Nu har flugorna börjat komma...

Pilot

Trådstartare
Förra sommaren var första gången i nya huset och jag fick ingen ordning på flugorna.
Hade en blå plastgrej med pulver + vatten som var tänkt att fånga flugorna. Funkade icke. Luktade istället väldigt illa.
Hade en del hängande flugpapper och det fungerade väl sådär. Ser där inte så trevligt ut.

Finns det något tips jag missat?

Rökelser?
Ödlor?
 
Jag älskar att ha dörren öppen hela sommaren, vilket har gjort att jag får acceptera ganska mycket flugor. Brukar släppa ut ett gäng om dagen. Men håll fönster och dörrar stängda, det upplever jag att hjälper mest.
 
Jag älskar att ha dörren öppen hela sommaren, vilket har gjort att jag får acceptera ganska mycket flugor. Brukar släppa ut ett gäng om dagen. Men håll fönster och dörrar stängda, det upplever jag att hjälper mest.
Attans, det enda rådet jag har svårt att följa.

Är som du, tycker om att ha dörren öppen, låta hunden gå in och ut som hon vill.
Får kanske satsa på att ha sovrummet flugfritt.

Mitt problem är att flugorna här bits. :cautious:
 
Attans, det enda rådet jag har svårt att följa.

Är som du, tycker om att ha dörren öppen, låta hunden gå in och ut som hon vill.
Får kanske satsa på att ha sovrummet flugfritt.

Mitt problem är att flugorna här bits. :cautious:
Då tror jag tyvärr att det är "hopplöst". Ett draperi som hunden kan gå igenom? Tror dock en del flugor får sig in ändå, men kanske färre?

Men fy, inte kul! Jag håller alltid stängt till sovrummet eller har insektsnät.
 
Vi har en sån lampa med blått ljus och el som steker flugorna, den fungerar hyfsat. Sen analog flugsmälla plus spiraler och det är nästan uthärdligt.
Åh! Lampa som steker, har sett till djur, men det borde klart funka till människors hus också.

Tycker inte om att smälla för det blir fläckar av det, men finns ju tennisrack med el som kan funka!
 
Åh! Lampa som steker, har sett till djur, men det borde klart funka till människors hus också.

Tycker inte om att smälla för det blir fläckar av det, men finns ju tennisrack med el som kan funka!
Jag har ett tennisracket med el! Älskar det! Dock måste man steka flugorna tills de börjar ryka/mosa dom, annars överlever dom och vaknar till liv efter ett tag.
 
Jag har kört alla metoder. De flesta funkar skapligt.

Men om man lyckas få en hel koloni i bilen (för att man lämnat bildörren öppen :meh: ) så funkar inget annat än Radar. Spruta, gå därifrån och kom tillbaka med en dammsugare efter en stund.

Grannen hade det outhärdligt i köket. Sprejade och kom tillbaka nån timme senare. Funderade efter en stund varför undulaten var så tyst. Det tog flera dagar för stackaren att repa sig.
 
Nätfönster som du kan sätta i för hand när det vanliga fönstret är öppet, nätdörr eller väldigt tätt banddraperi, gamla hederliga klisterremsor i rulle, de bruna som lukta lite sött, köp dem på lantmännen eller i en bra trädgårdsaffär. Jag har gård med gödselstack som ligger till sig under sommaren men knappt några flugor alls om jag gör allt ovan. Om du inte har eller kan få tag i nätfönster så använd tunna lätta gardiner över hela fönstret, alt. det går att fästa remsor på fönsterkarmen för nätet att fästa i direkt men de tog bort färgen när vi tog bort remsorna.
 
Nätfönster som du kan sätta i för hand när det vanliga fönstret är öppet, nätdörr eller väldigt tätt banddraperi, gamla hederliga klisterremsor i rulle, de bruna som lukta lite sött, köp dem på lantmännen eller i en bra trädgårdsaffär. Jag har gård med gödselstack som ligger till sig under sommaren men knappt några flugor alls om jag gör allt ovan. Om du inte har eller kan få tag i nätfönster så använd tunna lätta gardiner över hela fönstret, alt. det går att fästa remsor på fönsterkarmen för nätet att fästa i direkt men de tog bort färgen när vi tog bort remsorna.
Om det är fönsterkarm i trä fungerar häftstift för att spänna upp nät utan att lämna särskilt synliga spår.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 862
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 338
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 095
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp