Nu är kissen uppe i katthimlen

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cilvia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 489
C

cilvia

Idag fick vår lille Harry somna in, han blev bara 7 månader :cry: .

Han har under en tid blivit tröttare och tröttare, men har dock ätit, druckit och gått på lådan, de sista dagarna har han dock bara sovit, så jag åkte in med honom akut idag till djursjukhuset. Blodprover togs, alla värden var normala, förutom levervärdet som var förhöjt, infektionsvärdet bra, njurvärderna bra, dock visade det sig vid röntgen att ena njuren var 3 dubbelt så stor som den andra, plus att det fanns lite andra "knölar" i magen. Veterinären kunde inte utesluta FIP, en sjukdom som oftast drabbar katter under ett år, och har det sjukdomsförloppet, och för FIP täcker inte försäkringen, då ska katten varit försäkrad där minst i ett år, men hur skall det gå till när förloppet oftast börjas medan katten är ung.

Så detta blir ingen billig historia, Harry skall dock obduceras för att se så att det inte är något annat.

Men vi har tänt ett ljus för Harry i kväll

Sv: Nu är kissen uppe i katthimlen

Tråkigt ! Men nu lider han inte iaf. Var han renrasig? I så fall kan det gå på DoldaFel.

Harry var en "vanlig" bondkatt.

Ah, då får du nog ingen ersättning. Men likväl mycket tråkigt att en så ung katt måste vandra över regnbågsbron.

Ja det är tragiskt när så unga katter får sluta sitt liv så tidigt.

Men det har varit lite mycket, först fick vi avliva en 6-månaders fölunge i höstas, för han hade hjärtfel, försäkringen täckte inte det heller, och sen detta, det blir DYRT, och ibland undrar man varför man har försäkringar på sina djur.
Men det är väl bara att köra mer "nattbuss"

Meddela gärna obduktionsresultatet

Jag vet fler som spar ihop en summa, avslutar försäkringen och istället sätter in motsvarande belopp varje månad/år. Då har man en sparad penning om allt går väl hela livet, eller så har man utan trubbel tillgång till pengar den dag det händer nått.

Jag funderar på att göra så nu OM det visar sig att Agria inte ersätter nått av Abbies problem. I så fall ger jag upp och säger upp försäkringen. Fast först vill jag nog ha en bra grundplåt.

Hade jag gjort så med mina hund/hästförsäkringar hade jag varit rik nu. Jag betalar en massa och har, peppar, peppar, nästan aldrig uttnyttjat försäkringen.
Katten kostar inte så mycket, men "alla bäckar små"...
Det är just bara att man ska våga avsluta försäkringarna och hoppas att man hinner få ihop lite pengar innan det händer något. Alternativet är att ha ett eget kapital att "låna" av om olyckan är framme innan försäkringskontot vuxit till sig.

Jag gör tvärtom nu. Visar det sig att Agria inte ersätter Abbie alls, så är jag med max en period till och spar under tiden ihop ett bra grundkapital. Sen tar jag ur båda och klarar mig själv. Hur jag ska göra med avelshonor vet jag inte, måste kolla upp mina skyldigheters vidd först, dvs hur mycket jag måste ersätta köparen om nått händer.
Yogas första kull (Abbies kull) är ju fortfarande under 2 år och jag har fortfarande skyldighet att ersätta enligt DoldaFel. Så hon får vara kvar en perios till i vilket fall, ungarna blir 2 i december -05 och eftersom jag inte kan dra mig ur mitt i en period så blir det till sommaren -06 för hennes del. Tills dess ska jag väl ha hunnit få ihop ett bra sparande. Som det är nu går 200:-/mån till ett veterinärkonto, kan man öka till 500:- och sen sätta in lite då och då utöver, så går det ju rätt fort.

{ce268d60-9b7e-4393-96ff-4afa0c9cce04}.jpg

Denna lilla katt är också uppe i katthimlen nu...
Han blev 17 år gammal..
Var väldigt fäst vid honom efterssom att han varit min katt sen jag föddes.. saknar honom hur mycket som helst.. :(
Rest in Peace Boris 1987-2004 :cry:

Idag har jag fått obduktionsresultatet på Harry.
Det var inte FIP, så det känns skönt, utan diagnosen blev Ascites, har sökt lite på nätet, men hittar inte så mycket. Är det någon som vet lite mer kanske.
Så försäkringsbolaget ersatte en del, så räkningen slutade "bara" på 4065 :smirk: , från början var den på 6565 kr, och dom ersatte med 2500 kr.

ascites är vätska i bukhålan.
Sa de inget om vad det var för knölar som de hade kännt och hur såg njuren ut? Njuren är ju inte 3 ggr så stor utan anledning.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 013
Senast: mackan
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 273
Senast: Marty
·
Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om... 2
Svar
25
· Visningar
10 403
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka