Nu ger jag upp, hur hade ni gjort i denna situationen?

ylvalill

Trådstartare
Lite bakgrund för er som missat mina tidigare trådar:
För drygt 5 veckor sedan skadade min pålle sitt ena framben, diagnosen han fick var en rejäl skada på djupa böjsenans förstärkningsband samt mindre skador på bägge böjsenorna. Han ordinerades boxvila och skrittpromenader och sedan skall han tillbaka till kliniken för kontroll om två veckor. Konvalecensen beräknas ta minst ett halvår så det är INTE så att han förväntas vara bra vid återbesöket, vi skall bara kontrollera hur läkningen verkar gå.

Nu till problemet:
Det fungerade INTE att ha hästen på boxvila. Han stod inne i drygt 3 veckor innan vi gav upp det, då hade han blivit så hysterisk att det var rent farligt att hantera honom (han sprang rakt över mig en gång och med stallägaren gjorde han det två gånger) han hade dessutom börjat mer eller mindre matvägra (är ett matvrak i vanliga fall). Det vi testade då var att ge honom lugnande och sen släppa ut honom i en liten sjukhage (med gräs och fri tillgång på hö) under dagarna. Detta fungerade bra ett par dagar men sen hoppade han helt enkelt över staketet (har han ALDRIG försökt tidigare trots långa perioder i sjukhagar). :eek: Vi försökte då bygga staketet högre och tätare, stängde av de andra hästarnas hage så att de skulle hålla sig nära honom osv och det verkade funka bra ett par dagar till. Igår sprang han dock rakt i genom staketet. :crazy:

Vet inte vad jag skall göra nu. Det enda alternativet som jag kan komma på är att släppa honom på bete med bästa kompisen, ge honom lugnande och hoppas på det bästa. :crazy: Vet att risken att han förvärrar skadan är ganska stor men risken att han förvärrar skadan (eller drar på sig nya skador) genom att hoppa över/springa genom staket och vara allmänt hysterisk känns också ganska stor. Alternativet boxvila har vi gett upp helt för vi har insett att det kommer att sluta med att han antingen skadar sig själv eller någon av oss som hanterar honom allvarligt (han har redan gett mig en lätt hjärnskakning och stallägaren en stukad handled).

Den här hästen betyder enormt mycket för mig så jag vill ju absolut att han skall bli bra igen men jag vet faktiskt inte hur jag skall klara den här situationen. Jag kan också tillägga att även om senskadan läker helt så är det inte säkert att han kan bli mer än promenadhäst eller möjligtvis dressyrhäst eftersom han redan har pålagringar i sina framkotor. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta men kanske är det bättre att han får vara lycklig än att senan läker helt optimalt, om det bara handlar om att han får begränsad hållbarhet i sin sena så kanske det inte är så viktigt, bara han inte har ont av det... :confused:

Hur skulle ni ha gjort i min situation? Skulle ni chansat på att släppa honom på bete eller har ni några andra idéer?

klägga honom :confused: Vad menar du?

Kraftfoder har han inte fått något sen han skadade sig, men det gör ingen större skillnad på honom tyvärr.

klägg = lugnande som du kan få utskrivet hos veterinär. det kallas bara klägg.. kommer inte ihåg vad det riktiga namnet är just nu.

Jag skulle nog ha prata med veterinären som tog hand om honom på kliniken. han kanske har nnågra tips.

Men alltså, kan han röra sig lite så kanske du kan gå korta promenader med honom på grusvägar (hårt underlag för senans skull), så han får röra sig liite, men utan ryttare. Och därefter sätta honom i liten rasthage med mycket att tugga på. Du kan ju fråga veterinären om vad h*n tycker?

När min pålle hade problem med gaffelbandet så skulle han gå i sjukhage. Det fungerade inte o han var lungare när han gick med de andra på betet. Det blev inga stopp-stanna-vänd reaktioner såsom i den lilla hagen. Har din pålle stödbandage så går det säkert bra. Min hade zinkabandage första tiden efter skadan. ( zink läker )

:bump:

Jag lider verkligen med dig. Varit där själv och vet hur det känns.

För mig så löste det sig med att ge lugnande under en rätt lång tid.

Det enda alternativet som jag kan komma på är att släppa honom på bete med bästa kompisen, ge honom lugnande och hoppas på det bästa. Vet att risken att han förvärrar skadan är ganska stor men risken att han förvärrar skadan (eller drar på sig nya skador) genom att hoppa över/springa genom staket och vara allmänt hysterisk känns också ganska stor.

Jag håller med dig i ditt resonemang. Men jag vet inte om jag skulle våga att chansa. Hellre i sånna fall kanske släppa ensam i en hagen. Har du frågat vet vad h*n tycker?

Tack för era svar allihopa!

Pleggat honom är det jag har gjort hittills, bara att det inte finns plegicil att ge längre (bara som injektion) så han har fått ett preparat som heter Vetranquil utskrivet av veterinären i stället (det skall fungera på samma sätt).

Korta skrittpromenader får han gå 2 ggr per dag och det har jag gjort med honom ända sen han blev skadad. Dock är det inte på långa vägar tillräckligt för att han skall bli nöjd, snarare tvärtom, han får bara smak på att röra sig och vill mera, mera...

Rasthage med mycket att äta är i stort sett samma sak som beteshagen. Saken är ju den att i en rasthage kan han springa precis lika mycket som han kan i en beteshage så det blir ju inte direkt nån skillnad. Och att ha honom ensam istället för med kompisen tror jag inte heller är ett alternativ för då springer han bara omkring och ropar på kompisen och kompisen springer omkring i sin hage och ropar tillbaka. De andra hästarna bryr sig ingen av dem om... :smirk:

Usch vad besvärligt det är med skadade hästar som inte har vett på att ta det lugnt... :crazy:

Usch, vilket dilemma. :(

Mitt lilla sto var svårt skadat som unghäst (nyinriden och inte helt enkel att hantera) och då rekommenderade också veterinären boxvila. Det var ett :devil: om man säger så.
Jag gick ut och promenerade 2 ggr/dag, utan plegg, men med kedja över nosen och spö med för min säkerhet. Hon var helt enkelt inte kontaktbar.

Vi gick över till liten rasthage bredvid de andra hästarna, precis som du skriver. Hon hoppade tack och lov inte över, men hon gjorde rivstarter ifrån stillastående (det var ju bara en liten "sjukruta") och allehanda krumsprång. Jag ansåg att det var mer skadligt än att röra sig i en stor hage...så till slut fick hon gå ut i stor hage istället och det gick! Hon var lugnare, strosade istället för att rusa runt. Tror du att din häst kan ta det lugnt i en stor hage så skulle det kanske vara ett alternativ. Nu är det ju bete också och större chans att han kan står med nosen i backen istället för att fara runt och få tokfnatt.
Tar hästen halvt ihjäl dig och sig själv, så kommer ju ändå inte skadan att läka om han står på boxvila/i liten sjukhage. Det är ett svårt val...jag vet! :crazy:

Läste om din mysiga pålla :love: och hennes skada på din hemsida, du om någon borde veta hur jag känner mig just nu... :crazy:

Jag är inte alls säker på att min pålle inte får tokfnattryck om jag släpper honom på bete nu, men jag vet inte vad jag har för alternativ. Jag kommer ju att ge honom rejält med lugnande (iaf den första tiden, vet har sagt att det inte är några problem att ge lugnande i så mycket som 3 månader i sträck) men det är inte heller nån garanti för att han håller sig stilla. Han fick ju lugnande även då han hoppade över staketet... :crazy: Jag vet iaf att han kommer att spendera minst 98% av tiden på betet med att äta, det är dock de där sist 2% jag är orolig för...

jag tror inte bete är någon bra idé. PÅ betet har man inte koll på hästen hela dugnet, de springer mer än man tror. och även om de kanske är lugnare än i rasthage så förflyttar sig häsarna hela tiden på betet. En senskada mår bäst av lugn och ro i en box.
Har ni ingen sjukhage?
En sjukhage skall inte vara mycket större än en vanlig box fast den är utomhus. Dela av rasthagen så den blir mindre.
Och ha tålamod!!!!!

Som jag redan har skrivit så har han gått i sjukhage (samma storlek som boxen) ett tag nu och det har slutat med att han har hoppat över staketet en gång och sprungit igenom det en gång. Det handlar inte riktigt om att ha tålamod utan om att hitta en lösning som innebär att hästen inte skadar sig värre än vad han redan är. (Hoppa över staket är INTE bra för senskador och springa igenom staket är inte bra för någon häst, skadad eller inte :()

Gällande att hästarna hela tiden rör sig under betet så är detta enligt min veternär bara bra eftersom en sena som under läkningen får kontinuerlig (men begränsad!) belastning blir mycket starkare än en sena som inte belastas under läkningen (vet vill helst att han promeneras 5-6 ggr per dag men det har jag ingen möjlighet att göra utan det har fått bli 2 ggr/dag). Att han skrittar omkring och betar är alltså enbart positivt för läkningen dock kan det vara direkt skadligt om han gör hastiga rörelser eller springer en massa, det är det som är risken med att släppa honom.

Har du möjlighet att höja stängslet i sjukhagen så att din häst inte kan hoppa över?

Kanske kan ge honom någonting att leka med i boxen så att han inte är så uttråkad.

Tror inte att det är någon bra idé att släppa honom på bete. De flesta hästar rör sig ganska mycket på betet, dels när de går och betar men även i lekar.

Vi höjde staketet till sjukhagen rejält efter att han hoppat över men det resulterade ju bara i att han sprang rakt igenom det istället :crazy:

Boxen finns ingen möjlighet att ha honom i, han blir hysterisk av att stå inne och går inte att hantera (det går inte ens att gå in och ge honom mat eftersom han försöker kasta sig ut så snart man tar i dörren). Tror inte att leksaker skulle hjälpa mot det för han har aldrig tidigare brytt sig om leksaker. Har gett honom fri tillgång på hö, gnagpinnar, plockat gräs till honom osv så det är inte så att han har saknat sysselsättning, han blir bara tokig av att stå inspärrad helt enkelt.

Om du skaffar flyttbara stolpar så kan du kanske göra som någon annan här på Buke gjort tidigare: en labyrint med korta sträckor så att hästen inte kan få upp farten.
När min häst var svårt skadad i frambenet och sydd, så försökte jag ha henne på boxvila i utebox. Efter några dagar matvägrde hon och vävde som en galning -och belastade såklart det sydda frambenet jättehårt -mycket hårdare än hon skulle gjort i hagen- i och med det. Dagen efter sprang hon rakt igenom staketet, och då lät jag faktiskt henne gå kvar med sin kompis, för jag ville ju inte få fler skador på hästen... Och hon tog det faktiskt riktigt lugnt när hon bara fick vara med kompisen. Hade jag kommit på iden med labyrinten så hade jag provat det som en övergångsgrej, för att förhindra att hon fick glädjefnatt när hon blev släppt, men hon hade ju redan avreagerat sig på staketet, förstås :crazy:
Jag tror att i ditt läge hade jag försökt ha hästen på bete med endast bästa kompisen och begränsat rörelsemöjligheterna i början, och tagit in på natten. Jag hade lagt ett riktigt tajt stödbandage, och hållt tummarna.
Lycka till, och berätta hur det går!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka