Nu är vintern här

M

MissCrazy

Och snart kommer snön.

Dax att tänka på broddning.
Har inte haft min häst skodd förrut, skodde henne för 6-7 veckor sedan.
Nästa gång blir det helskoning. Och då är det dax med snösulor
och broddar.
Brukar hovslagaren ha sulor själv, eller är det smartast att köpa själv? Var kan man köpa isåf?
(tar ju lång tid om man ska beställa, hovis kommer ju om 1-2 vecka)

Sen angående broddar.. Läst en diskussion huruvida man ska ha broddar i hagen eller inte..
Och det lutade väl mest åt att man bör ha det.
Men min fråga är;
Hur gör man i manegen? Jag har 20 min skrittur till ridhuset, och eftersom det är halt på vägen måste jag ju ha broddar då, men hur gör man när man är framme? Kan man rida med broddar då, när man ska rida i ridhuset? Och om ja, är det OK vid t ex hoppning också?

Dumma frågor kanske, men bättre det än att vara ovetandes :o
 
Sv: Nu är vintern här

snösulor kan du köpa på h**ks. finns i många olika storlekar.

hoppning brukar jag försöka undvika med broddar annars har jag boots om jag ska hoppa när jag har broddar i. så om du ska hoppa ha boots, om hon skulle trampa med broddar så är de ju säkrast..

broddar kan du ha i när du rider i manegen
 
Sv: Nu är vintern här

Hovslagaren brukar ha sulor och sådant, men det bästa är väl att man frågar denne innan så vet man med säkerhet. Se till att ha siliconsnösulor och inte några stela i plast.

Broddar kan hästen ha hela tiden, jag brukar ha boots när jag hoppar bara.
 
Sv: Nu är vintern här

Min hovslagare har sulor, så jag säger bara till honom så han köper in innan han kommer.
jag brukar också ha broddar i hela tiden.
 
Sv: Nu är vintern här

Och snart kommer snön.

Dax att tänka på broddning.
Har inte haft min häst skodd förrut, skodde henne för 6-7 veckor sedan.
Nästa gång blir det helskoning. Och då är det dax med snösulor
och broddar.
Brukar hovslagaren ha sulor själv, eller är det smartast att köpa själv? Var kan man köpa isåf?
(tar ju lång tid om man ska beställa, hovis kommer ju om 1-2 vecka)

Sen angående broddar.. Läst en diskussion huruvida man ska ha broddar i hagen eller inte..
Och det lutade väl mest åt att man bör ha det.
Men min fråga är;
Hur gör man i manegen? Jag har 20 min skrittur till ridhuset, och eftersom det är halt på vägen måste jag ju ha broddar då, men hur gör man när man är framme? Kan man rida med broddar då, när man ska rida i ridhuset? Och om ja, är det OK vid t ex hoppning också?

Dumma frågor kanske, men bättre det än att vara ovetandes :o

Fråga om du kan få skor med 4 broddhål i stället för bara 2 traktbrodd, mkt bättre för hästen går jämnare.
Hovis brukar kunna borra fler hål "efter beställning". Min hovis kan ej fixa det (han har inga såna grejer med sig för han jobbar inte som hovis utan skor bara vissa) men frågade den adnra och han borrade ett par hål i tån på skorna jag hade köp, gratis. Skitbra!

Hovis brukar ha sulor med sig, ring o fråga så vet du innan om du behöver köpa eller inte.

Ska du köpa snösulor själv, är såna mjuka i silikon bäst.

Och ja du kan rida med broddar i ridhuset. De sjunker ju ner i underlaget ändå. Men ha boots o benskydd på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är vintern här

Brukar snösulor finnas i vanliga hästaffärer? Hinner ju inte beställa några via internet och få hemskickade. Vad är det för storlekar?

Brukar ni ha broddar även över natten? Min kompis har det, men hon har 3 skodda hästar, jag har bara en av mina skodd, så då är det väl värt att brodda av?
 
Sv: Nu är vintern här

Det skulle jag verkligen vilja se!:smirk:

Ja i västernorrland har ni i alla fall snö ?

Här nere ser det ut att ligga långt borta, men januari-februari brukar
bli rätt jävliga, så det är nog värt att satsa på sulor och broddar nu.
 
Sv: Nu är vintern här

Här i krokarna har de lokala hästsportaffärerna snösulor, så det är väl bara att traska iväg till nån affär och kolla. :idea: Jag köper alltid snösulor genom hovis. Bara man förvarnar honom innan så. :D Min pålle ska få på sig snösulorna nu på torsdag eftersom nästa skoning blir om 8 veckor och innan dess hoppas jag att det har kommit snö...

Förra vintern broddade jag av min häst på nätterna eftersom jag skrev mitt examensarbete då och hade möjlighet att köra till stallet på morgonen och brodda innan hästarna blev utsläppta. Tidigare har min häst haft broddar på i boxen, med lindade ben, boots och ordentligt med strö så har det funkat utmärkt. Dock har vi haft hästarna utan broddar i hagen så länge det funkat, det blev mest när det töade och frös om vartannat på våren som broddarna behövdes i hagen. I år står pållen i ett nytt stall, så jag väntar och ser hur hagarna håller sig innan jag kan säga om han får ha broddar i hagen eller inte. Behövs inte broddar i hagen så broddar jag bara precis för ridturen och då står han givetvis utan i boxen också.

Blev visst lite svamligt, hoppas du förstår nåt av det... :o :angel:
 
Sv: Nu är vintern här

Tips: Jag köpte snösulor på Stallshopen i måndags, så de har. Det är väl det närmsta för dig eller?
 
Sv: Nu är vintern här

finns ingen snö alls här i västernorrland. Helt jäkla tomt. Här i Sundsvall är det gröna gräsmattor och knoppar på björkarna :mad: :cry:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
689
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vart bor ni och när brukar ni senast vilja sätta på snösulor eller snowgrips? Broddar ni när det börjar frysa på under nätterna men det...
2
Svar
20
· Visningar
6 400
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 843
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp