Nu har det lixom kört ihop sig i hjärnkontoret igen..

TeamLundVer

Trådstartare
Nu behöver jag alla smarta Dressyrbukisars hjälp..

Red för min tränare igår där vi jobbade med att flytta in framdelen och ut bakdelen, detta funkade faktiskt helt ok, tror jag fick kläm på Danne mot slutet.

DOCK.. smakade vi liite på att rida slutor på diagonalen i galopp.. Det gick väl sådär, när jag gjorde rätt så gjorde Danne rätt vilket iofs är positivt. problemet är att jag inte riktigt har koll på vad jag gjorde när jag gjorde rätt :confused:

Nu har jag suttit här och försökt gå igenom det i skallen men desto mer jag funderar desto rörigare blir det, så till den grad att jag tror jag har rört ihop öppna/sluta/skänkelvikning och en massa annat till en salig röra :crazy:

Jag vet hur jag rider de olika sidvärtesrörelserna på rakt spår men när man ska göra det på diagonalen.. ja då tar det tvärstopp i skallen på mig..

Så nu behöver jag en massa überpedagogiska förklaringar för jag har fått gårdagens lektion i läxa till nästa gång..

Sv: Nu har det lixom kört ihop sig i hjärnkontoret igen..

Jag tycker att på diagonalen är det viktigaste när man går in i slutan att verkligen ha framdelen först och pannan i rörelseriktningen s a s, det är lätt att gå in och vilja tvära för mycket från början då blir det helt fel.

Det är tvärningen som kan ställa till det på diagonalen, i huvudet på ryttaren, eller i alla fall mej, det är viktigt att tänka att det är en linje fast den råkar gå på diagonalen, sen blir det ju mer eller mindre tvärning och böjning beroende på vad hästen klarar förstås. Du har ju en unghäst väl, så det kan inte bli mycket alls?

Rid slutan ur öppna så blir den bäst

dvs flytta in framdelen som en öppna men istället för att följa fyrkanten i öppna så lägger du vikthjälen till diagonalen

Vad det så hon sa - var det då det funkade?

Så gör min träna iaf

När det rör ihop sig för mig så tänker jag att jag rider diagnolslutan på fyrkantsspåret. Alltså rider precis likadant fast spåret är istället diagonalen, inte speciellt mycket tvärning med andra ord. När jag fått in flytet då och bärigheten är tillräcklig ökar jag tvärningen.

Susans tips om att gå in på diagonalen från öppna är också till stor hjälp!

:confused: oj nu är jag ännu mer förvirrad.. blir det int en öppna på diagonalen då? För tillfället känns det som att jag har IQ tapet.. rör ihop precis allt just nu :crazy:

Men tänk att du följer fyrkanspåret, rider en hörpassering, efter hörnpasseringen rider du några steg öppna på långsidan, sedan går du rakt in på en diagonal i sluta. Då har du redan böjningen och tvärningen, behöver "bara" byta riktning.

Nej, det glömde jag skriva men precis som Susan säger så är det bra att rida några steg öppna innan för då får du det som jag skrev om dvs hästen i riktningen, böjningen och att framdelen börjar och går före, bland annat (samt att du har kontroll på dina ytterhjälper bättre) .

Men tänk att du följer fyrkanspåret, rider en hörpassering, efter hörnpasseringen rider du några steg öppna på långsidan, sedan går du rakt in på en diagonal i sluta. Då har du redan böjningen och tvärningen, behöver "bara" byta riktning.

Sorry missade att du redan hade svarat :rofl:

Du postade en minut efter mig så du kunde nog omöjligen se det :D.
Men det här med skolor är inte helt enkelt, det rör till sig hos mig med ibland. I måndags på träningen bad tränaren mig rida vänster öppna i höger varv, det tog nog ett halvt varv innan jag fattade att det faktiskt var möjligt även om det inte inte finns i skolboken :rofl:.

Ja jag tyckte väl det, såg inget svar när jag svarade:rofl:

Ja, jag tycker det har varit jättebra för mej med alla variationer vi har fått göra med den här tränaren, och framförallt att växla mellan skolor och mellan skolor och sk vikn, det gör att man tvingas känna efter och vara lite mer alert själv hela tiden och försöka förstå vad man behöver göra och vad som händer osv.
Det är SVÅRT, särskilt när man ska gå rakt fram några steg mellan om det inte är utmed väggen:angel:

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 258
Senast: Nea_
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 359
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar