Nu är Udos dagar räknade! :(

et_flickan

Trådstartare
Min tre år gammla hanråtta ska snart få avsluta sina dagar. Jag upptäckte en ganska så stor böld eller vad man nu ska säga på ena sidan käken. Den är inte hård, ganska mjuk. Han har gått ner ganska mycket i vikt också så nog ska han få somna in.

Är så lessen. Det är den underbaraste råttan jag haft. Jätte fint temperament och en jätte bra pappa. Har alltid varit kärnfrisk tills nu.

Usch vad hemskt det är att få fatta bsånna här beslut men man måste ju inse att dom inte lever hur länge som hellst :cry:

Sv: Nu är Udos dagar räknade! :(

usch så tråkigt :cry: men det är nog riktigt skojigt i råtthimmlen!
o nej, man måste ju tyvärr inse att kompisen, oavsett djur lever lika länge som oss (om man inte skaffar en papegoja eller sköldpadda, hehe). minns det fina istället!

skickar tröstkramar =)

Så fort vi får tid ska han till veterinären, det är jobbigt att se honom såhär dålig och jag vill absolut inte slå ihjäl honom som mina snälla kompiar säger att jag ska göra :mad:

Tur att hans två söner är kvar iaf :)

varför skulle man slå ihjäl honom?! när det finns andra medel..
men de kanske tycker att han "bara" är en råtta..men så är det ju inte!

hade också en råtta som hette Gibson som dog 3 år gammal. men han somnade hemma i buren, men fy så ledsen jag var!

kul att du har sönerna iaf som sagt! =)

Är så lessen. Det är den underbaraste råttan jag haft. Jätte fint temperament och en jätte bra pappa. Har alltid varit kärnfrisk tills nu.

Det är ju avskedsstunden som är baksidan på att ha djur, tyvärr.:crazy: Men det är starkt av dej att släppa honom nu, innan det har gått alldeles för långt, heder åt dej som ser till din råttas bästa, DET är kärlek :bow:

Jag vill att han ska få somna in lugnt och fint med en spruta inte slås ihjäl. Herregud han har varit en vän i tre år.

Men måste bara berätta. Jag kollade igenom honom extra mycket idag och såg att denna böld var full med var :confused:
Vad fasiken kan detta vara nu då?

Gjorde rent honom med väteperoxid och imorrn ska han tvättas nogrant och ska nog göra rent buren igen så att den inte är så skitig.

Men han ska nog ändå avlivas. Andas rätt dåligt och har blivit tunn, men vill inte att han ska ha ont tills dess.
Men hur ska jag göra med detta nu då? Det är jätte svårt att tvätta honom eftersom detta sitter under hakan på honom.

Kan du inte ta honom till vet? Det låter ju som att han har en infektion och en varböld som behöver tömmas, det kan ju vara så att infektionen gör honom svagare och han kanske blir bättre av en antibiotika behandling, jag hade gett det en chans och kollat vad vet säger. Men tre år är ju en aktningsvärd ålder:bow:

Jag vill så gärna ta honom till en veterinär och se vad det är för nått men så har jag en mamma som inte har några pengar, alla pengarna går till hästarna, och tycker att han är ändå tre år så varför slänga ut pengar på det. Jag har sagt att jag är redo att betala detta om jag måste men ja, hon tycker jag ska lägga pengarna på annat. Han är ju försjutton min kompis.

Jag är inte redo att förlora honom, men måste jag ta bort honom gör jag ju det men om det bara är att ta bort denna böld vill jag ju göra det. Suck vad jobbigt :(

Här är han föresten, min fining :)

DSCF4604.jpg

Ring runt och prata med olika veterinärer, det beöver inte alls bli speciellt dyrt, vissa tar mindre för smådjur. Den veterinären jag hellst går till som är duktigast i mina trakter tar bara en hundralapp för att träffas, sedan medecin, de flesta veterinärer har antibiotika hemma som de säljer i små sprutor och eftersom råttor är så små behöver de inga stora mängder = billigt. Ring runt och fråga i alla fall, har du tur så kan du säkert komma under 300kr :)

Tack så jätte mycket. Gör vad som hellst för att han ska leva tills nästa sommar iaf. Vi ska ta honom till en veterinär här i närheten, distriktsveterinär. Jag hatar att ringa runt så jag åker dit istället och säger till mamma att jag betalar för att han ska bli frisk och har hon nått att säga emot det så :devil:

Idag fick han sin första antibiotikakur och jag hoppa hoppas att han blir bättre. Nu är han verkligen jätte dålig men jag vill ge honom en chans iaf. Han äter ju och dricker som vanligt. Kanske äter lite mindre nu men han har väll ont och det kan jag förstå. Gjorde rent buren ordentligt idag, allt skurades med grönsåpa och nytt färskt spån har jag lagt in så det ska vara så rent som möjligt i buren.

Han tvättar iaf dom andra och är med i gruppen så nog vill han leva alltid.

Jag håller tummarna för honom här hemma! :bump: Är han tre har han ju bevisat att han är en riktig fajter redan så vi får hoppas att han reder ut det här också:)

Vi har hittat vad som är felet. Tror han har gjort illa sig i buren eller så har nån av hans kompisar varit elaka mot honom fast det har jag väldigt svårt att tänka mig då man märker på dom andra tre att han är bossen i buren.

Men iaf så har han en typ varficka i underkäken. Denna sprack idag när vi sprutade väteperoxid så det kom ut massa gammal hud som jag fick klippa bort, det satt lixom typ fast, jätte äckligt. Sen har han fått pencilin och såret får vara öppet. Gäller bara att tvätta och hålla rent i buren så tror jag nog att han klarar detta. Han är mager och andas jobbigt och det har han inte gjort förut utan det har kommit efter han fått såret tror jag iallafall.

Blir han värre kommer han såklart tas bort men jag känner verkligen på mig att han kommer klara detta eftersom han alltid har varit kärnfrisk.

Har kollat till honom nu och tycker han är mycket piggare i ögonen. Andas mycket bättrer också. Kan bero på att fickan har spruckit jag vet inte för pencilin verkar väll inte på några timmar?
Gaah kommer inte kunna sova inatt heller. Mina kompisar tycker säkert jag e knäpp bara för att jag är så orolig för min råtta. Han är nästan viktigare än hästen just nu.

Senast ändrad:

Hej! hur har det gått med den lilla? Jag har precis med nöd och näppe lyckats vända på turen för en av mina, trodde verkligen hon skulle dö men hon har klarat det. Hoppas det gått lika bra för dig :)

Han är jätte frisk :D:D Har fått tebax min gamla Udo.

Fortfarande väldigt tunn men håller på att äta upp sig. Jag är så glad trodde också att det var slutet för min Udo.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Har en 17-årig valack som har en gedigen skadehistorik bakom sig och som nu precis är behandlad för en inflammation i ena hasen...
2
Svar
33
· Visningar
3 388
Senast: Filura
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud