Nu behöver jag er sadelkunniga.. verkligen!

O

Orkide

En häst som har en Stübben hoppsadel (Siegfried, måste nog vara vid eller xvid då hästen är väldigt bred över ryggen). Vad tror ni att den skulle kunna ha för dressyrsadel? Inte min häst, utan en häst som jag rider lite och även ska tävla lite dressyr på i vår.. Grejen är bara att jag måste ju ha en okej sadel (alltså en dressyrsadel) om jag ska tävla så jag inte sitter med knäna uppdragna till under hakan, kutig i ryggen och lite lätt i stolsits. :o

Så.. nu behöver jag er sadelkunniga verkligen! :love:

Sv: Nu behöver jag er sadelkunniga.. verkligen!

Är du säker på att hoppsadeln passar då? Tänkte på att du skriver att hästen är väldigt bred över ryggen... jag har aldrig sett en väldigt bred stubben nämligen...

Hur ser hästen i rygglinjen etc, har du ngr kort?

Nu har jag fixat lite bilder!

25999267.jpg

25999280.jpg

Vad tror ni kan passa?
Han kanske inte är så bred som jag själv tycker? Sadeln han har idag är som sagt en Stübben hoppsadel, tror modellen är Siegfried men det står ingenting under kåpan (sadeln är ju dock ungefär 20 år gammal så). Tror och tycker att sadeln han har idag passar, trycker inte på manken, glappar inte bak. Han är fin i pälsen under sadeln, får inga konstiga märken och har ingen tendens till ont i ryggen, visar inget obehag mot sadeln över huvud taget.

Taack.. På förhand ;)

eqquipe sadlar

Min pålle har en stübben Siegfried hopp och stübben dressyr sadlarna, ligger utmärkt på honom också :) Tror du inte att stübben dressyr kommer passa om hoppmodellen gör det? de är ju väldigt lika!

Min pålle har dock lite mer markerad manke och aningen mer svängd rygg:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar