nu börjar det dra ihop sig...

Sv: nu börjar det dra ihop sig...

ja jag tror också på det, men han är väldigt noga med att veta vad som är på honom, till och med borstar och dylikt och han brukar ofta ha koll på bakåt när vi tömkör...., (vid halt brukar han alltid vända huvudet och glo på mig tills han får gå igen..*ler*) får la tömköra några gånger med helstängt för att kolla hur han tar det....

så du menar att du kan hålla fast en stor häst som backar eller skenar i panik med handkraft i grimman? :bow: de riktigt rädda hästar som jag har råkat på måste ha varit extra starka eller så har du inte träffat på en riktigt panikslagen häst...

cusan skrev:
så du menar att du kan hålla fast en stor häst som backar eller skenar i panik med handkraft i grimman? :bow: de riktigt rädda hästar som jag har råkat på måste ha varit extra starka eller så har du inte träffat på en riktigt panikslagen häst...

Är man två på varsin sida så är det ganska så enkelt att få stopp... Okej är det en helt hysterisk idiot så kanske inte, men så länge grejerna håller så får man stopp... Men visst är det ren och skär panik så har man gått för fort fram och då kan det bli farligt...
Jag har varit med och kört in en "liten" vildbatting som ägaren försäkte köra in själv först... Det slutade med sjukhus vård för ägaren och hästen hamnade hos grannen... Han försökte på olika sätt bli av med oss, bla genom tjurrusning och slänga sig i backen men tillslut blev det häst av honom oxå, han har hunnit med att vinna ett par lopp oxå...

Backar hästen så är det den som är bakom som får lov att vara med, pisk är nästan en säkerhets åtgjärd, de som leder får se till att vara med och dra framåt.

Men det viktigaste vid inkörning är att man kommunicera med varandra, så man inte står och drar åt olika håll tex och att ingen av dem som håller på känner sig rädd eller osäker.

Senast ändrad:

cusan skrev:
Eh? De på sidan är ju till för att förbygga att det sker.
Skenar hästen så kan du int ehålla i, men har man genomfört tömkörning ordentlig så borde hästen varken skena eller panikbacka.
Händer det å andra sidan någon som skrämmer hästen, så finns ju inte så mycket att göra.

Jag har aldrg varit med om att ha tappat en häst under inkörning, eller inte kunnat kontrollera den och jag har kört in en bunt. :angel:

Humelibumlan skrev:
Eh? De på sidan är ju till för att förbygga att det sker.
Skenar hästen så kan du int ehålla i, men har man genomfört tömkörning ordentlig så borde hästen varken skena eller panikbacka.
Händer det å andra sidan någon som skrämmer hästen, så finns ju inte så mycket att göra.

Jag har aldrg varit med om att ha tappat en häst under inkörning, eller inte kunnat kontrollera den och jag har kört in en bunt. :angel:

Jag har inte varit med om att tappa en häst heller, däremot så blev våran "gamling" tappad vid första tömkörningstillfället... Men det var ren klantighet från den som höll i linan... Tyvärr innebar det att han kom lös och skenade till skogs med tömmar och linor och blev hittad två timmar senare... Men han blev inkörd han oxå tillslut med lite mer erfarna ledare och lugn och trygg kusk.
Den som höll in linan hade innan detta inträffat talat om hur duktig hon var och hur många gånger hon hade varit med tidigare, men efteråt kom det fram att hon enbart hade stått brevid tidigare... Detta och ett par andra incidenter gjorde att hon så småningom fick sparken, men vad hjälpte det just då...

ja, olyckor kan tyvärr hända, även de bästa. Jag tycker det svårt att förutse hur olika hästar reagerar i stressade situtioner, en del är modigare än andra och alla har olika reaktionsmönster vilket är svårt att veta i förhand...denna diskussionen uppkom ju i och med bett frågan...där nån sa att man inte skall ha bettet som nödbroms utan hålla i grimman...min erfarenhet är dock att riktigt rädda / bångstryriga hästar ofta kan tyglas med ett skarpare bett (som förövrigt inte är skarpare än handen som håller i dem.) men sällan kan hållas tillbaka med ren handkraft i grimman. Jag föredrar alltså hellre ett skarpare bett än en lös häst....

skall jag ha qh första gången för vagnen? jag föredrar vanilg remselning gamla slitosl'ng selar man intew är rädd om
skygglappar?( han vill gärna se vad som kommer på honom)
nope har aldrig kört in med inte med tussar eller slaggjorfd heller sånt ska INTE behövas
skall vi vara på en äng, hage eller kanske ridhus första gången? när vi sätter i vagn är vi alltid 3, i i vagn 2 på sidan om med longerlinor vi kör på gården och på rundbanan på filialen osv.
vilket bett rekommenderar ni vid detta tillfälle? Jag vill gärna ha ett som svarar lite om han skulle dra iväg...nu har vi ett tredelat apple mouth vilket funkar bra, skall jag ha ett lite skarpare när vi börjar med vagnen som en säkerhetsåtgärd? nej använd ett vanilgt 2 delat och en käkpinne så dom får lära sig det. men dock en långkäk bara så dom känner att den är där.

lycka till!

tillägger här ett annat viktigt tips är att alrig hålla på för länge tex ett-två varv runt gården är tillräckligt. vi tömkör eller kör aldrig unghästaa mer än 5 minuter vardera max 10 för att dom inte ska bli less sen ökar vi ju tien succesivti vagn tex kör 2 eller 3 varv runt rundbanan och sen lääängre fram ökar vi så dom bara har bra erfarenheter av det. och jag måste ju säga det att vi inte haft en enda bråkstake då vi kört in alla har varit snälla visst enel är räda men det har alrig hänt en olycka.

Senast ändrad av en moderator:

cusan skrev:
...denna diskussionen uppkom ju i och med bett frågan...där nån sa att man inte skall ha bettet som nödbroms utan hålla i grimman...min erfarenhet är dock att riktigt rädda / bångstryriga hästar ofta kan tyglas med ett skarpare bett (som förövrigt inte är skarpare än handen som håller i dem.) men sällan kan hållas tillbaka med ren handkraft i grimman. Jag föredrar alltså hellre ett skarpare bett än en lös häst....

Och jag upplever att ett skarpt bett enbart provocerar medans grimman är de vana vid sen de var fölungar och sitter man fast så sitter man fast... Men vi har olika upplevelser och alltså olika sätt att se på saken.

Måste säga att din beskrivning är slående lik den synen jag har på in körning, det enda är att vi bara är två, och det är för att vi bara är två.....
Jag upplever många som går sina hästar less på att nöta å nöta,,,

javisst sen behöver man inte göra det varde dag 2-3 dagar i veckan är alldeles lagom. jag har lärt mig mycket om unghästar av ludde och jag måste ju säga hans metoder. fungerar kolla bara statistiken ;)

cusan skrev:
ja, olyckor kan tyvärr hända, även de bästa. Jag tycker det svårt att förutse hur olika hästar reagerar i stressade situtioner, en del är modigare än andra och alla har olika reaktionsmönster vilket är svårt att veta i förhand...denna diskussionen uppkom ju i och med bett frågan...där nån sa att man inte skall ha bettet som nödbroms utan hålla i grimman...min erfarenhet är dock att riktigt rädda / bångstryriga hästar ofta kan tyglas med ett skarpare bett (som förövrigt inte är skarpare än handen som håller i dem.) men sällan kan hållas tillbaka med ren handkraft i grimman. Jag föredrar alltså hellre ett skarpare bett än en lös häst....
Om handkraften i grimman är 2 duktiga, uppmärksamma och vakna personer på var sida med en lång longerlina i handen, så hinner aldrig hästen få upp någon skenfart (om den inte är totalt panikslagen).
Jah har aldrig sett en häst orka dra iväg en längre sträcka med två vuxna människor på var sida som håller emot med hela kroppen? :eek:

Sen spelar det ingen roll hur skarpt bett du sätter i munnen på hästen, tar den inte styrning så gör den inte och det ända du med tömmen i hand åstadkommer är att göra hästen illa.

Humelibumlan skrev:
Om handkraften i grimman är 2 duktiga, uppmärksamma och vakna personer på var sida med en lång longerlina i handen, så hinner aldrig hästen få upp någon skenfart (om den inte är totalt panikslagen).
Jah har aldrig sett en häst orka dra iväg en längre sträcka med två vuxna människor på var sida som håller emot med hela kroppen? :eek:

Sen spelar det ingen roll hur skarpt bett du sätter i munnen på hästen, tar den inte styrning så gör den inte och det ända du med tömmen i hand åstadkommer är att göra hästen illa.

Jag håller med!

Det enda som jag vart med om var en VILD ohanteradåring som skulle fås igenom av veterinären men han var rabiat, så han skulle få lugnande... En i fram och en som håller i svansen i bak och en STOR karl till veterinär runt halsen som inte lyckades få i kanylen... Men det var extrem fall...

Annars en tömkörd häst, som du själv säger är klar för att gå i vagn ska det inte behövas nåt bett för stopp... det skall don i fram sköta... Annars kommer du garanterat att få problem i framtidenmed en häst som "käftar-emot" hela tiden...

Hoppas allt löser sig för er :D

tack för ditt svar, låter vettigt alltihop, snar bär det av!! :bump: :banana: och lite :eek:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Utrustning Tänkte höra med er hur ni tänker om mitt "problem". Jag har haft min nya häst i några månader och vi har börjat lära känna varandra och...
Svar
6
· Visningar
796
Senast: clovergirl
·
Körning Mycket inkörningstrådar nu, hoppas det inte blir tjatigt! Jag har lite funderingar: Jag håller på att köra in min syster b/c-ponny...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: Fia-Lina
·
Övr. Barn Nu är det klart en gång för alla att jag & sambon ska flytta isär. :cry: Även fast jag varit på väg ut ur denna relation många ggr...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 996
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka