Nu en frågetråd om Dansk-Svensk Gårdshund!

giowanna

Trådstartare
Hej!

Efter att jag varit helt säker på att det är en släthårig kromfohrländer jag vill ha, snubblade jag över dsg...:o;)

Jag och min man är båda 30 år, barnen är 4 och 6 år gamla.
Hunden kommer vara med mig på jobbet om dagarna.

Tidigare hade vi en dvärgpinscher, som tyvärr fick somna in alldeles för tidigt. RIP Arne

Jag gillar agility, vardagslydnad, äventyr av olika slag.
Hunden ska kunna slappna av även när vi inte är hemma, men samtidigt inte tveka att va med när det händer saker. Promenad i stan, åka båt, bada vid stranden osv.

Pälsen ska va slät, inte kräva nån speciell skötsel.

Inte för mycket jakt.

Då borde väl en DSG kunna passa in?! Jag förstår ju att det finns olika sorter även inom rasen, men med er hjälp, studiebesök och koll av föräldrar till kull och avkommor, borde man ju kunna kolla upp ganska bra?

Vad är era erfarenheter? Har ni tips på bra kennlar, eller kennlar man bör undvika?

Tack på förhand!:)

Sv: Nu en frågetråd om Dansk-Svensk Gårdshund!

Kul att du hittade en passande ras :) Jag tycker DSG stämmer väldigt väl på din beskrivning.

DSG passar bra in på din beskrivning tycker jag.

Men ett litet rastips till, känner att Parson Russell passar väldigt bra in en oxå.
Har själv en liten goding, så jag är väl lite partisk.;)
Parson har ju lite längre ben, är högställd än vad DSG. Tänkte eftersom du va inne på Kromfohrländer som är lite större än DSG.:)

Hej!

Efter att jag varit helt säker på att det är en släthårig kromfohrländer jag vill ha, snubblade jag över dsg...:o;)

Jag och min man är båda 30 år, barnen är 4 och 6 år gamla.
Hunden kommer vara med mig på jobbet om dagarna.

Tidigare hade vi en dvärgpinscher, som tyvärr fick somna in alldeles för tidigt. RIP Arne

Jag gillar agility, vardagslydnad, äventyr av olika slag.
Hunden ska kunna slappna av även när vi inte är hemma, men samtidigt inte tveka att va med när det händer saker. Promenad i stan, åka båt, bada vid stranden osv.

Pälsen ska va slät, inte kräva nån speciell skötsel.

Inte för mycket jakt.

Då borde väl en DSG kunna passa in?! Jag förstår ju att det finns olika sorter även inom rasen, men med er hjälp, studiebesök och koll av föräldrar till kull och avkommor, borde man ju kunna kolla upp ganska bra?

Vad är era erfarenheter? Har ni tips på bra kennlar, eller kennlar man bör undvika?

Tack på förhand!:)

Jag har en 8 årig dsg , och han är verkligen pigg på att vara med överallt...dagmatte är min pensionerade mamma som även passar syrrans barn, där finns katter , inga problem med nåt.
Dock vill dom inte vara ensamma för länge , dom är ganska generellt tighta till sina människor.
Min är lös alltid, vi bor i tätbebyggt område, han går lös på gångbanorna, i skogen , i stan , ja överallt ....dock har han näsa och om du inte har kollen så kan han sticka på vilt...inte på katter, andra människor eller hundar.
Jag kan varmt rekommendera rasen, alltid pigga o glada o med på allt...sen TROR jag också att de flesta dansksvenska föredrar att ligga under täcket på nätterna ;)
finns en dsg sida på fejjan också

min kennel jag köpte från är en gammal bra kunnig människa, annars tar du bara kontakt med rasansvarig och så kan hon tala om vilka kennlar som kan rekommenderas och vilka som har valpisar på G

Jag tror en gårdshund skulle kunna passa er bra :) Som jag skrivit innan så tycker jag man ska köpa en gårdshund från en SKK-registrerad kennel. Ta kontakt med rasklubbens valpförmedlare.

Min gårdshund har inga problem att koppla av, men då har jag också lagt ner mycket tid och energi på passivitetsträning, det är jätteviktigt med en gårdshund!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 833
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 518
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 790
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka