Nu är Smulan tandlös

Mynta2

Trådstartare
...eller nästan. Hon har enbart 2 tänder kvar. Vi hade ju tid hos vet i dag för att dra 2 dåliga tänder...men det såg alls inge bra ut, så vet fick dra 15 tänder :(. Stackars katt, 4 år och redan tandlös, men hon har alltid haft dåligt och klen tandstatus ända sedan hon var ung/liten eller vad man nu säger...hon är ju infångad vildkattunge från början. Inget att göra åt med andra ord. En del har helt enkelt bara så, måndags-exemplar. Fast hon verkar ju inte vara allt för deppig då hon ätit en skål mjukmat sedan hon kom hem samt traskat runt härhemma. Hon ska äta antibiotika och smärtstillande ett par dagar framöver nu, undra hur lätt det kommer bli att tvinga i henne detta :(

Sv: Nu är Smulan tandlös

Min drog ut en tand förra tisdagen, och redan dagen efter käkade hon torrisar. Antibiotikan som jag fick är flytande och man ger med spruta i munnen. Sambon fick hålla och jag sprutade. Lättast är att bara peta in sprutan lite i mungipan, och inte spruta hårt eller för mycket åt gången. Jag ger min kokt torsk efteråt, för att få bort smaken av medicinen. Nu ger jag henne själv, hon sitter i knät så snällt. De vänjer sig väldigt fort. Nu säger hon själv till när hon vill ha fisk :angel:

snäll kisse du har då ;)..Smulan hade jag pasta åt vid första tandutdragningen...det gick ju inte alls. Pastan var jättesvår att få ut, sprutan skitstor och klumpig och jag hade ingen som kunde hjälpa mig. Därför tog jag tabletter nu som jag krossar i maten. Morgonens mat åt hon upp med tablett + Metacam i...men andra tabletten i kväll..ja då vägrar hon äta :(...Kommer INTE funka detta med antibiotikakuren.

snäll kisse du har då ;)..Smulan hade jag pasta åt vid första tandutdragningen...det gick ju inte alls. Pastan var jättesvår att få ut, sprutan skitstor och klumpig och jag hade ingen som kunde hjälpa mig. Därför tog jag tabletter nu som jag krossar i maten. Morgonens mat åt hon upp med tablett + Metacam i...men andra tabletten i kväll..ja då vägrar hon äta :(...Kommer INTE funka detta med antibiotikakuren.

Jag försökte oxå blanda i maten, men det funkade inte, hon vägrade äta. Jag tror du helt enkelt får tvinga i henne tabletten och sen berömma och ge god mat efteråt.

Min käkade första portionen, men sen var det tvärstopp. Hon kanske hade lite taskiga smaklökar efter tandutdragningen så hon inte kände vad det smakade första portionen, men sen kom visst smaken tillbaka :angel:

Jag fick en spruta på apoteket som var jättestor o klumpig, så jag for till veterinären och bad att få en smal spruta som rymmer en ml i stället. Det gick mycket bättre. Då behöver hon inte gapa så stort.
Ring till veterinären o kolla om de har såna hemma, så du kan få en. och så krossar du tabletten och blandar med lite vatten och ger henne med spruta i stället om hon är svår att ge tabletter.

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Har blivit en helt annan katt sen hon blev nästintill tandlös. Hon hade ju extremt dålig tandstatus varav alla tänder utom 2 och de små...
Svar
5
· Visningar
1 026
Senast: palle
·
Övr. Katt Suck, här sitter jag på jobbet och är orolig för min lilla katt där hemma.. Undrar hur hon mår, om hon har ätit något, druckit? Gått på...
Svar
9
· Visningar
2 184
Senast: Empress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama