nu behöver jag hjälp av buke!

sommarminne

Trådstartare
har en häst hemma som jag köpte i september med en gaffelbandsskada och detta visste jag innan köp men ville ge honom en chans. rehabiliteringen gick bra fem till egentligen en månad sedan när han gjorde något i hagen så att han fick en blödning igen. han ultraljudades efter två veckor och då visade de sig bara vare en blödning på någon mm så veterinären tyckte att jag skulle börja trava honom lite smått efter två veckor i skritt. jag började inte ens trava utan tömkörde bara en gång i veckan i trav för att va på den säkra sidan och ta de lugnt. nu i torsdags va jag ute och stängade ny hage och va sedan hemma och åt och när jag kommit tillbaka måste han fått akut lymfangit och båda frambene var hemska. han hade ingen temp så det gjordes bara jordopaxomslag och han blev snabbt bättre. problemet är att han känns öm i gaffelbanden nu igen och veterinären trodde inte det skulle hålla om de gick upp en gång till och han tyckte det var dags att ge upp.
så vad hade ni gjort i min sits? han har alltså gaffelbandsskada på höger fram, kraftigt blåsjud på hjärtat men på "rätt" sida, knäpper mycket i bakbena speciellt inne i boxen men bättre med rörelse men verkar vara utsliten trodde kropraktorn och nu då lymfangit på båda fram?
hjärtat vill kämpa men hjärnan vill ge upp.:cry: de känns som att hästen inte får va häst länge utan är alltid sjuk och de är vila och igångsättning hela tiden och vi hamnar hela tiden på ruta ett. dela gärna med er av era avlivningar

Sv: nu behöver jag hjälp av buke!

Hur gammal är hästen? Vad vill du ha den till? Har du tid och råd att vänta ut den? Är den värd det, alltså antingen för att du är så fäst vid den, eller för att den är så värdefull på andra sätt?

Men man kan ju stödja sig mycket på veterinären, tror inte h*n att hästen blir bra så kan man ju gå på det.

hästen är en 7 årig varmblodig travare och eftersom jag redan har låtit honom vila i 8 månader så känns det som att tiden har han ju egentligen fått men under denna tid har bara ännu fler problem uppkommit:(
tanken var att ha honom till skogs och dressyrträning

har är försäkrad men med reservationer på båda frambenen och hjärtat

Tja, vad kan jag säga? Det kanske är så att gränsen är nådd för hästen.

ja de e så svårt och veta när man ska ge upp. men de känns som att det negativa väger över det positiva när det gäller hans liv

Det finns så mycket hästar som är friska, men som folk inte tar sig tid för. Varför ska din pålle behöva gå och ha ont? Såvida du inte har en massa pengar kanske du borde fundera på att låta honom gå?

Ofta håller människor så länga i sina hästar, i vissa fall är det bara egoistiskt.

ja de är verkligen så jag känner just nu med. att vänta nu känns som att det egentligen är för min egen skull så att jag slipper ta beslutet och han går bara och ser ledsen ut och ja har dåligt samvete vart enda gång jag lämnar honom i hagen för att jag önskar att han inte hade ont. han har även svårt för att gå upp i vikt nu under betet så jag tror verkligen inte att han mår bra utan kroppen har nog sagt ifrån nu

Det låter inte roligt det där, en så pass ung häst som redan dragit på sig sådana allvarliga skador och sjukdomar skulle jag inte fortsätta med så länge.
Som någon sa det finns fullt friska hästar som behöver någon som tar hand om dem.
Jag hade låtit honom slippa flera behandlingar. (Och sommaren är inte så underbar för många hästar med insekter och värme.)

Fast jag tycker också att det är svårt att ta beslutet. Min ponny var 29 år när hon fick skjutas pga ålder men det var svårt då hon ännu inte var speciellt dålig. Men jag tänker att det är bättre innan de har för ont eller blir jätte sjuka.

ja och han går innte upp i vikt trots betet och de oroar mig väldigt mycke faktiskt. hans kropp verkar ha sagt ifrån nu med så nu är det bara tillstånd att begrava honom som ska fixas och sen är de nog dags. känns tungt men beslutet måste nog fattas nu:cry:

Vad tråkigt för dig. Du får trösta dig med att du gjort vad du kunnat, och att han kommer slippa lida.

jag försöker tänka så att han har iallafall fått ha de lugnt och skönt nu med massa mat och kärlek och sen att det inte räckte är bara att acceptera helt enkelt.

Ja det är inte ett lätt beslut men jag har alltid varit vid den åsikten att den dagen men beslutar sig för att köpa en häst eller vilker djur som helst ska man vara medveten om att denna tråkiga dag kommer förr eller senare.

SOm många andra skrivit så finns det många andra hästar som behöver kärlek och omvårdnad. Han har fått sin chans och när du ser att haninte mår bra är det nog bäst för honom att få vandra vidare.

Du verkar ha helt rätt tnakar så beskyll inte dig själv för dt du har gett honom 8 månader av din kärlek och du kan tacka honom genom att som sagt låta honom vandra vidare....

En hel drös med tröstkramar och tänk på de fina stunder ni trots allt haft tillsammans!

Jag tycker du tänker helt rätt. Du har gjort vad du har kunnat och du vill ge din vän ett värdigt slut. Så resonerar en bra hästägare, tycker jag. Kram!

tack så mycket för allt ert stöd här på buke. ibland är de så skönt att få utomståendes råd och tankar och nu är bet verkligen beslutat att han ska bort. jag ska ringa kommunern och fixa tillstånd imon för att kunna begrava honom så att jag kan hälsa på honom när allt känns tungt

jag skulle låta hästen få somna in det låter hemskt men det är bättre än att den får lida

du har fattat helt rätt beslut

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 781
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka