Nu behöver jag verkligen goda råd...

A

AnastaZia

Min häst, som jag hyr sedan lite mer än en månad, har helt plötsligt bestämt sig för att inte trava längre.

Det började för drygt en vecka sedan, han började stryka öronen bakåt och sakta in så fort man bad honom trava. Ja bestämde mig då för att longera lite och då kaxade han verkligen upp sig och ställde sig inne i mitten och hytte med huvudet åt mig.
Som tur var fick jag hjälp av en kunnig person att få fart på honom och sedan dess har det bara gått bättre och bättre. Nu lyssnar han perfekt på mina kommandon från marken och lyder utan att sura det minsta.

Tyvärr fungerar det inte alls när jag rider. Han går bra i skritt: skänkelvikning, vändningar - you name it! men så fort jag manar på honom och han förstår att han förväntas trava stannar han, stryker örona bakåt och kickar med bakbenet när jag fortsätter driva. Det känns som att det går sämre och sämre också, häromdagen gick det riktigt bra för att idag vara katastrof!

Med tanke på hur fint och villigt han går när jag longerar så tror jag inte att det är något fel på honom. Sadeln är samma som han alltid har haft och det har ju fungerat bra fram till nu.

Har någon några tips på vad som kan vara fel? Eller är han bara lat (förmodligen)och hur ska jag tackla situationen?

Tacksam för alla svar!

Sv: Nu behöver jag verkligen goda råd...

Ta ut en veterinär som kollar igenom hästen, den kanske har ont nånstans.

Jo, det kanske jag borde göra, men det känns ändå inte som att det är problemet. Han har ifrågasatt mitt ledarskap på flera sätt, t.ex. hotat med bakbenet i boxen när jag bett honom att flytta lite på sig.

Han har även börjat sticka upp mot de andra hästarna i hagen på ett sätt han inte gjort innan (han är väldigt rang-låg). Så det känns som att detta är ytterligare ett sätt att testa sin position.

men säker kan man ju förstås inte vara...

AnastaZia skrev:
Sadeln är samma som han alltid har haft och det har ju fungerat bra fram till nu.
Och den är utprovad och kollad men jämna mellanrum? ;) Har han ALLTID haft den, kan han ju ALDRIG ha ändrat sig i ryggen...
Jag skulle satsa på veterinär, massör/kiropraktor, för att se att hästen inte är skadad eller har ont. Lycka till!!

Håller med ovanstående här, som i en tidigare tråd sa jag att jag hellre tar en rejäl diskussion med en häst som jag vet inte har ont någonstans. Om det inte är så, så tror jag att det kan vara bra att ta ut en instruktör som kan ge tips när man sitter där i stridens hetta. Det har hjälpt mig enormt mycket när min häst, för 100 år sen, skulle göra upp av någon konstig anledning.

Lycka till!

den kanske har ont i ryggen? kolla me en veterinär.

Det kan vara så att "smekmånaden" är över och han börjar testa dig men undersök honom förstå så att du kan utesluta värk och dyl.

Lycka till!

Jag har undersökt detta lite mer nu i helgen då jag har testat att rida ut och att rida på lektion. Då finns inte problemet!

När jag rider ut är det nästan svårt att få stopp på honom och på lektionen larvar han gärna efter de andra hästarna och kan både trava och galoppera utan problem.

Han har gått på ridskola tidigare och vill i allmänhet gärna göra som alla andra, dvs om de andra hästarna står stilla i mitten ska han också göra det!

Problemet finns alltså bara när jag rider ensam i ridhus med honom...

Det ska väl tilläggas att han i allmänhet är som en förvuxen ponny, både i utseendet och kynnet. Envis, matglad (läs tjock!) och lat. För att vara lite fördomsfull... :p

Kolla upp om han har ont. Sedan borde du nog satsa på lite ledarskapsövningar...börja med att löslongera honom...lite NH så att säga. Funkar skit bra. JAg lovar.

Idag gick han hur fint som helst, jag är så glad!!!

Nu vet jag att det inte betyder att kampen är över men jag har i alla fall fått bevis på hur fint han kan gå. Det har känts som att alla undrar hur jag kan hyra ett sånt ök till häst utan att lämna tillbaka honom...

Han blir aldrig någon stolt dressyrhäst men jag älskar honom och jag är så glad att jag har fått tillbaka hoppet!

Tack för goda råd!

Hejsan!
Låt honom INTE ta överhanden!!! Visa tydlig och bestämt vad du menar. Jag tror att han bara testar dig, så ge dig inte!!!
Lycka till!
Åsa

Mitt tips är att kolla upp honom hos vet. Min annars så pigga häst blev plötsligt väldigt ovillig att trava på volt och betedde sig ungefär som din häst. Min första tanke var att hon inte ville jobba på volt och tyckte det var tråkigt, för på rakspår var det fart på tanten minsann :D

Kollade upp henne och det visade sig vara hovledsinflammation....gissa om jag hade dåligt samvete för att jag ändå hade drivivt på henne å försökt få henne att trava i början fast hon uppenbarligen hade ont..inte kul..

"Förhoppningsvis" försöker han bara testa dig, men kan vara skönt att utesluta skada.

Lycka till!!

/annesofie

Jag tror att din häst har ont i ryggen, det gör att han inte vill springa med vikt på ryggen. Han kan ha blivit riden fel så att ryggen blivit jobbad på fel sätt. låt honom gå från mark ett tag och se hur det går! Är han bara tjurig och inte vill så tror ja inte han skulle lägga örona och sparka bakut. De låter verkligen som något är fel..:(
Och jag hopaos de löser sig, man blir ju förtvivlad när man inget kan göra!
/ veronica

Det är inte så att han vägrar trava/galoppera/gå framåt överhuvudtaget. I tisdags och onsdags gick det hur bra som helst, han bjöd framåt och vi hoppade till och med lite. Så igår gick han på fint ett tag och sedan plötsligt så var det stopp.

Det är som att han bestämmer sig lite från dag till dag om vi ska jobba med eller mot varandra. Jag longerar ganska mycket nu (ofta, inte länge alltså) och håller ständigt på med lydnadsträning från marken.

Jag har även fått börja jobba med honom i boxen eftersom han helt plötsligt bestämde sig för att inte flytta på rumpan när jag bad honom.

Någon skrev om löslongering: hur börjar man med det?
Den vanliga longering går som sagt bra men om jag släpper honom lös så är han inte fullt lika intresserad av mig... Tips?

.Någon skrev om löslongering: hur börjar man med det?
Den vanliga longering går som sagt bra men om jag släpper honom lös så är han inte fullt lika intresserad av mig... Tips?[/QUOTE]

Det är svårt att förklara så här och jag är itne särskilt ra på det själv...vissa säger att man ska vara ganska försiktig för att hästen kan utmana dig eftersom det du gör är ganska provokativt.
Det går ut på att du med hjälp av repet ska få honom att gå/springa runt runt dig och du ska med ditt kroppspråk säga att han inte får komma in till dig...du föser helt engkelt på honom till du ser att du har hans uppmärksamhet, att han sänker huvudet och börjar tugga. Då kan du bjuda in honom med ditt kroppsspråk. Kommer han inte in. driver du på honom igen. för att sedan bjuda in honom igen. Kom ihåg att alltid börja med att smeka honom med repet eftersom han aldrig får vara rädd för repet. för det är inte repet som "bestraffar" utan du som ledare.
Är som sagt inte så bra på det här men skriv en fråga inne på NH forumet här så får du nog massa råd.

Lycka till// Anna

Jag hade först och främst tagit ut veterinären och sedan jobbat vidare därifrån...

Känner en som har en häst som böd jättefint på hinder men så ibland så stannade han helt utan anledning. Jag hade tagit ut någon och kollat upp hästen direkt men de gjorde inte hon. Till slut blev hästen halt på alla fyra, öm i ryggen och helt oridbar, har varit på kliniken flera ggr men de kan inte säga vad det är. Stackarn har antagligen gått och haft ont i flera år pga att ägaren var för snål för att ta ut en veterinär.

Senast ändrad av en moderator:

Om han har ont kan det ju variera från dag till dag, precis som hos människor, beroende på vad han gjort dagen innan osv. Som de flesta andra säger - få hästen genomkollad innan du börjar experimentera själv. För du vill inte ha det dåliga samvetet efteråt om det visar sig att du jobbat och ridit en skadad häst....

Prova att rida barbacka lite och trava och se om han reagerar då? Reagerar han inte kan man nästa utgå från att det är fel på sadeln medans om han reagerar liknande skulle jag ta ut en veterinär.

Fast jag skulle nog ta ut en equiterapeut innan jag tog ut veterinär då sist liknande var på min häst kunde inte vet hitta någonting.
Et kom ut, korrigerade ett förskjutet beckenben och sedan var hästen som vanligt igen!
Han hade fått den här förskjutningen i hagen antagligen, en spark eller om han gått omkull förmodligen.
Han var nykomling i hagen så dom var inte så snälla mot honom under en liten period i hagen.

Men klart det inte är fel att ta ut vet. kan man be om ett blodprov i alla fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 768
Senast: Dino
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 908
Senast: Bri
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama