nu börjar det dra ihop sig...

cusan

Trådstartare
Jag köpte ju en 2åring efter giant chill för några månader sedan...nu har vi tömkört och tömkört och tömkört...och vi börjar snegla mot vagnen...
I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag är ryttare mer än kusk och jag har såklart funderat över att lämna bort honom på inkörning, men han var inte så mycket hanterad när jag fick honom så han har lärt sig allt från att lyfta hovarna till att stå ensam och gå i sele nu med mig ...och jag känner i hela hjärtat att jag inte vill lämna bort honom! Han är ganska kaxig och orädd men inte elak på något sätt och jag vill gärna att han skall ha kvar lite självförtroende så jag kör den mjuk mjuka stilen :smirk: och vi har inte bråttom.

nu till mina frågor:
skall jag ha qh första gången för vagnen?
skygglappar?( han vill gärna se vad som kommer på honom)
skall vi vara på en äng, hage eller kanske ridhus första gången?
vilket bett rekommenderar ni vid detta tillfälle? Jag vill gärna ha ett som svarar lite om han skulle dra iväg...nu har vi ett tredelat apple mouth vilket funkar bra, skall jag ha ett lite skarpare när vi börjar med vagnen som en säkerhetsåtgärd?
alla tips och råd är välkomna, och jag vill gärna att denna fråga ligger kvar på travsidan eftersom det är deras synpunkter jag vill ha!

Sv: nu börjar det dra ihop sig...

Vi brukar "dra fötterna" i gruset så det sprätter och låter lite bakom när vi tömkör,så de vänjer sig vid det,om du förstår.
Tömkörningen brukar ta ung. 3 veckor.
Då skall hästen vara styrbar och villig åt alla håll,och även kunna trava på en volt.Utan medhjälpare.
Vi har inte använt qh,då vi varit mest rädd om denna....
Vi har för det mesta använt skygglappar,men då även under tömkörningen,jag tycker de blir lite mindre "vingliga" i körningen då.
Men det beror helt på,är han m.k.t stadig,så kan han väl vara utan.
Vi brukar oxå ha bomull i öronen,det är ju lite bra att de vänjer sig med olika detaljer,och vi har varit m.k.t. noga med att inte det ska hända något.
Vi har ju hållit till på bana,där de redan varit vana att vara.Är de vana att vara i ridhus kanske det är bra oxå,har aldrig prövat.

Om han trivs bra med bettet du har så är det väl bara att fortsätta med det,låter ju mjukt och trevligt.
Däremot första gången,har vi alltid slagjord och så en medhjälpare vid var sida och en kusk,skulle råda dig ta hjälp från någon erfaren sådan.

Lycka till!!

ja, bomull skall jag nog börja trycka i jag med , börjar i dag!
när du menar bana...är det någon slags inhängnad historia eller en travbana av något slag?
tack för tipsen!

cusan skrev:
Jag köpte ju en 2åring efter giant chill för några månader sedan...nu har vi tömkört och tömkört och tömkört...och vi börjar snegla mot vagnen...
I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag är ryttare mer än kusk och jag har såklart funderat över att lämna bort honom på inkörning, men han var inte så mycket hanterad när jag fick honom så han har lärt sig allt från att lyfta hovarna till att stå ensam och gå i sele nu med mig ...och jag känner i hela hjärtat att jag inte vill lämna bort honom! Han är ganska kaxig och orädd men inte elak på något sätt och jag vill gärna att han skall ha kvar lite självförtroende så jag kör den mjuk mjuka stilen :smirk: och vi har inte bråttom.

nu till mina frågor:
vilket bett rekommenderar ni vid detta tillfälle? Jag vill gärna ha ett som svarar lite om han skulle dra iväg...nu har vi ett tredelat apple mouth vilket funkar bra, skall jag ha ett lite skarpare när vi börjar med vagnen som en säkerhetsåtgärd?
alla tips och råd är välkomna, och jag vill gärna att denna fråga ligger kvar på travsidan eftersom det är deras synpunkter jag vill ha!

Att börja på inhängnad mark är att rekomendera, hage/ridhus.

Jag börjar inte med helstängt då jag vill att häster skall se.

Vi brukar testa med vanligt travbett, tuggas det för mycket blir det gummiklätt.. Du ska inte ha något skarp bett!! Var heller 2.3 personer om hästen drar iväg, som håller grinskaft i grimman som sitter under. Du får inte ha bettet som nödbroms!

När du köänner att du har FULL kontroll över hästen, framåt, halt, höger, vänster, och trav.. utan hjälp. DÅ skall du tömmköra EN vecka till, sen är hästen klar för att sättas i vagnen.

Lycka till! :d

jag förstår dina synpunkter angående bettet, men han är som sagt nykastrerad 2-åring och stor och stark så att hänga sig i grimman hjälper nog inte om han bestämmer sig för att dra....och då kan ju mycket värre saker hända än att någon drar i munnen på honom. Men jag fortsätter nog med mitt bett som funkat bra hittills...
angående den där extra veckan så har den nog varit för längesedan...... :crazy: det är jag som drar ut på det hela tiden....

Jag tycker också att ridhus verkar ok, men det är så många som avråder så jag börjar bli osäker.......

Måste bara lägga in att mitt sto har en hingst med Giant Chill!!
Hingsten ska tydligen inte vara så tokig, han har iofs bara kvalat än men det såg bra ut!

Jag föredrar "vanlig" selning eftersom jag tycker det sitter stabilare, blir lätt lite rangligt med qh. Sen är det bra om man har en järn speedcart, en med träskalmar är inte så lyckat om hästen slår. :crazy:

Jag tycker inte man ska använda varken stängda huvudag eller tussar vid inkörning, ju mer de vänjer sig vid tidigt, ju lugnare blir de.

Vi brukar köra på vägen. Se till att ni är 3 stycken, 1 i vagnen och en ledare på var sida med t ex longerlina, för bästa kontroll av hästen.
Hur mycket tömkörd o duktig o lugn hästen än är, så kan den när den får vagn på sig första gången få "frispel" och inte ta styrning av tömmarna, då är det bra med två "ankare". En ledare klarar inte av på ett säkert sätt hjälpa till att kontrollera en "tokig" häst.

Jag tycker inte du ska använda bett som säkerhetsåtgärd, det är det du har de 2 ankarna på sidan till. Att få stopp o kontroll över hästen om den inte lyder tömmarna.

En annan sak som är viktig är käken och slaggjorden!

Är du osäker tycker jag du ska lämna in hästen o få hjälp, ett lite misslyckande vid inkörning kan göra att hästen aldrig går att köra på ett bra sätt :crazy:

Lycka till! :D

en halvbror som verkar lovande...det värmer en lite tömköreskas hjärta!!!

käk och slaggjord samt tre personer är förbeställt.....och jag kör väl på med det gamla vanliga bettet...det är ju dock inget körbett....men funkar ok i det dagliga.

QH , kan jag tänka mig är lite rangligare men tänk om jag måste får bort vagnen!!!!!!!! får träna lite med kniven i helgen tror jag!

fast du har nog rätt angående fast selning.

ponera att vi är i ridhuset och han sköter sig utmärkt....hur många gånger till tror ni att man behöver medhjälpare? hur länge brukar ni gå med? och hur ofta skall jag köra i början....tänkte mig 10 min varannan dag i 2 veckor för att sedan åka på så smått...

cusan skrev:
käk och slaggjord samt tre personer är förbeställt.....och jag kör väl på med det gamla vanliga bettet...det är ju dock inget körbett....men funkar ok i det dagliga.

QH , kan jag tänka mig är lite rangligare men tänk om jag måste får bort vagnen!!!!!!!! får träna lite med kniven i helgen tror jag!

fast du har nog rätt angående fast selning.

ponera att vi är i ridhuset och han sköter sig utmärkt....hur många gånger till tror ni att man behöver medhjälpare? hur länge brukar ni gå med? och hur ofta skall jag köra i början....tänkte mig 10 min varannan dag i 2 veckor för att sedan åka på så smått...
Skulle det vilja sig så illa att du måste få av vagnen så är det väl till att anvnda kniven. Jag brukar alltid sela "lätt" när jag kör in. Alltså inte sätta i hållor, använda säkerhets gjorden osv... så det bara är att knäppa av snabbt om det behövs.

Jag tycker att det kan vara smart att använda ridhuset 1-2 första gångerna, men sen måste ni ut på vägen ;) medhjälpare ska du ha så länge det behövs och det är ju himla olika. Hellre ett par gånger för mycket en än för lite.

Jag tror inte man ska göra för stor affär av det hela....
Vi brukar gå i linor med dem ett par ggr sen när man känner att de tar styrning och kan stanna när man ber om det så sätter vi på vagnen... Under den tiden vi går i linor så brukar man märka hur de är ibehov av tungband, stängt eller öppet, m.m. vi brukar inte ändra något till den dagen vi ska ha vagnen på. Det är en bra idé att klampa på endel bakom dem så de vet att det kan vara något där oxå inte vara för försiktig med att röra tömmarna över baken.
Vi brukar inte trava eller longera våra hästar före de ska i vagn.....
Den dagen vi ska ha dem i vagn så går vi en liten sväng i linor, sen spänner vi på vagnen, går en liten bit före kusken hoppar upp, kör våran väg, där vi även har gått när vi tömmkört, vi måste vända på våran väg, och sen så brukar det gå att den som gått brevid sitter på vagnen hem...
Sen utökar vi sträckan i en lagom takt, det brukar bli med ca 2-3 km per v ungefär.
Vi försöker undvika att stänga till dem om man inte måste, att de vinglar lite brukar alltid bli bättre av att vagnen kommer på, men vi har alltid slaggjord på och vi "låser" inte selningen, så e det lättare att få upp om det skulle gå snett. Vi är alltid bara två när vi kör in våra hästar och peppar peppar......... vi har nog bara gått bet på en häst de senaste 12 åren, och där var inkörningen redan på börjad när vi fick den,,,,,,
Hoppas deet går bra för dig

Det enda jag reflekterar över med ridhus, är att det blir mycket svänga för hästen på en gång. Av de unghästar jag kört in, så är i stort sett enda problemet de har att förstå sig på hur man får vagnen att vända. Kanske kan vara lite stressande med för mycket svängar? Sen skulle jag uppleva det lite trångt, rädd häst ifall vagnen tar i väggen? Men unghästarna här har alltid traskat runt med vagnen på samma vägar de blivit tömkörda, och det har generellt sett varit smärtfritt. Praktiskt dock med en större plan/äng att vända på första gången, ifall hästen blir stressad av vändningsmomentet.

Angående QH så står den emot rätt så bra. Hittills har ingen lyckats tagit sig loss från QH fästena av våra unghästar, även om det har funnits en och annan som försökt.....Sela av med QH behöver dock inte gå fortare än vanlig selning, för får hästen frispel så är risken stor att QH fästena blir vinda, då måste man ändå sela av genom att släppa bukgjorden.

anhe skrev:
Det enda jag reflekterar över med ridhus, är att det blir mycket svänga för hästen på en gång. Av de unghästar jag kört in, så är i stort sett enda problemet de har att förstå sig på hur man får vagnen att vända. Kanske kan vara lite stressande med för mycket svängar? Sen skulle jag uppleva det lite trångt, rädd häst ifall vagnen tar i väggen? Men unghästarna här har alltid traskat runt med vagnen på samma vägar de blivit tömkörda, och det har generellt sett varit smärtfritt. Praktiskt dock med en större plan/äng att vända på första gången, ifall hästen blir stressad av vändningsmomentet.

Angående QH så står den emot rätt så bra. Hittills har ingen lyckats tagit sig loss från QH fästena av våra unghästar, även om det har funnits en och annan som försökt.....Sela av med QH behöver dock inte gå fortare än vanlig selning, för får hästen frispel så är risken stor att QH fästena blir vinda, då måste man ändå sela av genom att släppa bukgjorden.
Håller med dig om ridhuset, men tycker samtidigt att det kan vara en bra idé första 1-2 gångerna, när hästen ska "känna på vagnen".
Själv har jag ju inget ridhus utan är hänvisad till de trafikerade grusvägarna här i kring :smirk:

Jag menade inte att det var lättare att ta sig ur qh för hästen, utan att det kan kännas lite mer rangligt o ostabilt... Självklart en smaksak.
Eller snarare min vana att det inte finns qh på de gamla "inkörningsvagnarna" ;)

ja det är ju det där med svängarna, det kanske är bättre att vara ute ändå? *velar* mardrömmen är ju att han bara skenar iväg.....eller bara börjar backa...eller slår sönder sina bakben.....men han har inte visat några sådana tendenser innan så det borde han ju inte göra nu heller................jag börjar bli nervös nu...har skjutit på det här så länge ju....

tack för alla råd snälla ni! jag vill ha mer!

cusan skrev:
ja det är ju det där med svängarna, det kanske är bättre att vara ute ändå? *velar* mardrömmen är ju att han bara skenar iväg.....eller bara börjar backa...eller slår sönder sina bakben.....men han har inte visat några sådana tendenser innan så det borde han ju inte göra nu heller................jag börjar bli nervös nu...har skjutit på det här så länge ju....

Jag menade tömmköra inhängnat... ALDRIG med vagn inhägnat då olyck-risken är MAXIMAL om du sätter hästen för vagn första gången....

Hoppas att det går bra för er=)

Kom på en sak till som vi brukar göra,innan vi sätter hästen i vagn första gången,tömkör vi den ordentligt innan.
För att återgå till bomull i öronen och helstängt,så har det funkat väldigt bra,på väldigt många hitills,hur coola som helst.En av dem är riktigt bra,och startar i Clowns lopp på fredag :eek:

jag börjar bli nervös nu...har skjutit på det här så länge ju....
DÅ ska du INTE göra det själv, utan låta någon annan, van person köra dom första 2 gångerna. Då ser denne hur din häst uppför sig. Just det där med att man blir osäker, rädd för att det ska bli fel......nej det är ingen bra början.
hälsningar gulan fd.gulla

cusan skrev:

Har du 2 rutinerade medhjälpare på vardera sidan, så borde han varken kunna backa eller skena iväg.... Det är ju därför de är där ;) Och slaggjorden o käken ska du avhjälpa att han kan slå sig fördärvad :idea: :D

Men jag tycker oxå det är smartast att vara ute, ifall han skulle vilja dra iväg så är det kanske bättre befinna sig på rak väg än i ett trångt ridhus...

Men är du nervös o orolig så tycker jag du ska skicka iväg han någon månad på inkörning....

Det är ju just det du inte ska göra!! VELA antingen beslutar du dig för att själv sätta den i vagn, och är den som du beskriver snäll å trevlig, så ska det ju inte bli några större problem. annars så borde du nog överväga att ta hjälp, du kan ju liksom smitta hästen att bli nervös å så går det bara skit. Ett alternativ kan ju vara om du inte vill lämmna iväg hästen, är att ta kontakt med någon kunnig som kan komma ut till dig eller en som du kan åka till, så kan ni ihop tömmköra och sätta i vagn...Har du ingen erfaren amatör som har endel unghästar i din närhet? Kolla med någon tränare om det är något de kan tänka sig, annars är det ju aldrig fel att lämmna iväg sin häst på inkörning, och om du gjort ett så bra grund jobb tar det ju ingen tid för en tränare att få den i vagn ju...

nää, han är vagn klar så därför förstår jag heller inte varför jag skulle lämna bort honom, vagnen skall ju på, och då tror jag ju inte det går bättre om det blir gjort utan någon annan än mig som har hanterat och byggt ett förtroende med honom....att man blir lagom nervös tycker jag är sunt, har jag alltid varit när första vagnen skall på eller man sitter upp första gången på en unghäst, kallas självbevarelsedrift.
Förövrigt har jag över 20 års unghästvana, dock med halvblod (som inte är så lättarbetade som travarna), har kört in två andra hästar, men det var nordsvenkar som slutligen drog lucior och tomtar genom staden. Att köra in en travare är dock inte riktigt samma sak enligt min mening, därför är jag jättetacksam att få ta del av era erfarenheter och tekniker...

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Utrustning Tänkte höra med er hur ni tänker om mitt "problem". Jag har haft min nya häst i några månader och vi har börjat lära känna varandra och...
Svar
6
· Visningar
796
Senast: clovergirl
·
Körning Mycket inkörningstrådar nu, hoppas det inte blir tjatigt! Jag har lite funderingar: Jag håller på att köra in min syster b/c-ponny...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: Fia-Lina
·
Övr. Barn Nu är det klart en gång för alla att jag & sambon ska flytta isär. :cry: Även fast jag varit på väg ut ur denna relation många ggr...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 996
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18