar så fort som möjligt. Kattungar med gomspalt kan snutta och verka helt normala tills man kollar dem i munnen eller märker att de blir svagare och svagare trots att de äter.

Ja nog är det märkligt att 2 st distriktare ine kan. Jag ska ringa o ta reda på vem/vilka det är som utser dom. Sånt här finner jag mej inte i. Ska inte behöva 25 mil för att få hjälp. Det är ju som att ha enbart undersköterskor på en akut ju som ska utföra operationer.

Hur kollar man gommen då på en sån liten misse då?

Ungarna var väldigt pigga efter op. Inte påverkade alls faktiskt sa vet. Och nu äter han (alla faktiskt) som dom ska. Vi väger dom hela tiden och dom går upp i vikt som dom ska (tack o loiv) fast Jum-Jum får fortfarande lite ersättning så vi är helt säkra.

Jum-Jum blir mon dotters katt och i bilen hem så sa jag att det kan ju hända att han inte klarar sej, men fick till svar att hat jag klarat att nappa upp 7 st kaninungar (mamman dog) så ska jag väl klara av denna oxå. Ochy det har hon helt rätt i.

Hon denstackarn har varit uppe nästa hela natten medans jag sovit som en stock. Jag sa att hon hade ju kunnat väcka mej så jag hade tagit över en stund, men hon sa att jag var i så strot behov av att sova... Vicken gullunge.

Ja här kommer de bästa bilderna jag har. Lägger upp ensambilder på ungarna sen när jag hunnit ta *ler*

Ronja som kom ut hemma.
11691654.jpg

11691657.jpg

11691661.jpg

Här ligger dom på rad. Från vänster: Jum-Jum, Skorpan och Ronja.
11691660.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Öppna munnen och kolla upp i gommen. Den ska vara hel (ett helt tak s a s). Är det något hål där så är det gomspalt.

Söta är bebisarna iaf. :D

Jag gillar inte trefärgade i vanliga fall men din hona är:d:love: och ungarna är :love::love::love:

//millus

Bra jobbat!! Men dåligt av de andra vet. s**t dåligt faktiskt.
Men jösses vad rara de är. Lycka till med dom=)

Ja jag tänker då ringa o höra om man verkligen får ha jour när man inte kan behandla alla djur.

Ja nog är dom mysiga alltid. Kan sitta o titta på dom i timmar ju *fniss*. Alla ungarna går upp fint i vikt och vi behöver inte mata mycket alls nu. Gör det iaf just in case. Men han äter bra av mamma katt oxå. Mest bara gott tror jag med ersättning. Snuttar lite bara.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
216
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
860
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 098
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
526
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama