Nu har äntligen analysen kommit!

lis

Trådstartare
Vad säger ni om det här hösilaget till mitt svårfödda fullblod?
Jag har i en annan tråd undrat vad jag ska göra för att behålla det fina betes hullet hon har. I dagsläget ger jag henne fri tillgång på hösilage + 2kg krafftsport och 1kg krafft groov125. Efter ridning får hon 3dl betfor och 1kg havre. Jag är livrädd att hon ska falla ur nu till vintern igen så nu har jag fått gjort analys på mitt hösilage= Torrsubstans 74% , smältbart råprotein 87g/kg foder, Energi 8.2 MJ/kg foder, Kalcium 5.1g/kg foder, fosfor 2.6 g/kg foder, magnesium 1.6g/kg foder, kalium 19.6 g/kg foder
dessa siffror säger mej ingenting:confused: Någon som kan ge mej lite råd?

Sv: Nu har äntligen analysen kommit!

Jobbar just nu och har lite brått, men ville bara säga att du har himla kanonvärden på smrp! 87 mot tex mina på 35, kanon :)

Vad säger ni om det här hösilaget till mitt svårfödda fullblod?
Jag har i en annan tråd undrat vad jag ska göra för att behålla det fina betes hullet hon har. I dagsläget ger jag henne fri tillgång på hösilage + 2kg krafftsport och 1kg krafft groov125. Efter ridning får hon 3dl betfor och 1kg havre. Jag är livrädd att hon ska falla ur nu till vintern igen så nu har jag fått gjort analys på mitt hösilage= Torrsubstans 74% , smältbart råprotein 87g/kg foder, Energi 8.2 MJ/kg foder, Kalcium 5.1g/kg foder, fosfor 2.6 g/kg foder, magnesium 1.6g/kg foder, kalium 19.6 g/kg foder
dessa siffror säger mej ingenting:confused: Någon som kan ge mej lite råd?

Hej!

Vet du vad du har haft för värden på tidigare grovfoder när hästen har fallit ur? Hur mycket grovfoder äter hästen per dygn och vad presterar den?

Ditt grovfoder har en kvot på 10.6 (SRP/ENERGI) och rent spontant utan att räkna något så borde det du ger den vara tillräckligt och kanske till och med för mycket beroende på hur mycket grovfoder den äter?

/Camilla

Jag har tyvärr inga värden på hösilage jag haft innan. Hon får som sagt fri tillgång på hösilage i dag,men jag väger alltid det hon får och sedan väger jag det som finns kvar på morgonen och på natten äter hon mellan 5-6kg. På dagen är lite svårare att svara på då dom är 2st som äter ute men det går åt ungefär 6kg under dagen. Jag lägger ut ca:7kg på morgonen och dom äter inte upp allt på dagen.Så tyvärr kan jag inte säga exakt vad hon äter men på ett ungefär.Hon går minst 1timme om dagen. Vi tävlar La dressyr.

Du har ett bra hösilage där. DU har förhållandevis högt MJ/kg foder med 8.2. Sen har du en finfin kvot på över 10, den ska vara minst 6, och mång afbl och svårfödda trivs bra på en högre kvot (7 - 8), ännu högre är onödigt men inte farligt om det kommer från grovfoder.

SåEtt utmärkt grund, och du kan utan problem ge hur mkt silage som helst. Dock ska du inte trycka på proteintillskott på det, men du kan inom hyfsade gränser ge nästan vilket kraftfoder du vill om du behöver. Fin kvot mellan calcium och fosfor har du med.

Förutom att det är väl torrt, så gläd dig, toppenfint det där.

Om och hur mkt och vad för kraftfoder du behöver ge beror på hur mkt silage hon vill äta och hur stor hennes behov är. Kan du få i henne 15 kilo silage per dygn behöver du mest troligt inte ge ett uns kraftfoder.

Om du måste täcka glappet mellan tillfört via grovfoder och behov så föreslår jag kraftfoder (havre, korn, vad du vill nästan) och olja. Mkt energi, lite bulk. PM:a om du vill ha hjälp att räkna ut en foderstat =)

/Alexandra - med svårfött fullblodsskrälle i stallet =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 043
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka