Nu börjas det...

M

Minime

Så var det roliga slut. Innan har vi bara kunnat släppa ut Charlie på balkongen utan att behöva bekymra oss mer över det, men så i fredags, kl 23 ungefär, så slår det mej att "vars är katta!?" :o Skickar iväg sambon på kattjakt o han hittar honom inte inne...o inte på balkongen heller! :eek: Såg framför mej hur kattstackaren har hoppat upp på räcket o försent insett hur smalt det är o sedan störtat tre våningar ned till marken! Ut på balkongen o börjar ropa, o då hör jag honom! På grannens balkong... Då har han alltså klarat hoppet upp på räcket, traskat över till henne (naturligtvis är hon inte hemma) o sedan glömt hur han kom dit... slutade med att han, efter mkt lock med mat o gotta, klämde igenom huvudet under "väggen" mellan balkongerna, o sedan fick jag hjälpa till o dra resten av kroppen under. :D
Kom sedan fram att han nog smitit ut när sambon va ute o rökte sista gång...ca kl 19:00 :crazy: Ska skriva en lapp på balkongdörren tror jag, "Är katten inne!?" :D

O nu törs jag ju inte låta honom vara ute några längre stunder utan uppsikt... tänk om han hoppa igen!? Finns de nå sätt att förhindra att han gör samma sak igen!? :banana:

Sv: Nu börjas det...

Hönsnät är nog enda vettiga lösningen tyvärr.
Ett fall från tredje våningen kan lätt bryta ett ben.

Kat skrev:
Hönsnät är nog enda vettiga lösningen tyvärr.
Ett fall från tredje våningen kan lätt bryta ett ben.

Mm...synd de, vill ju ha en balkong o inte en hönsbur ;) Fast jag antar att man får offra sån lyx för kissen :D

Minime skrev:
Mm...synd de, vill ju ha en balkong o inte en hönsbur ;) Fast jag antar att man får offra sån lyx för kissen :D
Så kände jag förr, men nu har jag insett hur fruktat SKÖNT det är med nät. Fåglar kommer inte in på balkongen, inte skatorna iaf. Småfåglarna är dock inne o skiter på balkongen ändå:mad: Man kan ha balkongdörren öppen dag som natt, utan att behöva bekymra sig för kattan. Hon ligger gärna där på sommarnätterna, då det är svalare än inne.

Prosit skrev:
Så kände jag förr, men nu har jag insett hur fruktat SKÖNT det är med nät. Fåglar kommer inte in på balkongen, inte skatorna iaf. Småfåglarna är dock inne o skiter på balkongen ändå:mad: Man kan ha balkongdörren öppen dag som natt, utan att behöva bekymra sig för kattan. Hon ligger gärna där på sommarnätterna, då det är svalare än inne.

Jasså? Jah, när du lägger upp de på det viset lät det ju inte illa :D Men... hur får man fast det då? Bygga en träram eller? Tejp kanske? :bump:

Jag gjorde så här, eftersom jag hade lite begränsat med pengar. Jag åkte ut till stugan där grannen har energiskog. Frågade om jag fick snatta några slanor av dem, och det var ju inga problems. De är nämligen väldigt raka och fina. Sen åkte jag till Ö&B o handlade kycklingnät, för 49 spänn rullen, tre rullar totalt, man får mäta hur mycket som behövs.
Väl hemma så kapade jag slanorna i lämplig längd. Från golv till tak, plus 30 cm. Sen petade jag in toppen på slanorna i de ihåliga "rören" på räcket ovanför, och fäste i mitt eget räcke med buntband av den grövre, solbeständiga modellen.

När alla slanorna var fästa på plats, så satte jag fast nätet i slanorna, med buntband även här.
Har lite bilder, vet inte om det syns så bra hur jag gjort....

http://vasteras2.ath.cx/pyret/bild/balkong5.jpg

http://vasteras2.ath.cx/pyret/bild/balkong.jpg

http://vasteras2.ath.cx/pyret/bild/balkong2.jpg

http://vasteras2.ath.cx/pyret/bild/balkong3.jpg

O så här fint blev det med lite blomster som prydde.... hade luktärt som klättrade på nätet och senare på säsongen kom solrosorna upp längs nätet! :)

O jag fick faktiskt upp allt helt själv:banana: Trots att jag är kort i rocken;)

http://vasteras2.ath.cx/pyret/bild/balkong4.jpg

oj vad fint det blev... :love:
vi sks kolla på en lägenhet nesta vecka eller veckan där på och den har två balkonger.. tänkte man kunde ha nät på den ena.. så katterna få gå ut..

Vad fint du har gjort och snyggt med luktärter i det hela
Det tråkiga är att jag inte kan näta in min uteplats då det är en altan och inte balkong så det blir koppel för kissarna på gräsmattan istället

Fast det kan faktiskt bli ganska fint med hönsnät! Ta lite klätterväxter som får klättra fritt o.s.v. vi hade det på vår ena balkong för att katten skulle kunna vara ute som hon ville och det funkade prima, alla som såg det tyckte att det var fint t.o.m.!

Jättekul historia:mad:

Har man djur tar man ansvar för det. T ex släpper man inte ut katten utan nät på tredje våningen - och skrattar åt det.:mad:

Man kan ju glasa in balkongen också, om man inte vill ha nät. Och glöm inte att näta ifall det finns en springa nere mellan golvet och räcket (beror på hur räcket ser ut såklart).

mandalaki skrev:
Jättekul historia:mad:

Har man djur tar man ansvar för det. T ex släpper man inte ut katten utan nät på tredje våningen - och skrattar åt det.:mad:

Han har kunnat varit utan nät i 7 månader innan... givetvis var jag med han dom första gångerna o han visade inte nåt intresse på att vilja hoppa så sen har han kunnat vara där själv. NU efteråt får han absolut inte vara där ute nå mera! O det är nu i efterhand som jag tycker att man faktiskt kan iaf fnissa åt det, JUST DÅ var det inte skoj alls... tyckte jag skrev att jag blev rädd just för att han skulle ha ramlat ner?

Snyggt! Gillar den "naturliga looken" med störarna! Bara ut i skogen o leta fram några passande nu då!

Jovisst. Men det är helt vansinnigt att släppa ut en katt på balkongen och räkna med att han inte ska ramla ner för det brukar han inte. Det räcker att det flyger förbi en fjäril eller fågel så är det kört. Eller KAN VARA kört. Men man chansar inte med sin katt och räknar med att just han är den som inte kommer att slå sig. Eller försvinna och bli förvildad.

När man har djur, liksom barn, gäller det att vara förutseende. Man ska inte vänta tills det händer en olycka, man ska förebygga innan det händer.

Så fint du har gjort! :)
Hoppas att det går bra att jag stjäl din idé, jag tror att den ska kunna gå att använda även på vårt hopplösa balkongräcke!

Jag bor på tredje våningen och skulle aldrig låta mina katter vara ute själva inte ens om jag är med!
Oansvarigt måste jag tyvär säga.
Det finns hönsnät och andra nät att sätta upp!
Jag har hönsnät nu men vågar inte lämna mina katter utan uppsickt för det.

Sastra skrev:
Så fint du har gjort! :)
Hoppas att det går bra att jag stjäl din idé, jag tror att den ska kunna gå att använda även på vårt hopplösa balkongräcke!
Tack! Snatta på du :D

Utan att låta spydig eller allmänt otrevlig på något sätt vill jag säga att nu när läget är som det är, att det inte är någon skada skedd, Charlie mår bra med har tillsvidare balkongförbud till situationen är åtgärdad så vill jag inte fortsätta den diskutionen längre ang vare sej jag är en oansvarig kattägare eller inte...och riskera att göra mej ovän med folk eller framstå som en idiot... ser det som att gjort är gjort, och jag, eller VI, hade ju tur att det inte blev något allvarligt och vi är på jakt efter en lösning nu, var ju trots allt därför jag skrev här...

Liknande trådar

Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 642
Senast: vallhund
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Övr. Katt Min vän tog en 4-årig honkatt från ett katthem i julas. Hon blev bortlämnad av sina förra ägare för att hon började kissa inomhus i...
Svar
4
· Visningar
1 338
Senast: Whirlie
·
Övr. Katt Jag, sambon och våra två katter har flyttat från våran stora gård till en lägenhet.. Det går jätte bra att ha katterna inne, dom trivs...
Svar
16
· Visningar
8 456
Senast: Nina_kanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama