Nu byter jag färg på min pålle snart...

T

Tavro

Hade gått och väntat att fyra tröskor, två balpressar, och alla traktorer med vagnar skulle ge upp för dagen ,det är inte så roligt att rida när dom är överallt, fast han är ej rädd. JA NÄR jag äntligen tycker att lugnet lägrat sig och jag går ut för att hämta in honnom är han full i MYGG,jävla djur. Dom andra två har kanske ca 10-15 mygg var men han har bara i ansiktet ett 30 tal + alla på övriga kroppen, även om han inte blir hysterisk så blir jag det.Är det någon annan som märkt samma sak med isabellfärgade hästar. Dom andra är fux och rödblack som förövrigt är samma ras så den teorin håller inte att de ska ha med att göra.:angel:
 
Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...

Min polle har också 1000000 mygg på sig och hela han brukar va helt sönderbiten när man tar in honom:cry: Han e mörkbrun min andra häst har inga bett alls och hon e vit :crazy: :p har nån brun smörja som funkar jättebra + spray inte många myggor pån längre:) :)
 
Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...

Fuxquatern är alltid full av mygg, och annat flygfan.. =/
Och med hans tunna päls blir han ju helt sönderbiten..
 
Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...

Min ljusa fux är också helt sönderbiten jämt och har femtielva tusen småkryp på sig, trots att han är sprayad och smörjd med alla möjliga medel som går att köpa för pengar. Tilläggas kan också göra att de andra hästarna verkar klara sig skitbra, och de är alla mörkbruna.:crazy:

Flummar kanske iväg lite här men kan det inte vara med hästar som med människor? vissa människor får alltid massvis av myggbett, andra får det aldrig... det ska tydligen ha att göra med lukter och blod... man ska juh inte jämföra djuren och människan men det kanske kan vara något liknande iallafall? :idea: lr så är jag helt ute o cyklar, haha:p
 
Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...

Jag för min del har märkt att de hästar som är skimlar har mycket mer fästingar än de andra i hagen.:(

Jag får plocka flera i veckan på skimlarna men de andra som är bruna och fuxar har bara ett par per säsong..
 
Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...

Jag har en flugskimmel som är nästan helt vit, en Knabstruper (klassiskt vit med prickar) och en brun häst.

Knabstrupern och den vita är inte speciellt irrriterade på odjuren alls, men den bruna har ett litet helsike!!

Dom andra hästarna i stallet har haft flugtäcken i många år och jag har väl tyckt lite grann att dom varit lite jolliga men jag har helt enkelt inte insett hur det kan vara. Och hur det faktiskt är för dom flesta, inser jag ju nu.

Den bruna ponnyn köpte vi 1 juli i år. Då hade vi inget flugtäcke åt honom. När han togs in efter knappt ett dygn på betet var det ingen vacker syn. Han var totalt bulig över hela kroppen och stressad.

Jag släppte inte ut honom igen innan jag fått tag i ett flugtäcke. Som tur var hade en tjej i grannstallet två st som hon inte använde och ett av dom passade. Nu är han iofs extremt känslig, fruktansvärt tunnpälsad och allt det där, men jag inser ju också att mina båda andra är nog extremt okänsliga... Min knabstruper kan stå i jordens svärm utan att bli speciellt biten eller stressad alls.

När det gäller henne har jag förresten en intressant teori... ;)
Jag läste en gång i Hästfocus, tror jag det var, att zebror tex inte blir angripna alls som övriga hästdjur och dom trodde att det berodde på ränderna!! Ränderna gör att insekterna får svårt att urskilja en landningsplats! Min teori är att det kanske beror på prickarna att min Knabstruper inte blir så biten, dom har helt enkelt svårt att landa på henne för det är en massa prickar i vägen!! :D

Ja, vad vet jag... Men en kul teori är det iaf!! :)
 
Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...

var GLAD att din inte är vit:crazy:;) att få plocka en 20 fästingar per dag är INTE omöjligt och inte heller särskilt ovanligt:crazy: :mad: blurk... dessutom verkar det som om snegångarna också dras till det vita *spysmiely*
sen har jag även märkt att består flocken utav en jättemörk, en vit och resten nånstans mittemellan så dras flugh*lvetena i första hand till den riktigt mörka och i andra hand till den vita...
visserligen är min ganska förskonad från myggeländet.. fast där tror jag litegrann på som lilla_maaliiin säger; att det är som med människor, exempelvis älskar myggen mig, men fästingar har jag haft 2 st under hela mitt liv, trots att man då ändå levt så gott som hela livet med hästar och andra djur
 
Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...

vår vita är lindrigt drabbad medans den mörkbruna har ett helvete sommartid....
 
Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...

vad för sörja????:confused: tips kanske???:angel:
 
Sv: Nu byter jag färg på min pålle snart...

lilla_maaliiin skrev:
Min ljusa fux är också helt sönderbiten jämt och har femtielva tusen småkryp på sig, trots att han är sprayad och smörjd med alla möjliga medel som går att köpa för pengar. Tilläggas kan också göra att de andra hästarna verkar klara sig skitbra, och de är alla mörkbruna.:crazy:

Flummar kanske iväg lite här men kan det inte vara med hästar som med människor? vissa människor får alltid massvis av myggbett, andra får det aldrig... det ska tydligen ha att göra med lukter och blod... man ska juh inte jämföra djuren och människan men det kanske kan vara något liknande iallafall? :idea: lr så är jag helt ute o cyklar, haha:p


Tror som du att de har med blodet och dofterna att göra för alla insekter, men också fästingar. Vissa får det, andra inte - både bland djur och människor. Så tror jag. /Fanny.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp