Nu händer det igen i Danmark...

Det här är ett diskussionsfourm, kan vi inte diskutera frågan istället för att slänga in länkar hit och dit.
Länken är i högsta grad relevant även om man kunnat önska en sammanfattning.

Här finns det två sidor av vad som hänt som är radikalt olika. Den ena hävdar oprovocerad attack på hunden som dömts till avlivning och den andra hävdar oprovocerad attack av hunden som dömts till avlivning. Vad som har hänt det vet vi tyvärr inte, men det blir en helt annan diskussion.

Antingen har hunden dömts till döden pga andras slarv eller för hundförarens slarv plus att hunden var aggresiv och attackerade. Det finns oftast två sidor av myntet och det är inte alltid som det ser ut vid första anblick.

Ännu en hund är dömd till avlivning tack vare andras slarv. En hund som dessutom utövar samhällsnytta.

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/770423-4-000-har-skrivit-pa-for-raddningshunden-gina

:(
Som i många fall så finns det två sidor, om den första stämmer ja då är det synd att hunden ska bli avlivad, stämmer den andra sidan, ja då ska hunden avlivas och ägaren borde inte skaffa en ny hund.
Vem som har rätt är helt omöjligt för oss att avgöra...

Sen kan vi alltid diskutera när hundar borde avlivas, i många fall är det handhavande fel men det hjälper inte när andra hundar och djur blir skadade och dödade.

Om en hund som är lös går till attack på en okänd hund, ja då får man nog utreda om hunden verkligen är lämplig att ha runt andra.
Är hunden i koppel och en annan hund kommer fram och bli biten av den som är lös, ja då kanske man ska fundera på varför den andra hunden är lös, vem som egentligen är ansvarig.

På sätt och vis skulle jag tycka att det vore bra om lösa hundar bar det större ansvaret vid hundslagsmål än den som är kopplad, men det kan blir svårt i en bevisning.

Som jag förstod så är Gina räddad, hon behöver inte avlivas.
Lägger in den danska artikeln utifall jag missförstått den

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2303186.ece
Nja Om hunden kommer tillbaka till Danmark som kommer den att avlivas, nu har de tydligen mot lagen hämtat hunden och kört den till Sverige och därmed kommit undan avlivning. I den artikeln skriver man även om att små hundarna har "stört" Gina under två års tid och att hon tillslut fick nog. Men frågan kvarstår varför man inte håller en schäfer, som är arg på två små hundar, i koppel... Två som gör fel gör inget rätt... Och hunden har ju bitit helt klart...

Jag tycker väl att en automatisk dödsdom om en hund "skambiter" (vad jag förstått = sår som måste sys och/eller blir infekterade) en annan är helt vrickat i grund och botten, oavsett hur just den här händelsen gått till. Det mest sannolika ligger väl nånstans i mitten, och för mig är inte ens en hund som betett sig precis som småhundsägaren beskriver ett automatiskt avlivningsfall faktiskt! (Långt därifrån, ärligt talat.) Däremot kunde det vara aktuellt att hunden hanteras på ett annat sätt än ägaren kan/vill (beskrivningen av att ägaren anser att hon inte behöver hållas i koppel för hon är räddningshund, oavsett hur hon beter sig, är ju inte precis sund!), och om hon nu hamnat hos någon annan kanske just det kan uppnås?

Det beror såklart på vem som har henne nu och hur pass vettiga de är, men i grund och botten tycker jag det är helt rimligt att en hund som attackerat annan hund där ägaren inte kan eller vill göra något åt det (ta på koppel, för jösse namn!) omplaceras i första hand och avlivas i sista... Visst finns det hundar som är genuint farliga, men att anta det efter ett bråk/en attack utan att titta på alternativ är mer än jag är villig att gå med på i alla fall.
(Av praktiska skäl kan det såklart vara omöjligt att omplacera, men det är just den automatiska dödsdomen utan utredning av hundens mentalitet, ägarens vilja/kunskap att förändra situationen, och alternativa lösningar som upprör mig. Jag lever inte i någon fantasivärld där perfekta omplaceringshem till diverse "problemhundar" står i kö, precis.)

Nu har jag ändå inga planer på att ta med min hund till Danmark - och givetvis inte heller några planer på att låta honom kuta omkring och bitas - men varje sånt här fall påminner mig i alla fall om att jag inte vill vistas i Danmark med hund så länge den här lagen finns, om anledning (tex tävling) skulle uppstå...:down:

@Monstermom Nej lagen lämnar en hel del övrigt att önska, jag tycker inte att den verkar helt genom tänkt! Min egen har blivit biten av en annan hund vid ett tillfälle, men jag hyser absolut ingen önskan att den hunden ska avlivas, de var i en pressad situation och båda vi förare borde ha läst av situationen bättre. Min förra blev däremot attackerad av en hund som borde ha avlivats, och jag skulle tro att den blev det tillslut. Men även där var föraren till största del den felaktige, hade hen bara gjort som tillsagd och hålla sin hund i koppel så hade det aldrig hänt. Vi tränade platsliggning och förare av den andra hunden var tillsagd att absolut inte släppa kopplet utan enbart träna i kopplets längd. Min som var betydligt lydigare och enbart uppmärksam på mig var det inga problem att lägga, så jag la honom och backa 10 m, föraren till den andra hunden la den bakom min hund och släppte kopplet. Min låg och var helt koncentrerad på mig och den andra hunden flög på honom bakifrån när han låg... Det blev inte blodvite tack vare att tränaren var i närheten och lyckades få tag på den andra hunden, men min hund blev aldrig trygg i platsliggning igen. Men hunden som hoppade på min gjorde utfall mot alla som kom i närheten oavsett om det var människa eller hund och föraren påstod hela tiden att den bara ville leka... :banghead:

Jag tycker det låter litet konstigt att ägaren till den bitna hunden har så stark reaktion på FB men ändå dragit tillbaka anmälan? Jag kanske har missat nåt med danskan i och för sig, det verkar ju verkligen vara vitt skilda versioner av händelsen.

Nej lagen lämnar en hel del övrigt att önska, jag tycker inte att den verkar helt genom tänkt! Min egen har blivit biten av en annan hund vid ett tillfälle, men jag hyser absolut ingen önskan att den hunden ska avlivas, de var i en pressad situation och båda vi förare borde ha läst av situationen bättre. Min förra blev däremot attackerad av en hund som borde ha avlivats, och jag skulle tro att den blev det tillslut. Men även där var föraren till största del den felaktige, hade hen bara gjort som tillsagd och hålla sin hund i koppel så hade det aldrig hänt. Vi tränade platsliggning och förare av den andra hunden var tillsagd att absolut inte släppa kopplet utan enbart träna i kopplets längd. Min som var betydligt lydigare och enbart uppmärksam på mig var det inga problem att lägga, så jag la honom och backa 10 m, föraren till den andra hunden la den bakom min hund och släppte kopplet. Min låg och var helt koncentrerad på mig och den andra hunden flög på honom bakifrån när han låg... Det blev inte blodvite tack vare att tränaren var i närheten och lyckades få tag på den andra hunden, men min hund blev aldrig trygg i platsliggning igen. Men hunden som hoppade på min gjorde utfall mot alla som kom i närheten oavsett om det var människa eller hund och föraren påstod hela tiden att den bara ville leka... :banghead:

Min hund har också åkt på regelrätta "överfall" (tre olika schäfrar, på tre olika gårdar, har kommit utrusande när vi vågat oss på att försöka hitta en ny promenadväg, tex - det närmaste en ursäkt jag fått höra var "det är ju så sällan nån går förbi här, inte ens en om dan, så han får gå lös - det går ju ofta bra!"... Jotack, jag kan gissa varför det är så sällan nån går förbi.:meh:), och visst har jag varit väldigt upprörd där och då men i inget av fallen vill jag påstå att någon av hundarna borde avlivas. (Ägarna däremot, kanske... :idea:) Med lite vett hade ju ingen av de otrevliga upplevelserna behövt hända oss eller någon annan, och jag ser inte någon chans att allmän avlivningspolicy skulle öka just vettet.

Samma sak i ditt platsliggningsexempel (stackars er, mardrömsträning!) på sätt och vis, som du säger så hade det ju aldrig hänt om bara ägaren kunnat göra som det var sagt och hållit hunden kopplad! (Eller rent av kunnat tänka själv och inte behövt bli tillsagd, men det är väl för mycket begärt...) Inte för att den hunden låter helt sund, men det hade ju helt klart gått att hantera det hela på ett mycket säkrare sätt!

Det stora problemet med en sån här lag (och även rasförbud och liknande) är för mig att den underblåser extrema synsätt, tanken att en hund som biter har ingen plats i samhället är verkligen helt främmande för mig, jag kan inte förstå det överhuvud taget. Och att det fått sådant genomslag att det är lag i ett grannland är skrämmande för mig...

Jag tycker det låter litet konstigt att ägaren till den bitna hunden har så stark reaktion på FB men ändå dragit tillbaka anmälan? Jag kanske har missat nåt med danskan i och för sig, det verkar ju verkligen vara vitt skilda versioner av händelsen.

Ja, de två historierna går inte ihop det håller jag med om. Men så brukar det ju vara också, var och en ser det hela från sin vinkel och tror att de beskriver (mestadels) sanningen men ändå blir berättelserna helt annorlunda. Vad jag förstår så skriver hon att andra i området också har upplevt hunden - och hussen! - som aggressiva, men inte vågat höja rösten. Jag fattade det som en underförstådd förklaring till varför hon tagit tillbaka anmälan, alltså att hon känt sig pressad, men säker är jag såklart inte. Kan kanske ha något att göra med hundens status också, att hon inte ville vara den som fick en "berömd" räddningshund avlivad?

Får väl erkänna att texten inte riktigt gett mig ett gott intryck av endera hundägare heller, men som sagt går det ju inte säga vad "sanningen" är egentligen...

Länken är i högsta grad relevant även om man kunnat önska en sammanfattning.

Här finns det två sidor av vad som hänt som är radikalt olika. Den ena hävdar oprovocerad attack på hunden som dömts till avlivning och den andra hävdar oprovocerad attack av hunden som dömts till avlivning. Vad som har hänt det vet vi tyvärr inte, men det blir en helt annan diskussion.

Antingen har hunden dömts till döden pga andras slarv eller för hundförarens slarv plus att hunden var aggresiv och attackerade. Det finns oftast två sidor av myntet och det är inte alltid som det ser ut vid första anblick.

Det var lite detta jag var nyfiken på (just andra sidan av myntet), tyvärr är min danska kass, men jag tror att jag hänger med.

Nu vet vi ju inte vem som talar sanning, men händelsen påminner om flera som har hänt i min direkta närhet. Så jag blev lite uppeldad. Det är dessutom så att det (här i min hemmiljö) är väldigt vanligt med folk som skaffar hund av mindre modell och har noll koll, medans de flesta har bra pli på hundar av större storlek.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka