Nu börjar korken lossna !!

Spirit

Trådstartare
Jag har en travare som satte om så mycket muskler i sommras så han faktiskt tappade galoppen. Det blev ojämn, fruktansvärt vinglig och han travade fram och hoppade jämnfota bak och lade all sin vikt på bettet, kändes som om jag släppte det minsta på tygeln så hade vi fallit framstupa. :o

Nu när jag satte igång han igen efter 8 veckors semester så är han en helt annan häst, arbetsglad, lyssnar, tycker det är kul. Står och väntar vid grinden så fort jag visar mig utanför huset.

Nu går galoppfattningarna går som en dans !!! Han gör fina runda fattningar som han aldrig har gjort någonting annat. :D
Men han faller ur om man rider för många steg, 5-6 riktiga steg är vad han orkar för tillfället.

Felet jag har gjort är att jag har bara arbetat han i endast skritt och trav i nästan 8-9 veckor, så när jag ville börja jobba smått med galoppen så var den borta... :o

Förra kursen jag var på, när jag tog upp det med min AR tränare så fick jag reda på att:
Trots man vill förbättra och skola sin häst i en gångart i taget så måste man ändå rida dom andra, behöver inte vara i utbildningssyfte utan man kan ta ett varv på fältet eller i skogen. Bara man anväder dom andra

Så man kan säga att korken börjar lossna för oss :idea:

Sv: Nu börjar korken lossna !!

Jag har erfarenheten att träna just en gångart i taget på min häst och vips när jag provade galopp x-månader senare så hade den förbättrats automatiskt. Beror väl på att träningen innan har byggt muskler som gjorde att han orkade galoppera bättre.
mvh T

Tez1 skrev:
Jag har erfarenheten att träna just en gångart i taget på min häst och vips när jag provade galopp x-månader senare så hade den förbättrats automatiskt. Beror väl på att träningen innan har byggt muskler som gjorde att han orkade galoppera bättre.
mvh T

Samma här. Det var ingen som helst idé att försöka galoppera på ridbanan innan hästen var redo för det. Men jag har ändå galopperat ute på rakt spår emellanåt.

Immer

Det har inte funkat att galopperat rakt fram ute iheller.
Ridbanan är ännu för liten för att han skall orka.
Har lagt ut 4 kabeltrummor mitt i hagen som markerar en "paddock" där kan man ta ut svängarna på ett annat vis och ge han mer plats.
Förhoppningsvis ska vi kunna flytta in på ridbanan igen och jobba vidare med galoppen.
Men det går framåt :D

Låt det ta sin tid och jobba dej uppåt genom gångarterna. :D
Visst är det trist att sitta och skritta i evigheter, men när man sen börjar trava förstår man att det var värt tristessen. Samma sak gäller när man tar steget från trav till galopp.

Själv har jag nyligen börjat med galoppfattningar (efter att ha ägt hästen i 4 år och ridit akademiskt i 1,5 år :o ). Men nu verkar det fungera.

Immer

Jag har inte galopperat alls sen maj.

Men det går på rätt håll nu, jobbar med skolorna i skritt och börjat kräva mer i traven. Men vill börja galoppfattningarna som omväxling. Bli lite fart & fläkt i arbetet så han inte tröttnar.

Men det är inte lätt att hålla sig för skratt när hästen studsar fram som en full kanin....

Spirit skrev:
Förra kursen jag var på, när jag tog upp det med min AR tränare så fick jag reda på att:
Trots man vill förbättra och skola sin häst i en gångart i taget så måste man ändå rida dom andra, behöver inte vara i utbildningssyfte utan man kan ta ett varv på fältet eller i skogen. Bara man anväder dom andra

Så man kan säga att korken börjar lossna för oss :idea:

Betyder det att det räcker att smacka igång hästen till galopp i hagen? Då använder man ju gångarten. :angel:
Jag VILL inte galoppera innan hästen garanterat orkar för jag vill inte riskera att bli avbockad av en häst som känner sej pressad. Men tappa galoppen kommer travarn inte göra för den väljer han i hagen.
Elelr? ;)

I hagen så byter han galopp och fräser runt så grästussarna flyger när lusten faller på. Brukar även sätta fart på ponnyn oxå när suget riktigt tar över.

Men jag har upptäckt att jag spänner ballmusklerna & underlivet i galoppen och förmodligen så hindrar jag han så han inte orkar hålla galoppen utan han stannar helt enkelt. *fundersam*

Låter konstigt och undrar då var "ballmusklerna" sitter. Är du kille så kanske jag kan gissa :smirk:
/T

Rumpmusklerna då ;) musklerna i skinkorna... ;)

Sist jag tittade så var jag av kvinnligt kön så sådana "ballar" har jag inte :D

Det där är skillnad på från häst till häst. Vissa hästar behöver arbetas mera i galopp istället för i trav och när galoppen blivit starkare har man fått en bättre trav. Andra hästar är tvärtom.- man behöver jobba dem i traven och stärka den innan de orkar med galoppen. Det är fråga om att vara lyhört för sin häst och lägga upp träningen på ett sätt som passar just den hästen och dess rörelser, exteriör och temperament.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur