Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

alice

Trådstartare
Nu börjar årets höskördar och hösilageskördar hamna på skullarna runt om i landet! Berätta om ert analysresultat! Skratta, gråt, skryt eller sucka över resultatet.

Stallägaren började pressa årets hö igår! Det SER (och luktar :d ) väldigt bra ut än så länge, men ingen analys finns i skrivandets stund.

//Alice

Sv: Nu börjar de ploppa in - årets grovfoderanalyser!

Visst är det spännande!:D

Vet att vår hyresvärd är ute och pressar och plastar för fullt nu, men vet inte om det är det som blir "vårt" foder. Höskullen är iaf städad och klar för torrhöet, och det är det jag är mest intresserad av.

Som nybliven fånghästägare känns det lite extra nervöst... Hoppas även på ett bra halmår i år, så att jag kan hålla nere energigivan lite kommande vinter.:crazy:

Spännande, som sagt!

Det är jättespännande! :D

Till skillnad från dig har jag bett "högudarna" om ett bra hö med en kvot på över 6,5, gärna 7. Tanten behöver en kvot på över 7 för att muskla som hon ska. Hade henne på en kvot på 6 förra säsongen vilket ledde till en ganska rejäl urfallning framåt februari/mars.... :crazy:

//Alice

Jag vill också har en bra kvot, så att jag kan slippa pytsa med kraftiga tillskott, även om jag skulle lägga till halm. Däremot vill jag ha låååågt energivärde, gärna på halmnivå...;)
Kan man få det, tro?:angel:

Vädret känns ju onekligen lite nyckfullt just nu, och mardrömsscenariot just nu är att det inte går att få in något torrt foder öht, för jag vågar nog inte ge henne hösilage alls nu. Åtminstone inte nu första "fångåret".:cool:

Hm, jag gissar på HÖÖÖÖÖGA värden i år igen hos oss.. Kan man inte få normalvärden någon gång! :p

Standardkvot på 12.. :crazy:

Väntar på att leverantören ska ringa och låta mig välja vilka av hans tre fyra olika hösilage jag vill ha :angel:
Vi tar inget själva utan köper hellre lite dyrt men då vet vi vad vi får. Hoppas på ett foder med kvot på 6-7, absolut itne lägre.

Jag fick min analys och det var så höga värden att jag inte behövera fodra något kraftfoder. Har inte den framför mig men kommer i alla fall ihåg att 8.9 MJ/kg foder och proteinet var väldans högt. Och jag som har tjocka hästar, blir väl och spä ut med halm till vintern.

Här är den:

TS 83%
Smb. rp. 68 g/ kg foder
Energi 8.9 MJ/ kg foder

*håller liv i tråden*

//Alice

Jag fick ett erbjudande att köpa hösilage av en bekant tidigare i våras. Visst, det lät ju bra och tackade ja. Ännu har de inte slagit vallen. Gräset står i full blom och jag kan inte se att det kommer att slås innnan midsommar ens. :confused: Får väl hålla tummarna att värdena blir bra i alla fall. Jag vet i alla fall att vallen där jag ska få hösilaget innehåller massor med fina örter och olika gräs. Jag har köpt från dom tidigare och det har doftat som en kryddbod när man öppnat balarna.

Ensilaget skördat och vi fick:

Nya vallen:

TS 46%
E 10,3
Sm 92
(SM/E 8,9)

Gamla vallen:

TS 76%
E 10,7
Sm 51
(SM/E 4,8)

Här ser man tydligt skillnaden mellan olika vallsammansättningar! Allt slogs och hanterades exakt samtidigt med samma torkförutsättningar (vi slog, strängade och plastade tvärs över dessa två åkrar). Den gamla vallen har mycket maskrosor och gräset blir tunt vilket gör att det torkar snabbt. Vi kommer att plöjas upp den här vallen i höst. Den nya vallen har ett måttligt inslag av klöver och ger rikligt utan extra gödning.

Ensilaget skördat och vi fick:

Nya vallen:

TS 46%
E 10,3
Sm 92
(SM/E 8,9)

Gamla vallen:

TS 76%
E 10,7
Sm 51
(SM/E 4,8)

Här ser man tydligt skillnaden mellan olika vallsammansättningar! Allt slogs och hanterades exakt samtidigt med samma torkförutsättningar (vi slog, strängade och plastade tvärs över dessa två åkrar). Den gamla vallen har mycket maskrosor och gräset blir tunt vilket gör att det torkar snabbt. Vi kommer att plöjas upp den här vallen i höst. Den nya vallen har ett måttligt inslag av klöver och ger rikligt utan extra gödning.

Oj vilken skillnad i TS det blev ändå! Intressent!

Har precis fått analysen på det egna höet.

mj 9
smb prot 80
ts 84%
Helt perfekt för våra fullblod som inte äter mer än 5-8kg:banana:

Jaha så kom då analyssvaret och jag sliter mitt hår :D
Hade hoppats på att äntligen skulle vi få lite lägre värden då gräset för första gången hade hunnit börja dryssa frö innan vi slog, men icke sa nicke, jag är dömd till att ha ett stall fullt av fetknoppar.
Vallen är för fasiken 7 år gammal nu och bara fortsätter att ge lika bra år efter år. I alla fall över till analys resultatet
Energi 10,3
Smältbar rp 100g

Kan man annat än gråta när man skall ha det till tävlingshästar :crazy: ytterligare ett år väntar alltså med minimigivor och betfor och olja för att sänka kvoten. Jag vill ha ett uselt hö NU så att tjocksmockarna kan få äta ordentligt utan att rulla fram.

Oj vilken skillnad i TS det blev ändå! Intressent!
Vi kör ändå en korrektion av TS när vi börjar fodra av balarna med mikrovågsugn och våg. De värden man får från Labbet på just TS är inte så tillförlitliga.

Nu har våran analys kommit.

TS: 85,3% per kg foder
Energi: 8,3 MJ per kg foder 9,7 MJ per kg TS
Råprotein: 91g per kg foder 107g per kg TS
SRP: 58,7g per kg foder 69g per kg TS

Är inte så haj på sånt här..
Är detta bra/dåligt?

Energi 10,3
Smältbar rp 100g

:eek:
Jag förstår att du inte direkt hoppar av glädje! Jag hade gråtit krokodiltårar om det varit mitt hö.

När jag ser de analyser som kommer in i tråden börjar jag bli lite orolig för "vår" analys! Jag hoppas att det INTE är lika mycket "kräm" i det som stallet plockat in. Jag vill INTE ha en energi på över 8 MJ, däremot får gärna kvoten ligga på en bra bit över 6. :D

//Alice

vi kan byta!! mitt stall har prima sporthö, väärdelöst till mitt fullblod.
Har inte sett årets analys, kommer nog inte se det förräns hösten men brukar vara ungefär
5-6Mj
15-30smrp.

Försök få i en häst 125Mj med en kvot på 7 med det höet. suck.

Berätta vad du gör med mikro och våg ? och mkt nyfiken ;)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka