Nu ger jag upp.

B

bonny

Som endel av er vet så vill ju inte mitt sto backa. Nu ger jag upp. Vi har provat på alla sätt och vis med det går bara inte. Finns det ingen som har ett sista tips till mig? //bonny

Sv: Nu ger jag upp.

Vet inte vad du provat, men kanske går det att börja för hand, att du står framför hästen och testar att backa den.
Om du kan lära den att göra det då, så kanske du kan föra över detta till körningen sedan. Men du har kanske provat det också?
Mitt sto ville inte backa särskilt lätt tidigare, men DET går i alla fall bra nu...
Jag har backat henne med tryck på bogen, genom att hålla fast grimskaftet då hon vill framåt + ljud "back" med eftergift då hon visar vilja att tänka bakåt. Med spökontakt mot bogen + "back". Med tömmarna något sträckta efter halt + "back". Mycket beröm!!!
Nu räcker det oftast med "back", så backar hon.
Hoppas du inte ger upp, hon förstår nog bara inte riktigt...

En häst kan backa...
Förstår kanske inte att hon ska backa, försök lära henne?
Var vänlig men bestämd?

Har du prvat att gå in i ett trångt utrymme där ända utvägen är att backa? Hur gör hästen i transpoten? Fronturlastning/ej transporteras kanske :smirk:
Ett knep jag läst om är att ruska på huvudet på hästen och om den backar ska den slippa det obehaget.

Dock har det fungerat bättre på alla mina hästar o ponnyer samt dom jag hanterat att hålla igen tömmar/tyglar från marken, trycka på nosryggen o ev bogen och säga "back" när jag stått från sidan ev frammifrån. Flera av dom har jag fött upp själv vilket gör det mkt enklare med ett föl :smirk:

Jag har nog alltså inget vettigt svar på rak arm. :o
Vet att du frågat förut med det är svårt att veta vad du gjort eller inte gjort.
Försök lite mer :) och jag tycker det borde funka om det är du som bestämmer över hästen?

/L

Ett sätt som fungerar på många är att stå framför och peta med tån precis ovanför kronranden på den hov som ska bakåt. Röstkommando samtidigt och beröm så fort hästen lyfter hoven. Tänk också på att du ska lära hästen att backa, inte att backa 10 m, om du förstår hur jag menar. Låt inlärningen ta tid, det du "tappar" i början får du igen senare.

Antar att hon helt vägrar att backa och blir blockerad när du drar i tömmen!
Börja med att ställ hästen med huvudet nära stalldörren när den är stängd. Ge komando för back och öppna dörren så hästen blir tvungen att ta några steg bakåt för att komma in. detta brukar även gå bra att öva med eltrådsgrindarna i hagen då hästarna brukar ha respekt för dem. det bästa är om hästen backar för rösten men vissa hästar tycker att det är jätte jobbigt med ryggningen.
Tips när du börjar backa med vagnen om hästen har skygglappar så dutta lite med pisken på manken samtidigt som du tar i tömmen och säger back el rygg.
Om du tömkör när du tränar så kan du även ha en medhjälpare som använder baksidan på piskan till att knacka på hästens framben.

Ibland måste man vara lite hård för att få det att börja fungera. Glöm inte att berömma massor när det blir rätt och börja med ett-två steg i taget. Rygga inte med vagn förren hästen verkligen ryggar bra på komando i tömkörningen.
När du börjar rygga med vagn så gör det bara där vagnen rullar lätt och gärna när hästen står i uppförsbacke så vagnen rullar utan att hästen behöver trycka den bakåt. Har du ingen lämplig backe så ha en medhjälpare som drar vagnen bakåt.
Man måste vara ihärdig och rätt tuff för att få ovilliga hästar till att rygga.
Så ge inte upp! Jag har haft hästar som har lagt sig istället för att behöva gå bakåt. (min förra tävlingshäst)
Lycka till och träna på!
/M

Enligt den tidigare tråden kan Bonny inte backa sin hästen alls! Inte alls!! Inte ens ett enda steg under några omständigheter!!!

Tyvärr visar Bonny upp en attityd som gör det föga intressant att ens försöka hjälpa till, varför jag instämmer med Åkes (tror jag det var) slutkläm i den förra tråden.

LIA

aha det kanske inte är hästen det är fel på;)

vadå dålig attityd? jag säger bara som jag tycker, jag vill inte skjuta hästen först o sen dra in henne, då blir hon för tung.(jag e inte så stark som vissa tror) //bonny

vadå dålig attityd? jag säger bara som jag tycker, jag vill inte skjuta hästen först o sen dra in henne, då blir hon för tung.(jag e inte så stark som vissa tror) //bonny

jag tränar så att jag tar tag i själva bettringarna med fingrarna, ger ett tryck där samtidigt som jag trycker med armbågen på bogen, då backar de flesta. Sedan när man tränat det några gånger kan man sluta med armbågen och träna, sedan också uppsuttet/bakom vagnen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har ni testat Voxra? Jag ska prova den medicinen mot depression och ADHD, men jag hittar inte mycket om folks erfarenheter på nätet...
Svar
13
· Visningar
525
Senast: Krystalline
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Krålus
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar